2020-02-27, 20:36
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Om man tillhör riskgrupp kan man vaccinera sig för vanlig influensa? Vad kan man mer göra? Har inte sett nån rekommendation.
Orolig för anhörig🥺
Tvätta händerna ordentligt. Rör inte ansiktet när du är utomhus, eller alls. Åk inte kollektivt. Lämna inte hemmet om du inte måste. Det finns inget annat att göra. Nej, vaccin mot vanlig influensa gör inget förutom att skydda mot vanliga influensan, vilket är en bra sak visserligen, men något medicinskt skydd mot SARS-COV-2 kommer inte finnas på något år.
Citera
2020-02-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primeval.forest
Det är bara att gå till jobbet, blir man sjuk får man ligga hemma och kolla på serier. Inga problem, som vanligt får Svensson panik och ska spika igen dörren eller bygga en hydda i skogen. Dom stora konsekvenserna blir ekonomiska, visst finns det en liten risk att man eller någon man känner kommer att dö men det ingår ju i livets villkor. Kommer bli stor underhållning att gå tillbaka och läsa tråden när det lugnat ner sig igen, Kram på er!

Du kan inte ha många äldre närstående, dödligheten för folk över 75 år är nästan 15%.
Citera
2020-02-27, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det vore problematiskt. I så fall är det nog ett biphase-virus som ligger latent hela tiden. Jag tror inte det men jag kan ha fel.

Kroniskt, som herpes? Ligger latent hela tiden och återaktiveras under vissa förutsättningar, typ, stress, depression eller vad det nu kan vara?

Det vore ju toppen, kronisk SARS...
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag litar inte på befintlig statistik tyvärr.

Finns tillförlitlig statistik om man kan sortera. Men det är klart att det är svårt när det finns så mycket statistik som dessutom är motstridig.

Här kommer lite breaking info dock. Enligt nya uppgifter från Kina, som jag litar på, så är dödligheten låg om man får vård medan den är mycket högre om man inte får vård för detta coronavirus. Väldigt många fall kräver vård. Titta på bilderna och videorna från Wuhan. Lik som bärs ut från bostäder överallt och då bedöms dessa initialt inte vara lika vårdkrävande som dom som får plats på sjukhus. Jag tror definitivt att det finns fog för oro även för yngre svenskar eftersom det inte finns obegränsat med vårdplatser i landet Sverige. men vart finns det det om det blir en storskalig pandemi.
Citera
Medlem
Om Sverige är seriösa med att stoppa smittan så borde vi stänga alla skolor i 1 månad och utlysa ”frivillig hemkarantän”. Gör vi inte det så kommer vi snart få KAOS i samhället med väldigt många sjuka människor. Då kommer vi ändå behöva stänga skolor & arbetsplatser etc. TA KRAFTTAG NU LÖFVEN innan det är försent. Vi vill INTE förlora nära & kära pga naivitet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Om man tillhör riskgrupp kan man vaccinera sig för vanlig influensa? Vad kan man mer göra? Har inte sett nån rekommendation.
Orolig för anhörig🥺

Vaccin mot vanlig säsongsinfluensa ger inget skydd alls mot coronaviruset, tyvärr.
Citera
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Synd bara att Corovonaviruset inte går att få "avklarat" då det smittar gång på gång igen - då varje gång blir du sämre. Detta är inte som vanligt virus.
Källa? Och då menar jag från WHO och andra officiella källor, inte någon random foliehattskanal på YouTube.
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Utanför Kina är det väl långt under 2%?
Ja
Citera
2020-02-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Stoppa alla flyg till & från Kina. Alla som varit i Kina måste sättas i karantän.
Feberkontroller vid flygplatsen. Turister som varit i Kina får inte komma in.
Restriktioner för övriga resor. UD borde gått ut med restriktion vilket möjliggör att folk kan avboka sina biljetter och få pengarna tillbaka. Den stora risken i övrigt är att resa. Som vi nu sett att det blommat upp plötsligt i Italien möjliggjorde smittade i Sverige. Men smittan kommer ursprungligen från Kina vilket kunde stoppats om man varit hård från början. Vad var det nationella nödläget bra för när folk från Kina inte sattes direkt i karantän. Utan tilläts fortsätta flyga som de ville.

Fast vad Sverige gjort kontra Kina hade inte spelat någon roll.

Folk hade rest även om man rekommenderat att inte göra det. Fullt stopp med tvång hade varit enda möjliga alternativet och det hade ju inte varit realistiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Det är bekräftat nu - 7 totalt i Sverige - en i Stockholm. Ska ut och bunkra mat nu. Vilken idioti att köra Vasaloppet nu på Söndag där folk verkligen snorar, flåsar osv - Skit att jag var på Slottet bland alla turister i fredags
precis sprutar kroppsvätskor från alla möjliga håll och kanter, kan de inte stänga ner skiten som lär bli en rejäl smittspridningsväg(tror jag)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HybridOlof
Tvätta händerna ordentligt. Rör inte ansiktet när du är utomhus, eller alls. Åk inte kollektivt. Lämna inte hemmet om du inte måste. Det finns inget annat att göra. Nej, vaccin mot vanlig influensa gör inget förutom att skydda mot vanliga influensan, vilket är en bra sak visserligen, men något medicinskt skydd mot SARS-COV-2 kommer inte finnas på något år.

Känns skitjobbigt. Är mer orolig för de i riskgrupp och äldre i min familj..inte mig själv konstigt nog
Senast redigerad av popll 2020-02-27 kl. 20:40.
Citera
2020-02-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det där är ju jävligt höga siffror, fan vet om man klrara denna seglatsen? Tror myndigheter grovt underdriver för o inte skapa total panik o kaos

Lunginflammation minskar syreupptagningen.
Om syresättningen av blodet sjunker under en viss nivå blir du medvetslös och då är det adjö, om du inte får plats på ett sjukhus och får syrgas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in