2020-02-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den säger inte billisterna någonting. E16 är nämligen en markör och skall inte ha tilläggstavlor.
C1 skall inte heller ha tilläggstavlor.
Citera
2020-02-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
C1 skall inte heller ha tilläggstavlor.

Nepp. Men folk har tydligen svårigheter med att förstå detta; att varken E16 eller C1 skall ha tilläggstavlor.
Citera
2020-02-22, 17:11
Medlem
På andra håll i landet har man löst detta med en liten cykelfil längst till vänster för den motriktade cykeltrafiken kombinerat med en D2 och D4 för att markera att man får cykla där.
Citera
2020-02-23, 10:54
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
På andra håll i landet har man löst detta med en liten cykelfil längst till vänster för den motriktade cykeltrafiken kombinerat med en D2 och D4 för att markera att man får cykla där.

Problemet är att det kan vara svårt att få till om man vill ha parkering/lastning på båda sidorna. Dels så kan ytrymmet vara smalt på smala gator.

Dels så kan utrymmet vara för smalt för att måla upp en cykelbana. Och sedan förstår inte alla som parkerar/lastar med bilarna att det är stoppförbud även om man stannar med endast en liten del utan bilen ex. hjulen på cykelbanan där.

Bäst brukar det vara om det finns utrymme att lägga cykelbanan på en del som annars hade varit trottoar, men även där är det utrymmesbrist, ex. vid uteserveringar.

Där jag bor så hade man nog kunnat bygga något sådant. Här är gatorna inte enkelriktade för att de är smala, utan för att reglera bort genomfartstrafk genom city.
Citera
2020-02-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Problemet är att det kan vara svårt att få till om man vill ha parkering/lastning på båda sidorna. Dels så kan ytrymmet vara smalt på smala gator.

Dels så kan utrymmet vara för smalt för att måla upp en cykelbana. Och sedan förstår inte alla som parkerar/lastar med bilarna att det är stoppförbud även om man stannar med endast en liten del utan bilen ex. hjulen på cykelbanan där.

Bäst brukar det vara om det finns utrymme att lägga cykelbanan på en del som annars hade varit trottoar, men även där är det utrymmesbrist, ex. vid uteserveringar.

Där jag bor så hade man nog kunnat bygga något sådant. Här är gatorna inte enkelriktade för att de är smala, utan för att reglera bort genomfartstrafk genom city.

Om en gata är så smal att motorfordon och cyklar inte kan mötas så låter det inte som en lämplig gata för dubbelriktad cykeltrafik.
Citera
2020-02-23, 21:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bilister skall lära sig att veta hut och inte ha förutfattade meningar om vad som kan dyka upp på enkelriktade gator. Låt dessa CO2 terrorister svettas och leva i osäkerhet.
Ha,ha,ha! 😄
Håll då andan när du cyklar!
För en människa andas ut ungefär lika mycket co2,som en normal bil som kör runt 1500mil per år ..
Nu är ju inte co2 skadligt,varken för miljön,eller klimatet,men endå...
Citera
2020-02-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, jag har inte sett någon E16-skylt som har en tilläggsskylt. Nej, C3 skall inte användas för enkelriktade vägar, ty skylten ej betyder enkelriktad väg. Ska vägen/gatan vara enkelriktad med förbud mot infart med fordon skall C1 användas utan tilläggstavla. Cyklister skall cykla på sina cykelvägar, punkt.

I så fall behövs en drös med tilläggsskyltar.....om du skall förbjuda cyklar på alla gator utom cykelbanor....
Citera
2020-02-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha,ha,ha! 😄
Håll då andan när du cyklar!
För en människa andas ut ungefär lika mycket co2,som en normal bil som kör runt 1500mil per år ..
Nu är ju inte co2 skadligt,varken för miljön,eller klimatet,men endå...

Och du håller andan när du kör bil då eller?

Du kan inte ha läst varken miljö- eller logikkursen på universitetet du inte.
Citera
2020-02-23, 21:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Och du håller andan när du kör bil då eller?

Du kan inte ha läst varken miljö- eller logikkursen på universitetet du inte.
Nä,men vid fysiskansträngning,så andas de flesta mer än vid vila..
😄
Citera
2020-02-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nä,men vid fysiskansträngning,så andas de flesta mer än vid vila..
😄

Med din usla kondition så flåsar du antagligen ut dubbelt så mycket CO2 i din rostiga Saab som jag gör när jag cyklar racer i 30 km/h...

Citera
2020-02-25, 19:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Med din usla kondition så flåsar du antagligen ut dubbelt så mycket CO2 i din rostiga Saab som jag gör när jag cyklar racer i 30 km/h...

😄😄😄
Pajas!
Två fel,av två möjliga!
Cyklar nästan varje dag till jobbet,även när jag ska handla tar jag cykeln,så troligtvis inte så som du drömde..

Racer i 30km/h...wow.. Jag roar mig med att cykla förbi elcyklar med min treväxlade...om jag inte är ute och roar mig på en av mina recumbents,som jag i en lätt nerför toppar 69km/h....

SAAB? Jo,jag har haft en,men kommer troligtvis aldrig ha en igen..😄👍
Citera
2020-02-27, 18:50
Medlem
miikoss avatar
En enkel lösning för Stockholmstad hade varit att haft C1 med skylt om undantag cyklar, och moped klass II ifrån ett håll.

Och sedan struntat i att enkelrikta gatan. Parkering på vänster sida kan tillåtas med P-skylt och föreskrift.

Sällan något problem i städer, eftersom det ändå brukar vara p-förbudszoner.

Kostar knappt någon omskyltning, och på det långa billigare eftersom man kan ta bort alla E16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in