Citat:
Ursprungligen postat av
different_trip
Precis, vi är ganska illa ute.
Det ENDA som talat för oss är att vi har ett glesbefolkat land. Det måste bli gränser inom Sverige för att stoppa smittan så att vi kan koncentrera oss på de kluster som garanterat kommer.
Men, folk måste ju bara gå i köpcentrum.
Om jag får gissa så kommer unga och kvinnor stå för mycket smittspridning i Sverige då dem bara ”mååååste” fika och shoppa ihop.
Ja, jag tror också att vi är illa ute.
Bara det faktum att det var först igår som socialstyrelsen inventerade tillgången till skyddsutrustning för vårdpersonal säger en del om bristen på beredskap. Jag vet inte om det är Tegnells "Vi kommer bara att få se enstaka fall i Sverige" som har lurat myndigheter och ansvariga.
Vi i detta forum vet ju att Kina har haft jätteproblem med smittad vårdpersonal. Redan för flera veckor sen rapporterades det om 1700 smittade inom vården av vilka sju avlidit i smittan. Visst har det gått fort, men det varnades trots allt för en möjlig pandemi redan för sex-sju veckor sen. Varför har man inte använt den tiden till att förbereda sig? Var man tvungen att vänta tills det att vi fick en omfattande smittspridning i Europa?