2020-02-27, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
dom sa ju tidigare att ett R0 på 2-4 är katastrofalt dåligt så detta börjar bli alltmer otäckt om dina uppgifter och antaganden nu stämmer

Initialt betraktade man det som SARS eller något som var ännu mindre smittsamt.
Nu har vi plötsligt 10 gånger fler fall och fler döda än SARS gav upphov till under ett helt år.

"Vi har varit naiva."

"It's now a PANDEMIC"

Bevingade ord...
Citera
2020-02-27, 18:13
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sjukhuset som är överfullt verkar vara stort. De vårdar redan 80 patienter varav hälften alltså har lunginflammation. Åtta intensivvårdsplatser är bara två mindre än vad KS i Huddinge, ett av Sveriges största sjukhus, har. Om man kollar siffror så har Italien både fler vårdplatser och fler intensivvårdsplatser än Sverige.

Jag tror därmed verkligen inte att problemen kommer att bli mindre i Sverige än i Italien.

Precis, vi är ganska illa ute.

Det ENDA som talat för oss är att vi har ett glesbefolkat land. Det måste bli gränser inom Sverige för att stoppa smittan så att vi kan koncentrera oss på de kluster som garanterat kommer.

Men, folk måste ju bara gå i köpcentrum.

Om jag får gissa så kommer unga och kvinnor stå för mycket smittspridning i Sverige då dem bara ”mååååste” fika och shoppa ihop.
Citera
2020-02-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vissa saker kan man veta innan de sker. Om vi har ett framrusande tåg i 100 kilometer i timmen, och en bil står stilla på spåret 10 meter framför, då vet vi en kort stund innan att det kommer att bli en kollision.
FHM låter hälsa att sannolikheten för att tåget ska närma sig bilen är hög, men att sannolikheten för kollision är liten..
Citera
2020-02-27, 18:15
Medlem
stibkloFs avatar
Det dör väl fler av vanlig influensa?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Att ställa in OS'et vore ju helt enormt, eftersom det tidigare bara skett vid världskrig.

Men frågan är hur sent de kan ställa in det. Det finns ju egentligen ingen anledning att ställa in nu, om det går att vänta fram till mot april/maj. Då vet man mer.

Har vi en enorm tur, så blir det bara en våg av denna globala pandemi, och den kan vara på väg bort i april/maj. Så det borde inte behöva bli ett beslut redan nu?

Handlar kanske mer om att ställa in vid ekonomiskt minst dåliga tidpunkt. Vart ju så med MWC då de ville att försäkringen skull lösa ut.

Här i Sverige vill man inte införa reseförbud då det drabbar SAS får man förmoda
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men du sa ju nyss att all influensa inte kan mutera per definition. Så jag förstår fortfarande inte hur detta nya coronavirus ska kunna bli en vanlig influensa om det du säger stämmer dvs.

Jag skrev att det kan bli en del av samhället som en influensa. Exakt hur viruset muteras och hur ofta vet jag inte.
Citera
2020-02-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
I den senaste studien som studerade Diamond Princess kom man fram till ett r0 på 2.8. Du sitter och hittar på att "flera studier" visar ett r0 på upp till 9 vilket är helt befängt.

Vi har nu 10 gånger fler fall och fler döda på ett par månader än SARS gav på ett helt år. Vad kan det bero på tror du? I början sa man att Corona var mindre smittsamt än SARS. Att du inte fattar är väl inte så konstigt men uppenbarligen har även FN helt fallerat i riskbedömningen.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men hur kan du lita på en random video på youtube som en snubbe lagt upp utan att på något sätt bevisa att han ens jobbar i vården?

Kanske för att de han säger överensstämmer med andra uppgifter om den katastrofala situationen i Iran. Och återigen är detta ett diskussionsforum och inte en domstol. Försök och hitta något som säger motsatsen istället om du nu orkar det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Wolfgang, skribenten på Aftonbladet, borde sättas i fängelse för allmänfara. Bara i Sverige får en sån okunnig, ignorant, partisk jävla dåre uttrycka sig så ansvarslöst!!

Berätta vilka faktafel han presenterar.
Han har ju rätt.

De enda som hetsar och skriker DÖDSSMITTA är ju stolpskotten här. Till och med en läkare i Wuhan själv sa att det här en flu, influensa, men att man fortfarande ska ha respekt för den.
Citera
2020-02-27, 18:17
Medlem
Det är en skandal hur man har skött coronaviruset i Sverige och i det land jag arbetar. Det var fan i mig en tidsfråga innan virusets framfart i Europa/Norden/Sverige skulle göra entré. Hur kommer det sig att man har daltat med hanteringen av personer som kommer in i landet.

Man skulle redan från dag ett ställt upp karantän stationer med personal som kontrollerar varenda människa.

På Arlanda så har man inte en enda jävel på plats klädd i helkropps skyddsutrustning.

Jag blir så förbannad. Jag jobbar liksom inom flyget och har sen dag ett krävt att få bära skyddsutrustning!

I Kina när man ska ta sig in landet så stor sjukvård och tar temperaturen på vart enda jävel.

Snart är man död för att en passagerare nyser/hostar på en.
Citera
2020-02-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Berätta vilka faktafel han presenterar.
Han har ju rätt.

De enda som hetsar och skriker DÖDSSMITTA är ju stolpskotten här. Till och med en läkare i Wuhan själv sa att det här en flu, influensa, men att man fortfarande ska ha respekt för den.

Ja och läkare i Wuhan sade också att de flesta som drabbas är äldre och sjuka, vilket är felaktigt.
Citera
2020-02-27, 18:19
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Precis, vi är ganska illa ute.

Det ENDA som talat för oss är att vi har ett glesbefolkat land. Det måste bli gränser inom Sverige för att stoppa smittan så att vi kan koncentrera oss på de kluster som garanterat kommer.

Men, folk måste ju bara gå i köpcentrum.

Om jag får gissa så kommer unga och kvinnor stå för mycket smittspridning i Sverige då dem bara ”mååååste” fika och shoppa ihop.

Ja, jag tror också att vi är illa ute.

Bara det faktum att det var först igår som socialstyrelsen inventerade tillgången till skyddsutrustning för vårdpersonal säger en del om bristen på beredskap. Jag vet inte om det är Tegnells "Vi kommer bara att få se enstaka fall i Sverige" som har lurat myndigheter och ansvariga.

Vi i detta forum vet ju att Kina har haft jätteproblem med smittad vårdpersonal. Redan för flera veckor sen rapporterades det om 1700 smittade inom vården av vilka sju avlidit i smittan. Visst har det gått fort, men det varnades trots allt för en möjlig pandemi redan för sex-sju veckor sen. Varför har man inte använt den tiden till att förbereda sig? Var man tvungen att vänta tills det att vi fick en omfattande smittspridning i Europa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in