2020-02-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Hur bra förberedd är sjukvården i Italien jämfört med i Sverige? Den kan väl inte vara så bra rustad i Italien, eller? Kan ju ge en fingervisning på hur läget kan bli i Sverige att veta.

Italien har fler vårdplatser än Sverige.

(Personligen tycker jag de har generellt bättre vård också men det finns naturligtvis undantag.)
Citera
2020-02-27, 17:44
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Alltså visst, i många fall skapar detta bara lätta fall som vilken förkylning eller influensa som helst - men!

R0 är mycket högre vilket gör att MÅNGA fler blir smittade samtidigt
Andelen som behöver sjukvård är också mycket högre

Tillsammans så skapar dessa ett scenario som gör att vården blir kraftigt överbelastad och när dessa 10% som är högst beroende av sjukvård inte får det så dör dessa.

Det är just POTENTIALEN i viruset. Har man inte bred tillgång till avancerad sjukvård så kommer detta slå som spanska sjukan och 10% smittade dör, minst.

Men så många som skriver att en vanlig influensa dödar så många per år verkar inte förstå det där med R0. Vissa epidemiologer hävdar att 50 % av jordens befolkning kan drabbas av detta nya coronavirus. Lägg därtill dödligheten så förstår man att detta är ETT DÖDSVIRUS. Inte för intet det börjar att kallas för en pandemi.
Citera
2020-02-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Kan det vara så att dom stängt Arlanda pga viruset, men skyller på datorproblem för att minska oron tro? Låter inte helt superkonspiratoriskt kan jag tycka...

You said it
Citera
2020-02-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Du räknar ju helt galet. Du räknar med att alla dessa 40 som den smittade har haft kontakt med är 1) smittade och 2) smittar minst 40 personer vardera också? r0 är, förmodligen, lägre än 2.8.

Sluta spela Plague Inc.

POTENTIELLA fall. Jag skrev inte att alla smittats. Men de behöver smittspåras. Det räcker att några av dessa har smittats så är bollen i rullning.

R0 är bara ett genomsnitt och ett teoretisk värde. Finns inget som säger att en person inte kan smitta fler än R0 säger.

Mycket pekar dessutom på att R0 är betydligt högre än 2.8. Flera senare studier pekar på högre värden. 6.6 enligt wikipedia men har sett värden upp till 8-9 i vissa studier.

https://www.youtube.com/watch?v=7SXIzVinKB0
Citera
2020-02-27, 17:47
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
POTENTIELLA fall. Jag skrev inte att alla smittats. Men de behöver smittspåras. Det räcker att några av dessa har smittats så är bollen i rullning.

R0 är bara ett genomsnitt och ett teoretisk värde. Finns inget som säger att en person inte kan smitta fler än R0 säger.

Mycket pekar dessutom på att R0 är betydligt högre än 2.8. Flera senare studier pekar på högre värden. 6.6 enligt wikipedia men har sett värden upp till 8-9 i vissa studier.

Betvivlar att snittet är R0 = 6-9
Citera
2020-02-27, 17:47
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Usch, inte roligt det här. Hela världen är försatt i någon sorts apokalyps. På bara en dryg vecka!
Det var egentligen förra fredagen det började, med att fallen i Italien, Iran, Sydkorea exploderade. Nu exploderar det överallt och folk smittas och dör som flugor.

Nyhetsflödet hinner inte med, börsen ner det mesta sedan 2008.

Hatar verkligen det som händer, känns jobbigt att mina beräkningar verkar slå in, som jag fruktade för en månad sedan ungefär.

Ändå känns det bättre att ha varit aktiv på den här tråden med en massa nyttiga länkar och info än att inte ha sett detta komma. Det känns som att jag är mentalt förberedd på detta nu och har haft god tid att köpa lite extra mat och andra förnödenheter som jag klarar mig på ett bra tag framöver om så måste.

Det kanske känns värre för dom som har lyssnat på Tegnell och vaggats i tron att allt är frid och fröjd och nu på bara de senaste två dagarna ha översvämmats av smittans framfart och motstridiga info från alla håll och kanter.

Det kan bli kaos i affärer när folk ska börja bunkra med mat och och annat utan någon större planering innan.
Det kan eskalera väldigt fort och jag är glad att jag slipper tänka på detta. Hur det går sen i slutändan vet ingen, det kan bli bra, väldigt dåligt eller något mittemellan.
Citera
2020-02-27, 17:48
Medlem
lolbertarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Känns som att Vatikanstaten kan bli första staten som raderas ut totalt av viruset, Påven är ju sjuk också och medelåldern är hög i staten.
Påven har ju gullat med smittade. Sedan har han väl smittat iranske ambassadören.

Har ju varit rätt mycket fikushistorier i Vatikanen så jag räknar med fler offer pga alltför intensivt kroppsumgänge.
Citat:
https://nypost.com/2020/02/27/pope-francis-sick-a-day-after-supporting-coronavirus-sufferers/

Pope Francis sick a day after supporting coronavirus sufferers
Citera
2020-02-27, 17:48
Medlem
Någon som vet varför BNO inte uppdaterats sen lunch?
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Tycker dom hittills varit sjukt snabba på varje rapportering
Citera
2020-02-27, 17:49
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

En studie har satt ett r0 på 6.6 under den tidiga spridningen i Wuhan. Alla andra räknar med mellan 2 och 3.

Dessa 40 individer är spårade och har kontakt med vården. De som anses ha haft högst risk att ha blivit smittade är i hemmakarantän i 14 dagar. Dina worst case spekulationer blir löjliga.
Citera
2020-02-27, 17:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
Viruset angriper ditt immunförsvar och det är det som ska tackla det. Alla människor över 50 har inte automatiskt dåligt immunförsvar. Ok?
Det är immunförsvaret som spelar den stora rollen när man angrips av bakterier och virus.

Snarare är det väl så att immunförsvaret angriper dom egna infekterade cellerna när det misslyckas med att angripa viruset i cellen?

Spanska Sjukan gjorde väl på samma sätt.
Citera
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja. Även i ett lopp med enbart trebenta hästar finns det en vinnare.
Ja men varför välja hästen med redan ett brutet ben innan loppet startar? Sverige har mycket få vårdplatser och intensivvårdsplatser.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Tippar att Landvetter blir första "döda zonen" i Sverige, med polisavspärrningar och total isolering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in