2020-02-27, 16:22
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Kvinnan fick symtom flera dagar efter hemkomsten och då hade hon redan isolerat sig självmant.

Väldigt klokt men många kommer inte göra såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hon var fortfarande under inkubationstiden när hon reste till Jönköping. Hon isolerade sig när hon kommit dit. Under inkubationstiden smittar man inte så mycket.

Bra gjort av kvinnan. Regeringen borde vara mycket tydliga med att det är ett brott att vistas bland allmänheten om man har varit i riskområden. Gärna hota med att det kan bli fråga om straff om man bryter mot dessa riktlinjer. Tror det kan vara en åtgärd man bör kunna vidta. Men lär väl knappast hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Corona är ingen vanlig influensa, då det här viruset går djupare ner i andningsorganen.

Ja det stämmer, och det låter sjukt läskigt när det rör andningsorgan/lungor. Men faktum verkar kvarstå enligt många läkare/forskare att en majoritet av de som dör i Corona redan är sjuka i diabetes, cancer, kol, allvarlig astma eller hjärtproblem.
Vad jag kan tolka av informationen som jag har läst så sprider det sig ordentligt, men majoriteten som får det klarar sig ofta lindrigt undan.

Så vi behöver nog döda myten om att detta är ett dödsvirus som många i tråden vill få det att framstå som. Vissa njuter av att skapa panik. Däremot låter våra idioter till politiker och myndigheter det här sprida sig helt i onödan.
Citera
Medlem
Rejäl smittorisk på Arlanda pga ej fungerande passkontroll. De som måste passera denna tvingas trängas med andra passagerare utanför passkontrollen. Just precis vad man inte vill råka ut för just nu.

Mer info på Omni.se
Citera
2020-02-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Nja jag förklarade detta med riskgrupp men sköterskan sa att det finns tyvärr inget speciellt att göra för astmatiker ändå. Att sonen inte har feber kan de ju snabbt konstatera och då blir det inget test ändå. Borde man inte hellre vara FÖR generösa med test i detta läge än tvärtom?

Men testar de feber så säg att han tagit febernedsättande! Ring igen och säg att han fått feber, det är viktigt, annars ringer du infektionskliniken direkt om 1177 strular.
Citera
2020-02-27, 16:24
Medlem
UK ska tydligen erbjuda folk självtester i hemmet? Minns inte var jag läste det.
Citera
2020-02-27, 16:24
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ja det stämmer, och det låter sjukt läskigt när det rör andningsorgan/lungor. Men faktum verkar kvarstå enligt många läkare/forskare att en majoritet av de som dör i Corona redan är sjuka i diabetes, cancer, kol, allvarlig astma eller hjärtproblem.
Vad jag kan tolka av informationen som jag har läst så sprider det sig ordentligt, men majoriteten som får det klarar sig ofta lindrigt undan.

Så vi behöver nog döda myten om att detta är ett dödsvirus som många i tråden vill få det att framstå som. Vissa njuter av att skapa panik. Däremot låter våra idioter till politiker och myndigheter det här sprida sig helt i onödan.

Men det är ju ett dödsvirus! Folk dör! Flera tusen och mer kommer det bli.
Citera
2020-02-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men det är ju ett dödsvirus! Folk dör! Flera tusen och mer kommer det bli.

Ja fast då är ju vanlig influensa också ett dödsvirus?
Citera
2020-02-27, 16:26
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Men testar de feber så säg att han tagit febernedsättande! Ring igen och säg att han fått feber, det är viktigt, annars ringer du infektionskliniken direkt om 1177 strular.

Har varit många fall där 1177 inte ser någon fara när man uppvisar symptom. Kan man lita på 1177?
Citera
2020-02-27, 16:27
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Dataproblem på Arlanda gör att gränsen är avstängd... Någon händig som tagit saken i egna händer och micklat med systemet? :-D

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e57dac0abd93900118b5511
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Ja fast då är ju vanlig influensa också ett dödsvirus?

Fattar du inte skillnaden på vanlig influensa och detta dödsvirus?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Jag vet inte, har Löfven uttalat sig nyligen eller låter han andra göra det jobbet?

Lite OT men han har säkert fått order om att inte synas och göra skadan värre. Det är klart oroande att vi inte vet vad de gör i regeringen och på ansvariga myndigheter. Eller ännu värre, gör dom någon alls utom att försöka avdramatisera och panikdämpa.

Nu behövs det krisplaner som snabbt kan sättas i verket. Inget kärring ojande utan konkreta planer och åtgärder i hela samhället ut i kommunerna självklart sjukvården tull polis.
När jag åkte hem i dag mötte jag värnpliktiga MP som övade med att dirigera trafiken. Dom kanske kommer till användning att stoppa plundrande böbel som kastar sig i sina bilar för storma stormarknaderna och leta efter mat.
Citera
Medlem
Varför påstår Folkhälsomyndigeten att viruset ej är luftburet och ej smittar via föremål som sjuka kommit i kontakt med? Även om det inte är helt säkert, borde de inte avfärda den möjligheten på det sätt de gör.
Viruset kan väl överleva ett tag på föremål vad jag läst. Finns också uppgifter att viruset spridits via ventilationssystem och rörledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in