2020-02-27, 16:07
Medlem
Närhälsan i Landvetter stängd nu pga misstänkt coronafall
Citera
2020-02-27, 16:08
Medlem
Närhälsan i Landvetter stängd pga misstänkt Corona fall
Citera
2020-02-27, 16:09
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Bor i Göteborg. Sonen 14 år är förkyld och hostar. Han har umgåtts nära med en klasskompis som varit i norra Italien på sportlovet. Denna kompis är också förkyld och hostig och vi tror att sonen smittats av kompisen.

Jag ringer 1177 men sköterskan säger att det inte är någon fara så länge sonen inte har feber!
Barn blir ju inte lika sjuka av Corona sägs det, så visst är väl detta märkligt?!

Själv är jag astmatiker med ett flertal lunginflammationer bakom mig efter olika virusinfektioner. Detta känns inte helt hundra tycker jag.

börjar med torrhosta senare feber. Låter konstigt om detta hänt i närtid. Försiktighetsåtgärder är att föredra.
Citera
2020-02-27, 16:09
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Riksdagsledamoten Hanif Bali twittrar så här idag om Corona viruset:

Bali blir bara pinsammare och pinsammare. Är han med i riksdagen heller i Robinson?

Inköpslistan är bra, men "ha panik" är bajsnödigt. Ansvarslöst.
Citera
2020-02-27, 16:10
Medlem
Jon.Holmss avatar
Japans premiärminister stänger nu alla japanska skolor i en månad för att försöka stoppa smittspridningen:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8050869/Japanese-prime-minister-orders-closure-schools-country-month.html
Citera
2020-02-27, 16:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi kan nog förvänta oss att Iranierna kommer hit andra vägar när direktflyget inte går längre. Svårt att säga hur. Turkiet stängde gränsen mot Iran men det går kanske att muta sig in ändå. Räkna med att många desperat vill fly från smittan, "hem" till Sverige för möjlighet till bättre vård.

Det är samma analys som jag gör i sammanhanget. Många så kallade svenska pensionärer kommer sannolikt att lämna Iran så fort som möjligt för att komma undan den Iranska systemkollapsen.
Citera
2020-02-27, 16:11
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
I Finland har man frågerstund där regeringen får svara, live för tillfället. Har någon ens sett röken av svetsarn under denna tid. Ett jävla skämt är han.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006418502.html

Jag vet inte, har Löfven uttalat sig nyligen eller låter han andra göra det jobbet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Bor i Göteborg. Sonen 14 år är förkyld och hostar. Han har umgåtts nära med en klasskompis som varit i norra Italien på sportlovet. Denna kompis är också förkyld och hostig och vi tror att sonen smittats av kompisen.

Jag ringer 1177 men sköterskan säger att det inte är någon fara så länge sonen inte har feber!
Barn blir ju inte lika sjuka av Corona sägs det, så visst är väl detta märkligt?!

Själv är jag astmatiker med ett flertal lunginflammationer bakom mig efter olika virusinfektioner. Detta känns inte helt hundra tycker jag.

Ring 1177 igen och LJUG att sonen har feber samt förklara att du är en riskgrupp, och gör detta omgående. Hoppas han kryar på sig.

Jag skulle också ringa kompisens föräldrar och fråga varför de är så vårdslösa att de låter sonen umgås med vänner när han är sjuk.
Citera
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Aftonbladet-chatten för 8 minuter sedan:

Är det ett dödligt virus eller en influensa är ju frågan?
Att en Ebba från 1177 skriver det där får ju en att undra. Varför har då friska unga människor (doktorer bl.a.) dött om det bara är en influensa?

Corona är ingen vanlig influensa, då det här viruset går djupare ner i andningsorganen.

Frågan är om det är lika smittsamt som det påstås. Tänker på Jönköpingskvinnan som anlände till
Sverige för en dryg månad sen. Hon har inte smittat en enda människa verkar det som, då inkubationstiden är max 27 dagar.

Hur kunde Jönköpingskvinnan ta sig hem coronasjuk på flyg, buss utan att ha smittat en enda person på vägen ?
Citera
2020-02-27, 16:12
Medlem
BajsFaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Kan någon förklara vad som är själva grejen med detta s.k. DÖDSVIRUS?

Tittar man på dölighet i relation till älder (och kombinerat med andra sjukdommmar) kan jag inte se att corona-19 är värre än den "vanliga" influensan som Kina ger världen en gång per år.

80+ years old 14.8%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
Du måste åtminstone underhålla möjligheten att informationen som du har tillgång till inte är korrekt, siffror från andra länder än kina pekar mot att dödligheten kan vara mycket högre än vad man först trott. I vissa av dessa länder har smittan existerat i en knapp vecka, och medellängden från diagnos till dödsfall verkar ligga på omkring 2 veckor.

För mer information kolla på videor från https://www.youtube.com/channel/UCF9IOB2TExg3QIBupFtBDxg
Citera
2020-02-27, 16:13
Medlem
Jag hänger inte med kring hur viruset spåras. Mannen i Gbg har varit i kontakt med ett 40-tal personer. Är det typ enbart familj, arbetskamrater och vänner som han har träffat i slutna rum som räknas? Random ppl han kan ha stött på på Apoteket, Ica och bussen är inte av intresse eller?
Citera
2020-02-27, 16:14
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Kan någon förklara vad som är själva grejen med detta s.k. DÖDSVIRUS?

Tittar man på dölighet i relation till älder (och kombinerat med andra sjukdommmar) kan jag inte se att corona-19 är värre än den "vanliga" influensan som Kina ger världen en gång per år.

80+ years old 14.8%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Det hela känns som en hype som har gått över styr.
Nu kollar du bara på dödligheten kontra alla smittade. 20% drabbas av kritiska åkommer och kräver sjukvård dessutom. Mestadels äldre ja. Men är det helt okej att dina föräldrar dör då menar du?

CFR beräknas till cirka 10%. Då räknar man ration av alla avklarade fall (döda eller friskförklarade).

Corona är värre än säsongsinfluenserna som redan finns bosatta i världens alla hörn.
Detta har blivit diskuterat 1000 gånger om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in