2020-02-27, 15:36
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Lugna ner er alla!!!

På Mr Donalds presskonferensens sent i går kväll höll han en lista med länder som är bäst förberedda på att stoppa ett virusutbrott från (who?) där Sverige låg bland de bästa. Hur Sverige med så få vårdplatser och redan utan virus går på knäna vet jag inte men det stämmer säkert🙄
Ja. Även i ett lopp med enbart trebenta hästar finns det en vinnare.
Citera
2020-02-27, 15:38
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är bra att vi kan hjälpa världen med vår utrustning och vårt kunnande. Men vid ett stort utbrott här i Sverige kommer företagen bara leverera till oss. Så fungerar det.

Jag hoppas innerligt att du har rätt för jag vet att vi har riktigt bra utrustning. Jag har själv en övertrycksmask från Sundström i arbetet, frågan är väl då om Regeringen har kulor nog att gå in och ta dessa besluten.

Vi behöver ”corona”-sjukhus där allt dedikeras till dessa patienter. Alla som inte kämpar för sitt liv ska ut från sjukhusen omgående.
Citera
2020-02-27, 15:40
Medlem
mjohan84s avatar
Vi får nu betala, eller våra gamla får betala med tanke på att Sverige har satsat pengarna på annat än vård de senaste åren

Vi betalar bland de högsta skatterna i EU men har sämst med vårdplatser per invånare

”Antalet vårdplatser på svenska sjukhus ha minskat kontinuerligt under flera decennier. Samtidigt har befolkningen växt och andelen äldre med relativt stora vårdbehov har ökat. Enligt OECD har Sverige numera lägst antal slutenvårdsplatser per invånare i EU – 2,4 per 1 000 invånare år 2015.”
Citera
2020-02-27, 15:40
Medlem
Riksdagsledamoten Hanif Bali twittrar så här idag om Corona viruset:

Citat:
Ha panik.
Bunkra mat, bunkra vatten, bunkra medicin, bunkra handsprit, bunkra toapapper. Var redo.
Citera
2020-02-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Lugna ner er alla!!!

På Mr Donalds presskonferensens sent i går kväll höll han en lista med länder som är bäst förberedda på att stoppa ett virusutbrott från (who?) där Sverige låg bland de bästa. Hur Sverige med så få vårdplatser och redan utan virus går på knäna vet jag inte men det stämmer säkert🙄

Jag antar att CDC och Sverige har goda relationer med varandra, så har en förhoppning om att vi är bättre förberedda än vad vi tror... Önsketänkade känns det som tyvärr
Citera
2020-02-27, 15:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag hoppas innerligt att du har rätt för jag vet att vi har riktigt bra utrustning. Jag har själv en övertrycksmask från Sundström i arbetet, frågan är väl då om Regeringen har kulor nog att gå in och ta dessa besluten.

Vi behöver ”corona”-sjukhus där allt dedikeras till dessa patienter. Alla som inte kämpar för sitt liv ska ut från sjukhusen omgående.

Blir svårt att prioritera bort en cancerpatient som väntar på sin operation.
Citera
2020-02-27, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Palettblad
Har sett på tv att män i skyddsutrustning besprutar lokaler med desinfektionsmedel. Vad kan det vara för medel som är effektivt mot detta virus?
Vet att vid ebolautbrottet användes klorin el motsvarande.
Klorerat vatten typ simhall men starkare.
Citera
2020-02-27, 15:43
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vi får nu betala, eller våra gamla får betala med tanke på att Sverige har satsat pengarna på annat än vård de senaste åren

Vi betalar bland de högsta skatterna i EU men har sämst med vårdplatser per invånare

”Antalet vårdplatser på svenska sjukhus ha minskat kontinuerligt under flera decennier. Samtidigt har befolkningen växt och andelen äldre med relativt stora vårdbehov har ökat. Enligt OECD har Sverige numera lägst antal slutenvårdsplatser per invånare i EU – 2,4 per 1 000 invånare år 2015.”

Ja, det kommer bli ett bryskt uppvaknande för svensken. Att folk kommer dö är det minsta problemet. De ekonomiska och sociala problemen kommer bli påtagliga och risken för kaos i Sverige är stor. Vi klarar knappt av att sköta landet under en högkonjunktur.
Citera
2020-02-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Borde man inte straffa ''plague spreaders''? Läste en artikel att man gjorde så förr i tiden

Taiwan har infört upp till två års fängelsestraff för folk som medvetet sprider smittan, upp till två års fängelse om man t.ex. åker tunnelbana då man vet att man är smittad.

De har även gjort det straffbart att hamstra resurser, d.v.s. att till exempel köpa på sig ett stort lager av hygienartiklar som det är brist på. Fängelse i straffskalan även där, samt dryga böter (500 000 kronors-klassen).

Skulle uppskatta om Sverige tog till liknande åtgärder men det är tyvärr bara önsketänkande. Vi funderar väl till och med på att göra det lagligt att sprida HIV vad jag vet. Synd att svenska makthavare är så urbota inkompetenta. Håll i er allihopa, för nu åker vi.
Citera
2020-02-27, 15:44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Riksdagsledamoten Hanif Bali twittrar så här idag om Corona viruset:

Han kommer att få mycket skit för det goda rådet. Men ytterst är det bara sig själv man kan lita på.
Citera
2020-02-27, 15:44
Medlem
Swan65s avatar
Hur ser flygtrafiken ut från Iran nu? Idag kom Corona till Estland via en iranier som nyss flygit in från Teheran
Citera
2020-02-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BKKBaby
Taiwan har infört upp till två års fängelsestraff för folk som medvetet sprider smittan, upp till två års fängelse om man t.ex. åker tunnelbana då man vet att man är smittad.

De har även gjort det straffbart att hamstra resurser, d.v.s. att till exempel köpa på sig ett stort lager av hygienartiklar som det är brist på. Fängelse i straffskalan även där, samt dryga böter (500 000 kronors-klassen).

Skulle uppskatta om Sverige tog till liknande åtgärder men det är tyvärr bara önsketänkande. Vi funderar väl till och med på att göra det lagligt att sprida HIV vad jag vet. Synd att svenska makthavare är så urbota inkompetenta. Håll i er allihopa, för nu åker vi.
Källa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in