2020-02-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs", säger Lena till väninnan. Den misstänkte sitter just nu och antecknar i sitt block han har framför sig. Han lägger ifrån sig pennan, tittar upp och ler.
Na
Han är ju galen på riktigt vet inte ens om jag vågar titta på han i tingrätten
Citera
2020-02-27, 13:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fast hon bevisar ju att han faktiskt har grepp om henne fortfarande genom att skriva som hon gör. Hon rubs in his face att hon också bestämt igår att resa till Norge. Märk väl att Lena tror att USA resan innebär att paret D ska börja om. Det är därför hon berättar att hon minsann också ska resa och det här blir ett jättebra avslut för dem båda. För han har ingen grepp på henne.

Senare skriver hon ändå att de kan prata och skicka bilder till varandra på sina respektive resor. Gå ner och gör det när H är kvar i rummet säger hon.

Om du tror att Lena verkligen menar vad hon säger med att hon inte är i SD:s grepp så tror du nog fel.

Jag lägger ingen värdering i huruvida LW på riktigt känner att SD inte har något grepp över henne längre. Men SD kan ju ha uppfattat och känt det som LW skriver. Ser heller inte hur det är motstridigt till att LW gärna skriver till SD och ber om bilder. Lust att förtydliga det motstridiga?
Citera
2020-02-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
I ovanstående inlägg av @GilGrissom82 står det att SD svarade på
jobbmail kl.23:00.

Jag har också läst om detta för några dagar sedan, men jag har
problem med att hitta tillbaka till vad jag läst. I början skrev jag
ner en hel del, men insåg att det tog för mycket tid...

I aktbilaga 167, pdf-sida 103, ser det ut i tabellen som om SD faktiskt har skickat ett mail 00:23 den 15:e. Är inte detta den tid då skrik hördes vid motorvägen?

Att ta emot mail säger ju inget, men däremot att skicka ... Fattar jag fel här, på något vis? Kolossalt svårt att hantera dokumenten på telefonen 😟
Citera
2020-02-27, 13:54
Medlem
notknapparens avatar
NA Live:
Läs nerifrån och upp
(ber om ursäkt om jag dubbelrapporterar)

Och nu ler han igen, på helt fel ställe, min fetning.

"Lena försöker förklara varför hon går tillbaka till honom hela tiden trots att det inte är bra. Hennes väninna tröstar att allt inte är svart eller vitt, och att inget är enkelt.

Domaren Björn Lindén sitter med armarna i kors, han har en allvarlig min och ser ut att noga väga varje ord som spelas upp i samtalet.

Det är ett väldigt långt och känslomässigt samtal.

Lena bryter ihop och gråter under samtalet. Hon har fått rådet att söka sig till Centrum mot våld.

Den misstänkte sitter just nu och antecknar i sitt block han har framför sig. Han lägger ifrån sig pennan, tittar upp och ler.

"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs", säger Lena till väninnan.

Den misstänkte sitter nästan blixtstilla på sin plats mellan försvarsadvokaterna. Han visar inga som helst reaktioner på samtalet.

Samtalet som spelas upp nu är inspelat under slutet mot 2016.

”Det är nu jag ser hur grisigt det är” säger Lena till sin väninna.

Det är betydligt färre åhörare här nu efter lunchpausen. Men de som är kvar lyssnar uppmärksammat på samtalen.

Det är knäpptyst här i rättssalen när samtalen spelas upp.

Jag har läst även dessa samtal i skrift tidigare i förundersökningen. Det är oerhört mycket starkare att lyssna på samtalet på det här viset och höra Lenas röst.

Lena berättar också att hon, 45-åringen och hans fru ingår i ett gemensamt geocacing-projekt och att hon ser det som ”helt sjukt”.

Lena berättar också om att hon blivit förändrad, och har börjat ljuga för vänner.

"Han har helt brutit ner mig", säger Lena gråtandes i samtalet.

"Han är en jättefin person och sen så har han otroligt mycket spänningar och låsningar i sig. När dom slår in, då blir han ett odjur", säger Lena Wesström till väninnan.

Nu får vi lyssna till ett samtal mellan Lena och en väninna om hot från 45-åringen. Lena gråter när hon berättar.

Just nu spelas ett samtal upp mellan Lena Wesström och en väninna.

Justice: Jag upplevde Lena som lugn i samtalet, samtidigt som 45-åringen var väldigt upprörd. Men det var ett gräl som spelades upp, där båda var osams.

"Du är en sjuk jävla människa. Jag hatar dig", avslutar han samtalet innan han slänger på luren.

"Du är en sjuk människa. Jag önskar dig just nu stor olycka. Jag skrattar inombords när du bävar inför julen. Du får exakt vad du förtjänar", nästan skriker 45-åringen i samtalet.

Den 45-årige mannen gungar lätt i stolen han sitter på när samtalet spelas upp. Han ser fortsatt allvarlig ut. Han tittar framåt mot skärmen där samtalet visas i skrift.

Men om man bortser från geocachingen så handlar det mer om deras relation.

Det är upprörda känslor om vem som har ”loggat” vad.

Lena Wesström ska ha spelat in och sparat ett antal samtal mellan dem, eftersom hon var rädd för att något skulle hända henne.

Det här handlar om ett bråk om geocaching.

45-åringen är väldigt upprörd i samtalet som spelas upp.

Ett inspelat samtal mellan Lena Wesström och 45-åringen ska nu spelas upp i rättssalen.

Åklagaren Therese Johansson uppger att de kommer fortsätta belysa relationen mellan Lena Wesström och den misstänkte 45-åringen
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-du-far-exakt-vad-du-fortjanar-folj-rapporteringen-fran-rattegangen-om-hjarstamordet
Citera
2020-02-27, 13:56
Medlem
Har skrivit ett "förtydligande på fup-innehåll" så man får ett litet mer hu om vad varje aktbilaga innehåller.

https://docdro.id/9ToBXDo

Det går ju utmärkt att göra ytterligare förtydliganden om man behöver, i sitt eget ex. Håll tillgodo.
Citera
2020-02-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
I aktbilaga 167, pdf-sida 103, ser det ut i tabellen som om SD faktiskt har skickat ett mail 00:23 den 15:e. Är inte detta den tid då skrik hördes vid motorvägen?

Att ta emot mail säger ju inget, men däremot att skicka ... Fattar jag fel här, på något vis? Kolossalt svårt att hantera dokumenten på telefonen 😟
Nej, det var väl 23.23 (ca) som kvinnoskrik hördes?
Citera
2020-02-27, 14:01
Medlem
Citat:

Ungefär 50 minuter för sent för att ev. skapa ett alibi. Skriken hördes väl runt 23.30?
Edit// Tvåa på den.😎
Senast redigerad av brus-nilsson 2020-02-27 kl. 14:05.
Citera
2020-02-27, 14:01
Medlem
Enorms avatar
Citat:

Nej! skriket noterades 1 timme tidigare. (kl 23.30-33)
Senast redigerad av Enorm 2020-02-27 kl. 14:15.
Citera
2020-02-27, 14:03
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ur FUP kan man läsa att det fanns 8 koder till dörren. Förutom Lenas barn och exman, så hade M*ats L*arsson och SD en egen kod (varsin). Tre personer delade på en och samma kod: J*örgen J*ohansson, K*arin Z*andén och A*nders L*indström.
Dessa koder är redovisade.
Det ska även ha funnits en gästkod och LW's föräldrar har haft en kod.

Totalt går 10 koder att användas till låset varav ett är en Masterkod som används för att programmera de övriga koderna. Vad denna kod är har ej framkommit.
Det ska även finnas tre brickor som kan öppna och låsa dörren.
Enligt exmannen så har SD hjälpt till att installerat låset under 2017.

I kontakt med tillverkaren framkommer att det inte finns någon egen logg för in och utpassering för just LW's lås eftersom det krävs en extra modul för detta, vilket hon inte hade.

Aktbilaga 157 Teknisk undersökning del A sid 106

Varför ger man ut koder till vänner och dejter ?
Kan man ändå låsa dörren så att säga inifrån så inte dessa koder fungerar ?
Citera
2020-02-27, 14:07
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Lite mer. Ursäkta för väldigt långt inlägg:

Aktbilaga 164, Sid 17 - Detta April 2017:

SD: "Ja. Rädd igen för dig. Att du meddelar vi har kontakt"

LW: "vill inte meddela"

LW: "Vill ha den kärleksfulla relation du pratar om när ingen spelar in"

LW förstår risken med att avslöja och vill inte göra det vid den här perioden.

Generellt om dessa sidor i Aktbilaga 164 rörande datum från April 2017:

SD manipulerar LW genom att göra henne illa. Först vill han inte ha någon kontakt, säger det plötsligt och kallt. Några timmar senare vill han det, och uppvisar viss svartsjuka genom att ställa frågor om hennes kontakter med andra män. LW tar mest initiativ till att ses, men har ingen makt över det. Maktlösheten blir tydlig ibland. SD säger ofta nej när LW frågar om att ses, ett sätt för honom att styra henne. För lite senare så ber han själv om att ses, bara på hans villkor, och LW är öppen för det. Mycket så fram och tillbaka; LW öppnar, SD stänger, SD öppnar, LW stänger ej. Tydligt att han har henne runt sitt finger och att hon är desperat. Kontentan av detta blir att LW känner sig tvingad att hitta något som kan få henne att bibehålla någon slags kontroll gentemot SD, efter som han verkar njuta av att kunna göra och behandla LW precis som han själv vill. Därav finner LW ingen annan utväg än att återfå kontrollen genom att skydda sig mot SD:s känslokallhet. det gör hon sedermera genom att hota med att berätta för HD att de fortfarande smygses.

Avslutar med ett längre stycke där LW öppnar upp sig mot SD och som är ganska signifikativt på hur* socialt störd SD är:

LW: "Är risig"
SD: "Varför?"
SD: "På väg att bli sjuk?"
LW: "Kognitiva funktioner instabila"
LW: "Var inte dum nu"
LW: "Du har möjligheten inte uppfattat att du är viktig för mig?"
SD: "Jo?"
SD: "Men jag är kvar"
SD: "Men när du handlar idiotiskt och bittert så önskar jag vi inte hade kontakt"
LW: "Att jag älskar dig och under lång tid önskat och hoppats det skulle bli du och jag på riktigt. Och när du nu börjat gå mera med henne sedan i somras, så har det varit h svårt för mig att förlora dig mer och mer"
SD: "Okej"
SD: "Lägger bort"

Synnerligen kallt beteende från SD. Men senare:

LW: "Det som hänt nu har tagit fruktansvärt hårt på mig"
LW: "För du var ingen reserv, ingen leksak."
LW: "Jag är inte som du och bara skakar av mig"
LW: "Det är ingen liten motgång att vifta bort"
LW: "För mig är alltihop en livskris, kanske min svåraste"

LW: "Att jag inte får dig"
LW: "Att det nu blivit ännu svårare att få träffa dig alls"

LW: "Att du nu helt stänger det hopp du tidigare gett näring till"

LW: "Alla svårigheter vi gått igenom, hur onte det gjort, vilka spår det satt"

LW: "Ni har era svårigheter. M Men ni har i alla fall varandra"

LW: "Att om du bara lämnar allt, då signalerar du att det inte betytt mer än så för dig"

LW: "Jag är åter helt sjukskriven. Vet inte hur länge"

LW: "Var snäll och bemöt mig med respekt nu. Respekt för att jag är i en fruktansvärd sorg för en svår förlust. Och för att jag tokkämpar med bitterhet över allt du pratade om so som"

LW: "Som aldrig blev"
LW: "Över alla ansträngningar jag gjorde, som nu sjunker till botten"

LW: "Medan du har precis det du vill ha"
LW: "Extremt opassande att bli överraskad att jag inte mår bra"

Än så länge har jag inte sett något alls liknande från SD:s sida när det gäller att kunna uttrycka sina känslor. När SD uttrycker känslor rör det antingen att han är arg på henne, svartsjuk, eller att han är kåt. SD är uppenbart väldigt skev i huvudet. Men efter att LW skrivit just det föregående så visar han lite känslor iallafall:

SD: "Läst"
SD: "Är ledsen för det"
SD: "Mycket"

Som vanligt dock väldigt kort, något okänsligt och otydligt, vilket alltid varit ett kännetecken från hans sida i deras konversationer. Det har tidigare lett till väldigt många konflikter, och väldigt många utdragna poster med följdfrågor, där LW försöker få svar på vad han menar och syftar på när han skriver. Hans sätt att behandla deras kommunikation har gjort LW väldigt osäker på vad han menar, och vill, och vad han syftar på. Likaså här:

LW: "Ledsen för att du läst?"
LW: "Eller för innehållet i det jag berättade?"
LW: "Eller vad?"
LW: "Ledsen att du blev övverraskad, att du inte förstått innan?"

SD: "Ledsen för hur du säger du mår"
SD: "Vad gjorde du på sjukhuset igår?"

Vill belysa detta lite då det i tråden vuxit fram en något ensidig bild där LW skulle vara den sjuke, den kontrollerande, den som hade makten över stackars SD. Det stämmer inte anser jag. Han har makten på många plan, under långa perioder. Undantaget är just när LW ibland använder den enda livlina hon känner att hon har. Sparat material på* det SD själv vidrigt gjort och sagt mot henne i form av grova hot, och det SD gjort mot sin fru i form av att ha gått bakom ryggen på henne genom att vara otrogen.

Fin och genomtänkt analys av belysande delar. Tack!
Citera
2020-02-27, 14:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Lite mer. Ursäkta för väldigt långt inlägg:

Aktbilaga 164, Sid 17 - Detta April 2017:

SD: "Ja. Rädd igen för dig. Att du meddelar vi har kontakt"

LW: "vill inte meddela"

LW: "Vill ha den kärleksfulla relation du pratar om när ingen spelar in"

LW förstår risken med att avslöja och vill inte göra det vid den här perioden.

Generellt om dessa sidor i Aktbilaga 164 rörande datum från April 2017:

SD manipulerar LW genom att göra henne illa. Först vill han inte ha någon kontakt, säger det plötsligt och kallt. Några timmar senare vill han det, och uppvisar viss svartsjuka genom att ställa frågor om hennes kontakter med andra män. LW tar mest initiativ till att ses, men har ingen makt över det. Maktlösheten blir tydlig ibland. SD säger ofta nej när LW frågar om att ses, ett sätt för honom att styra henne. För lite senare så ber han själv om att ses, bara på hans villkor, och LW är öppen för det. Mycket så fram och tillbaka; LW öppnar, SD stänger, SD öppnar, LW stänger ej. Tydligt att han har henne runt sitt finger och att hon är desperat. Kontentan av detta blir att LW känner sig tvingad att hitta något som kan få henne att bibehålla någon slags kontroll gentemot SD, efter som han verkar njuta av att kunna göra och behandla LW precis som han själv vill. Därav finner LW ingen annan utväg än att återfå kontrollen genom att skydda sig mot SD:s känslokallhet. det gör hon sedermera genom att hota med att berätta för HD att de fortfarande smygses.

Avslutar med ett längre stycke där LW öppnar upp sig mot SD och som är ganska signifikativt på hur* socialt störd SD är:

LW: "Är risig"
SD: "Varför?"
SD: "På väg att bli sjuk?"
LW: "Kognitiva funktioner instabila"
LW: "Var inte dum nu"
LW: "Du har möjligheten inte uppfattat att du är viktig för mig?"
SD: "Jo?"
SD: "Men jag är kvar"
SD: "Men när du handlar idiotiskt och bittert så önskar jag vi inte hade kontakt"
LW: "Att jag älskar dig och under lång tid önskat och hoppats det skulle bli du och jag på riktigt. Och när du nu börjat gå mera med henne sedan i somras, så har det varit h svårt för mig att förlora dig mer och mer"
SD: "Okej"
SD: "Lägger bort"

Synnerligen kallt beteende från SD. Men senare:

LW: "Det som hänt nu har tagit fruktansvärt hårt på mig"
LW: "För du var ingen reserv, ingen leksak."
LW: "Jag är inte som du och bara skakar av mig"
LW: "Det är ingen liten motgång att vifta bort"
LW: "För mig är alltihop en livskris, kanske min svåraste"

LW: "Att jag inte får dig"
LW: "Att det nu blivit ännu svårare att få träffa dig alls"

LW: "Att du nu helt stänger det hopp du tidigare gett näring till"

LW: "Alla svårigheter vi gått igenom, hur onte det gjort, vilka spår det satt"

LW: "Ni har era svårigheter. M Men ni har i alla fall varandra"

LW: "Att om du bara lämnar allt, då signalerar du att det inte betytt mer än så för dig"

LW: "Jag är åter helt sjukskriven. Vet inte hur länge"

LW: "Var snäll och bemöt mig med respekt nu. Respekt för att jag är i en fruktansvärd sorg för en svår förlust. Och för att jag tokkämpar med bitterhet över allt du pratade om so som"

LW: "Som aldrig blev"
LW: "Över alla ansträngningar jag gjorde, som nu sjunker till botten"

LW: "Medan du har precis det du vill ha"
LW: "Extremt opassande att bli överraskad att jag inte mår bra"

Än så länge har jag inte sett något alls liknande från SD:s sida när det gäller att kunna uttrycka sina känslor. När SD uttrycker känslor rör det antingen att han är arg på henne, svartsjuk, eller att han är kåt. SD är uppenbart väldigt skev i huvudet. Men efter att LW skrivit just det föregående så visar han lite känslor iallafall:

SD: "Läst"
SD: "Är ledsen för det"
SD: "Mycket"

Som vanligt dock väldigt kort, något okänsligt och otydligt, vilket alltid varit ett kännetecken från hans sida i deras konversationer. Det har tidigare lett till väldigt många konflikter, och väldigt många utdragna poster med följdfrågor, där LW försöker få svar på vad han menar och syftar på när han skriver. Hans sätt att behandla deras kommunikation har gjort LW väldigt osäker på vad han menar, och vill, och vad han syftar på. Likaså här:

LW: "Ledsen för att du läst?"
LW: "Eller för innehållet i det jag berättade?"
LW: "Eller vad?"
LW: "Ledsen att du blev övverraskad, att du inte förstått innan?"

SD: "Ledsen för hur du säger du mår"
SD: "Vad gjorde du på sjukhuset igår?"

Vill belysa detta lite då det i tråden vuxit fram en något ensidig bild där LW skulle vara den sjuke, den kontrollerande, den som hade makten över stackars SD. Det stämmer inte anser jag. Han har makten på många plan, under långa perioder. Undantaget är just när LW ibland använder den enda livlina hon känner att hon har. Sparat material på* det SD själv vidrigt gjort och sagt mot henne i form av grova hot, och det SD gjort mot sin fru i form av att ha gått bakom ryggen på henne genom att vara otrogen.

Tack för en jättefin samling av konversationer som belyser verkligen SDs makt, över LW och hur han bestraffar henne för att få henne dit han vill.

Man kan se även i konversationer med andra personer att det korthuggna, utan några särskilda känsloyttringar är typiskt för hur SD svarar när andra visar på stor oro, funderar och är ängsliga.
Citera
2020-02-27, 14:12
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA Live:
Läs nerifrån och upp
(ber om ursäkt om jag dubbelrapporterar)

Och nu ler han igen, på helt fel ställe, min fetning.

"Lena försöker förklara varför hon går tillbaka till honom hela tiden trots att det inte är bra. Hennes väninna tröstar att allt inte är svart eller vitt, och att inget är enkelt.

Domaren Björn Lindén sitter med armarna i kors, han har en allvarlig min och ser ut att noga väga varje ord som spelas upp i samtalet.

Det är ett väldigt långt och känslomässigt samtal.

Lena bryter ihop och gråter under samtalet. Hon har fått rådet att söka sig till Centrum mot våld.

Den misstänkte sitter just nu och antecknar i sitt block han har framför sig. Han lägger ifrån sig pennan, tittar upp och ler.

"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs", säger Lena till väninnan.

Den misstänkte sitter nästan blixtstilla på sin plats mellan försvarsadvokaterna. Han visar inga som helst reaktioner på samtalet.

Samtalet som spelas upp nu är inspelat under slutet mot 2016.

”Det är nu jag ser hur grisigt det är” säger Lena till sin väninna.

Det är betydligt färre åhörare här nu efter lunchpausen. Men de som är kvar lyssnar uppmärksammat på samtalen.

Det är knäpptyst här i rättssalen när samtalen spelas upp.

Jag har läst även dessa samtal i skrift tidigare i förundersökningen. Det är oerhört mycket starkare att lyssna på samtalet på det här viset och höra Lenas röst.

Lena berättar också att hon, 45-åringen och hans fru ingår i ett gemensamt geocacing-projekt och att hon ser det som ”helt sjukt”.

Lena berättar också om att hon blivit förändrad, och har börjat ljuga för vänner.

"Han har helt brutit ner mig", säger Lena gråtandes i samtalet.

"Han är en jättefin person och sen så har han otroligt mycket spänningar och låsningar i sig. När dom slår in, då blir han ett odjur", säger Lena Wesström till väninnan.

Nu får vi lyssna till ett samtal mellan Lena och en väninna om hot från 45-åringen. Lena gråter när hon berättar.

Just nu spelas ett samtal upp mellan Lena Wesström och en väninna.

Justice: Jag upplevde Lena som lugn i samtalet, samtidigt som 45-åringen var väldigt upprörd. Men det var ett gräl som spelades upp, där båda var osams.

"Du är en sjuk jävla människa. Jag hatar dig", avslutar han samtalet innan han slänger på luren.

"Du är en sjuk människa. Jag önskar dig just nu stor olycka. Jag skrattar inombords när du bävar inför julen. Du får exakt vad du förtjänar", nästan skriker 45-åringen i samtalet.

Den 45-årige mannen gungar lätt i stolen han sitter på när samtalet spelas upp. Han ser fortsatt allvarlig ut. Han tittar framåt mot skärmen där samtalet visas i skrift.

Men om man bortser från geocachingen så handlar det mer om deras relation.

Det är upprörda känslor om vem som har ”loggat” vad.

Lena Wesström ska ha spelat in och sparat ett antal samtal mellan dem, eftersom hon var rädd för att något skulle hända henne.

Det här handlar om ett bråk om geocaching.

45-åringen är väldigt upprörd i samtalet som spelas upp.

Ett inspelat samtal mellan Lena Wesström och 45-åringen ska nu spelas upp i rättssalen.

Åklagaren Therese Johansson uppger att de kommer fortsätta belysa relationen mellan Lena Wesström och den misstänkte 45-åringen
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-du-far-exakt-vad-du-fortjanar-folj-rapporteringen-fran-rattegangen-om-hjarstamordet

”Om det behövs...”
Det är mycket talande för hur jag uppfattar SD.
Totalt utan empati. Rationell - dock utan att vara perfekt på något sätt. Jag tror att hans självbild är det han kommer att stupa på.
Ha ÄR inte smartare än alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in