2020-02-27, 12:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Men om alla tänker så.. Någon måste ha kunskap och insikt att ta ett steg i rätt riktning..
Absolut. Jag håller med.

Mitt svar till tidigare skribent var ju därför att denne inte trodde att Sverige skulle vidta några åtgärder alls.

Jag hade gärna sett att Sverige agerade kraftfullare. Men vi får väl se. Några planer är nog förberedda och några åtgärder lär vi väl se. Men när kommer vi se dem rulla ut?
Citera
2020-02-27, 12:35
Avslutad
Systembolaget kommer öka sin försäljning markant, när alla deprimerade coronaångest svenskar bunkrar. Men knappast att det tar slut. Var gott om varor kvar idag. Tog å tjacka lite treo o Alvedon på vägen då jag haft feber ett par dar. Men kinesiskan i hissen i fredags var kurant hoppas jag..åtminstonde parant😬
Citera
2020-02-27, 12:36
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det ryktas att påven är smittad. Han kan nog stryka med i så fall.
Citera
2020-02-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Min gissning är att spridningen i Sverige kommer att gå via barn som hemkomna från sportlov smittar andra barn i skolan och tar hem det till föräldrarna. Barn är mycket mer i varandras ansikten när de leker än vuxna, och har inte alltid koll på att tvätta händer, inte hosta på andra osv.

En bra åtgärd vore sålunda att medge att barn som går på förskola, eller grundskola skulle få möjlighet att stanna hemma. Åtminstone upp till mellanstadiet. Det är dock lite sent och borde gjorts för två veckor sedan. Ersättningen skulle kunna vara som vid VAB. Med dagens regler får barnen inte vara hemma om de inte är sjuka.

Britterna har stängt några skolor pga att barn varit till norra Italien.
Citera
2020-02-27, 12:37
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Titta på hur börsen går idag. Fritt fall på OMX ner 2,66% just nu.
Därav Dead Cat Bouncing.
Marknaden köpte Anders Tegnells okunniga svammel.
Ja jag har trott att viruset självklart skulle påverka börsen men blev förvånad att det gick upp igår. Men DCB verkar stämma. Det enda jag hade såldes måndag/tisdag.
Man har fått mycket kunskap här i tråden om corona och dess framfart.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Tjohoo, våren är här. Undrar om man ska boka en härlig utlandsresa så att man slipper tristessen i Sverige? Här händer det aldrig något, varken nu eller i morgon.
Citat:
Japans premiärminister Shinzo Abe beordrar att alla skolor i landet tillfälligt ska stängas på grund av coronavirusets utbrott, rapporterar AFP.
–*Regeringen prioriterar barns hälsa och säkerhet över allt annat, säger Abe.
Skolorna kommer att vara stängda från den 2 mars till vårlovet, vilket brukar infalla i slutet av mars, skriver Reuters.
Hittills har 164 coronafall konstaterats i Japan.

https://omni.se/abe-beordrar-stangning-av-alla-skolor-i-japan/a/naKxpQ

Bonustjohoo:

27 February
11:00: 2 new cases in Madrid, Spain.
10:45: 2 new cases in Greece. First in Athens.
10:28: 1 new case in Israel, citizen who traveled to Italy.
10:27: 104 new cases and 4 new deaths in Iran.
09:35: 1 new case in Austria. First in Vienna.
09:22: 2 new cases in Switzerland.
09:05: 2 new cases in England, United Kingdom.
08:45: 13 new cases in Hokkaido, Japan.
08:30: 3 new cases in Hong Kong.
08:33: 171 new cases in South Korea.
08:11: 2nd case in Switzerland. First in Geneva.
08:08: 1 new death in Hokkaido, Japan.
08:03: 1 new case in Valencia, Spain.
07:46: 3 new deaths and 2 new cases in Iran.
07:22: 17 new cases in Kuwait.
07:14: 1 new case in Kanagawa Prefecture, Japan.
07:06: 1 new case in Ishikawa Prefecture, Japan.
07:04: 1 new case in Gifu Prefecture, Japan.
07:01: 2 new cases in Hokkaido, Japan.
06:16: First case in Estonia.
06:04: 1 new case in Iraq. First in Baghdad.
05:38: First case in Denmark. Patient recently returned from trip to Italy.
01:58: 1 new death in South Korea.
01:20: China’s National Health Commission reports 433 new cases and 29 new deaths across the mainland. Of those, 409 cases and 26 deaths are in Hubei province. However, the total number of cases does not match with the previous update. As a result, only 409 new cases and 29 new deaths have been added.
01:07: 334 new cases in South Korea.

Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Nu har ordföranden för säkerhetsrådet i Irans parlament blivit den tredje toppolitikern att smittas i landet, rapporterar BBC.
Citera
2020-02-27, 12:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det ryktas att påven är smittad. Han kan nog stryka med i så fall.
"Det ryktas..."

Helt substanslöst - du får hosta ur dig någon sorts källa om inlägg som dessa ska tas på någon som helst allvar.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Undrar om ens IS-terrorister skulle vara galna nog att släppa ut ett biologiskt vapen, som till och med skadar dom själva.
Med tanke på existensen av muslimska självmordsbombare var det där en ganska undermålig frågeställning, tycker inte du också det om du tänker till?
Citera
Avslutad
Farmor hade 11 eller om det var 12 syskon. Bodde väldigt nära centrumet för spanska sjukan i Sverige( Arjeplog) Endast ett syskon avled i spanska sjukan. De bör ha varit i åldrarna 15-35 tippar jag. Så det förskräcker inte så mycket.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Svenska myndigheter inklusive statsepidemiolog Tegnell tycks mycket rädda för att folk ska drabbas av panik.

Detta är en seriös fråga: Vad är det för panik de faktiskt är rädda för? Är de rädda för att folk ska slå ihjäl varandra inne på Konsum i kamp om den sista tonfiskburken!? Eller är de rädda för att överdrivet många människor ska söka vård för snuva och därmed hindra att folk som faktiskt behöver vård får vård!? Eller vad?
Citera
2020-02-27, 12:40
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
"Det ryktas..."

Helt substanslöst - du får hosta ur dig någon sorts källa om inlägg som dessa ska tas på någon som helst allvar.

”Påve Franciskus har blivit sjuk och ställer in ett möte med flera präster i Rom, skriver AP. Det är oklart vad för sjukdom han drabbats av – det kan vara en vanlig förkylning. Under mässan i Rom på onsdagen sågs han hosta och snyta sig.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-forsta-fallet-av-corona-i-danmark/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in