2020-02-27, 10:36
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Det är inte bra att det börjar gå såna här rykten. Har sett liknande från minst en annan stad. Dags att köra raka rör nu för annars blir nog allmänheten ganska upprörd till slut.

Medborgarföraktet från politiker är faktiskt i nivå att landsförräderi borde övervägas.

Myndighetsföraktet växer riktigt snabbt nu.
Citera
2020-02-27, 10:37
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
”Res inte just nu om ni inte måste”
Det är journalisters sätt att dra sitt strå till stacken när avsaknad av vägledning ovanifrån saknas.

Som om det skulle göra någon skillnad. Förnekelsefasen är djupt rotad hos vissa.
Citera
2020-02-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Nu varnar CDC folk med skägg och Coronaviruset.

https://www.foxnews.com/health/cdc-warns-men-about-facial-hair-dangers-amid-coronavirus-fears

Så kan ju bli kul för våra kära ISIS medlemmar och hipsters. Tydligen kan det vara skillnad på liv eller död. Så kommer ni raka er ?
För att skägg eller framförallt stubb är ivägen vid respiratorvård.... Som vid all respiratorvård oavsett diagnos. Så himla onödig post utan något värde alls mer än att skapa osäkerhet. Skärp dig. Vårdpersonal rakar bort hår om det behövs om du själv är oförmögen pga sjukdom.
Citera
2020-02-27, 10:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Antal bekräftade fall i Sydkorea har ökat från drygt 1200 till 1766 på ett dygn. Ca 40% det senaste dygnet alltså.

Lite konstigt då att Sydkorea inte vidtar några karantänåtgärder, inte som jag har hört?

Nu är det ju total kris. 3500 fall av Corona utanför Kina, ökar 20-30% per dag. Kommer ni ihåg för några veckor sedan när vi härvade vid 100 fall.
Citera
2020-02-27, 10:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En dansk journalist som varit på skidsemester i norra Italien. Hans son och fru visade inte smitta. Intressant om det här viruset drabbar mest män.

Dags för svenska journalister att fråga researrangörer så vi vet hur många som kommit hem från norra Italien och hur många som vi har att vänta på därifrån.
Män har ett immunförsvar som fungerar något sämre mot virus än det hos kvinnor. Det har med hormonella faktorer att göra. Vad som hittills framkommit utvecklar barn väldigt milda symptom - detta till skillnad från årets säsongsinfluensa som verkar slå ovanligt hårt mot barn.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-02-27 kl. 11:05.
Citera
2020-02-27, 10:41
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Så är det. Och eftersom det primärt är gamla och sjuka som dör är det rent krasst en vinstaffär för staten. Sorgligt men sant.

Detta virus är ju rena guldgruvan ur ett ekonomiskt perspektiv, för stater världen över. Speciellt svenska staten verkar ha förstått detta, med sina "ingen fara på taket"-fasoner. In med fler Iranier och Italienare bara, speciellt nu när Vasaloppet är aktuellt så har de ju största möjliga tillfälle att välkomna detta virus med öppna armar, vilket de verkar förstå.

Att bli av med de gamla och svaga sparar ju enorma pengar för pensionssystemet och sjukvården, men friar oxå upp en hel del boyta som de sedan kan använda till att inhysera fler invandrare i.

I denna tråd har vi dessutom några aktiva sympatisörer med detta narrativ, som jag tror ingen skulle bli förvånad över om de är direkt statsanställda. (TAD2, FarbrorSven, Xehke, Bavertass t.ex)
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-02-27 kl. 10:45.
Citera
2020-02-27, 10:42
Medlem
Alltså folk har verkligen panik nu. Är småförkyld och nyser typ konstant - folk flyr fältet när man snörvlar lite på trottoaren. Dock inte supernöjd med att ha lyckats bli förkyld eftersom jag tyckte jag var noga med hygienen och allt i förebyggande syfte sen fucking januari. Så bra det gick
Citera
2020-02-27, 10:42
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
För att skägg eller framförallt stubb är ivägen vid respiratorvård.... Som vid all respiratorvård oavsett diagnos. Så himla onödig post utan något värde alls mer än att skapa osäkerhet. Skärp dig. Vårdpersonal rakar bort hår om det behövs om du själv är oförmögen pga sjukdom.

JA och det kan vara skillnaden på liv eller död. Vadå onödig post, blev du kränkt för att du har skägg eller?
Citera
2020-02-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lite konstigt då att Sydkorea inte vidtar några karantänåtgärder, inte som jag har hört?

Nu är det ju total kris. 3500 fall av Corona utanför Kina, ökar 20-30% per dag. Kommer ni ihåg för några veckor sedan när vi härvade vid 100 fall.

Övriga världen är där Kina var för ca. en månad sedan, sannolikt kommer övriga världen drabbas värre än Kina.
Citera
2020-02-27, 10:44
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Alltså folk har verkligen panik nu. Är småförkyld och nyser typ konstant - folk flyr fältet när man snörvlar lite på trottoaren. Dock inte supernöjd med att ha lyckats bli förkyld eftersom jag tyckte jag var noga med hygienen och allt i förebyggande syfte sen fucking januari. Så bra det gick

Men usch, gå inte ut om du är förkyld!!!
Citera
2020-02-27, 10:45
Medlem
Kan det här viruset ha utvecklats i ett kinesiskt lab for att försöka minska på överskottet av män i Kina?
Citera
2020-02-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Du menar att man "far runt och pillar" på allt bara för att man har ett par handskar på sig?
Nej, det köper jag inte.
Däremot är det svårt att åka kollektivt utan att tvingas beröra olika ytor med händerna åtminstone ett par gånger per resa.
Och jag pratar om vanliga handskar, klädesplagg. Inte skyddshandskar, medicinska handskar, engångshandskar, etc. Det är något du själv tolkat in.

Att man tar på och av handskarna utan att beröra grepp- och fingerytor på dem är en självklarhet. Man håller handsken i lästen och för i handen, alternativt har handsken i fickan och för i handen. När man skall ta av handskarna gör man det utan att röra deras beröringsytor. Skall jag behöva förklara detta? Är det inte allmänt vedertaget?

Och man har inte hanskarna på sig när man tar i sitt eget dörrhandtag, för den delen.
Och man tvättar händerna när man kommer hem, eller till jobbet.

Men du hävdar fortfarande att det är bätte att åka kollektivt utan handskar än med?

Där håller jag med dig fullständigt och påstår absolut inget annat. Dock bör man ju se över vad man har i den fickan du förvarar handskarna i. Har du hemnycklar och snusdosan där är du ju rätt körd om du vill undvika smitta. Så handskar är helt suveränt men man ska förstå att skit fäster på handskar likväl som på händerna så stor serpent för hantering av handskar. Tvättar händerna direkt jag kommer hem, spritar dom och några gånger i veckan torkar jag av handtag och annat hemma. Ett utmärkt recept för att hålla sig frisk vilket jag vart i flera år. Bara använda hjärnan och förstå smittvägar/ smittspridning så har man det rätt så gött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in