2020-02-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Du alltså...
Tvål hjälper inte mot virus enbart bakterier, endast 70% alkohol eller starkare dödar virus.

Tvål hjälper till att avlägsna smuts, beläggningar, etc. från huden. Den är inte primärt till för att döda av patogener, utan avlägsna dem.
En korrekt handtvätt, gärna med nagelborste och tvål, är en erkänt effektiv metod.
Handsprit hjälper mot bakterier i allmänhet, men inte alltid mot virus. Det är en falsk trygghet.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
"Bi-phasic"?

Citat:
Tierno said much remains unknown about the virus. “I’m not certain that this is not bi-phasic, like anthrax,” he said, meaning the disease appears to go away before recurring.

Hm, faktum är att man vet väldigt lite om egenskaperna hos detta virus. Men observera att just anthrax nämns..
Anthrax var det masshysteri om för några år sedan så "name dropping" av denna kalibern är remarkabelt.
=
A. Till skillad mot Tegnell & Löfven tar Japan detta utbrott av virus högst allvarligt.
B. Japan tar det till ny nivå. De strävar snarare i riktning att inpränta oro hos befolkningen än att säga "allt är lugnt/ingen smittar etc. etc..)
=>
Tror personligen att Japans approach är bättre. Oroade typer är mindre benägna att utsätta sig för smitta: håller bättre hygien (tvål)/reser mindre (framför allt i typ public transport/buss/T-bana etc.)+ I Japan kommer man nog se ansiktsmask på de som är ute & går..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om jag ska leta upp detta tar det några timmar, men det finns referenser på alla dessa uttalanden i tråden. Och 1-2 % finns refererat till flera vetenskapliga rapporter och simuleringar, bland annat denna som jag och andra refererat till. Det är INGEN GISSNING utan epidemiologiska beräkningar. Fatta det någon gång. Eller nä just det, ni har ju inga kunskaper om epidemiologi, så vad det. När ni inte fattar kallar ni det för gissningar.

https://github.com/calthaus/ncov-cfr/blob/master/README.md
Du är bra lustig du. Det har varit klart ganska länge att du inte har kunskap i epidemiologi, förutom det du lyckats googla dig till. Det är anledningen att jag gått på dig. Kamma till dig och sluta lajva nu.
Citera
2020-02-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Med stor sannolikhet sant. Jag har påtalat flera gånger i tråden att dödligheten är högre än 2% (och beror delvis på sjukvården) samt att CFR är en bristfällig metod som kan vara extremt missvisande.

Sa har;

De som ar "confirmed cases" ar ju bara de som akt in till sjukhuset.
Ungefar 20% ar det val som soker vard sa alla siffror kan ju multipliceras med 5.

Av dessa 20% sa avlider de gamla och sjuka, yngre kan ju ocksa do men dom ar val sannolikt sjuka eller har risigt immunforsvar.

Mitt problem ar att jag sitter i Kuwait och snart bli det flygstopp och sen sannolikt karantan. Forsoker byta till ett battre hotell att sitta i karantan i
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Nyhet, 13 nya fall i Japan;
08:45: 13 new cases in Hokkaido, Japan. (Source)

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Antal bekräftade fall i Sydkorea har ökat från drygt 1200 till 1766 på ett dygn. Ca 40% det senaste dygnet alltså. Som jag skrev i morse har antal bekräftade fall i Italien ökat med 30% det senaste dygnet.
Citera
2020-02-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Du svarar på din egen fråga.
Ja, du ska ha handskar när du rör dig i ex. Kollektivtrafiken, så att du undviker att få kontaktsmitta på händerna och sedan sprida denna på din arbetsplats, ditt jobb, din kropp etc.
Nu vet jag inte vad du gör med dina handskar, men jag har mina i jackfickan när jag inte har dem på mig.
Givetvis hjälper hanskar för att skydda mot kontaktsmitta.

Handskar hjälper bara skydda mot kontaktsmitta om dom används 100% korrekt annars har dom exakt motsatt effekt. Du tror du är skyddad och far och pillar överallt pga av den psykologiska effekten. Bevisat och välkänt fenomen. Handskarna ska användas korrekt. Räcker med att du tar av dig handskarna på fel sätt så har du spridning enligt kontaktsmitta. Jag har alltid handskar ute i allmänheten på vinterhalvåret. Att se idioter på restauranger stå med skyddshandskar på och varva att slå i kassan och gå till att hantera mat/ livsmedel med samma skyddshandskar på är vidrigt och sjukt provocerande. Hjärndött (obs skiljer på handlar och skyddshandskar)
Citera
2020-02-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Ta du och titta på videon innan du skriver och tänk efter, innan du svarar, tack.

Men hur kan du lita på en random video på youtube som en snubbe lagt upp utan att på något sätt bevisa att han ens jobbar i vården?
Citera
2020-02-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Här är en artikel om den danske TV-journalist som har blivit smittad i Italien. Ganska intressant.
Han hade själv tillhört dem som inte alls trodde det var någon risk och hade blivit chockad när han insåg att det var på riktigt. Det märkliga är att han har en familj som han är med och de har inte testat positivt för Corona. Däremot har de vanlig influensa. Det är ju allmänt känt att det är svårt att bli sjuk med flera virus samtidigt så jag misstänker att det är det som är anledningen till att bara mannen har Corona.

De danska myndigheterna tar lika lätt på detta som de svenska. De har uppmanat familjen att ta det lugnt och sedan gå tillbaka till jobbet som vanligt. De har fått 2 veckors karantän i hemmet. Men hur kan de vara så dumma att de låter familjen sitta i karantän tillsammans i två veckor. Det är ju garanterat att alla i familjen kommer att få Corona när deras influensor är över. Pappan borde ju naturligtvis skiljts från resten av familjen omedelbart.

https://www.bt.dk/samfund/tv-2-journalist-min-kone-og-jeg-fik-noget-af-et-chok

Om man kor en kina-style nedslackning av staten sa tar ekonomin en ENORM small.

Sverige har helt enkelt inte rad med det och chansar pa ett par tusen doda istallet.
Citera
2020-02-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Italien.

Källan/ryktet är muntligt och lokalt. Lokala pressen skriver inget om det.
Det är inte bra att det börjar gå såna här rykten. Har sett liknande från minst en annan stad. Dags att köra raka rör nu för annars blir nog allmänheten ganska upprörd till slut.
Citera
2020-02-27, 10:19
Medlem
https://www.corriere.it

Italiensk kvinna, 47 år, med coronavirus får lämna sjukhuset och tillbringa resten av karantänen i hemmet. Hon har inte ens haft feber och har inte fått några mediciner utom en huvudvärkstablett.
Citera
2020-02-27, 10:21
Medlem
shaktas avatar
Nu varnar CDC folk med skägg och Coronaviruset.

https://www.foxnews.com/health/cdc-warns-men-about-facial-hair-dangers-amid-coronavirus-fears

Så kan ju bli kul för våra kära ISIS medlemmar och hipsters. Tydligen kan det vara skillnad på liv eller död. Så kommer ni raka er ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in