Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-26, 18:26
  #28585
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Själv skiter jag i Greta och tar hennes panik med en sällan sedd klackspark.


Miljön och klimatet bör man bry sig om, men - som du säger - utan oresonabel panik och utan att gå någon annans intressen. Storkapitalet bör kunna skinnflå oss in på bara kroppen utan Gretas hjälp. :-)
2020-02-26, 18:45
  #28586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Miljön och klimatet bör man bry sig om, men - som du säger - utan oresonabel panik och utan att gå någon annans intressen. Storkapitalet bör kunna skinnflå oss in på bara kroppen utan Gretas hjälp. :-)

Utan att påbörja OT, men problematiken kvarstår att ta det på fullaste allvar, när man använder Greta som en frontfigur med "forskare" som står bakom.
2020-02-26, 19:08
  #28587
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Utan att påbörja OT, men problematiken kvarstår att ta det på fullaste allvar, när man använder Greta som en frontfigur med "forskare" som står bakom.

Precis, mycket av kritiken handlar inte om "Greta klimataktivist", utan "dem som puttar Greta framför sig". Sedan är det tyvärr så att Greta får klä skott för andra - och det värsta är att Greta inte tycks tänka på att hon går andras ärenden. Kanske är det ändå bäst för personen Greta.
2020-02-26, 19:14
  #28588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Precis, mycket av kritiken handlar inte om "Greta klimataktivist", utan "dem som puttar Greta framför sig". Sedan är det tyvärr så att Greta får klä skott för andra - och det värsta är att Greta inte tycks tänka på att hon går andras ärenden. Kanske är det ändå bäst för personen Greta.

Precis hon går andras ärenden, tyvärr i det långa loppet så skadar det mer än påverkar.
Att använda känslostyrning fungerar bara så länge media lyckas hålla det vid liv, seriositeten blir dock lidande i slutändan.
2020-02-26, 21:49
  #28589
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Till människan Greta skulle jag kunna säga "beklagar sorgen" och erbjuda en kram. Tråden handlar dock inte om människan Greta Thunberg, utan om klimataktivisten med det namnet (se trådrubriken) - och således indirekt om personens klimataktivism samt om de faktorer som påverkar hennes ställningstaganden, göranden och låtanden inom området klimataktivism, må det vara externa influenser eller egna styrkor/tillkortakommanden.

...och det ställer saken i ett annat läge...

När Gretas farfar levde så fick man inte kritisera något runt Greta, eftersom det räknades som "hat" mot en tonåring. Nu använder du Gretas farfars bortgång som anledning till att föreslå att ingen kritiserar Greta (eller något runtomkring henne, antar jag).

Är det så att Greta och allt runt henne ska undantas all kritik dag som natt, oavsett om hennes farfar är vid liv eller inte? ...eller hur ska man tänka?
Jag sa inget om folk runt omkring Greta, jag talade bara om Greta själv! Det är heller inget unikt som jag föreslår.

Det är vanligt, att även stora och välkända politiker under några veckor får vara ifred för kritik, och att man uttrycker medkänsla till dem, när någon närstående till dem har dött!

Den viktiga hänsynen önskar jag, att även Greta ska få uppleva!

Bra dock att du uttryckte lite medkänsla. Greta själv skulle säkert säga, att det går inte att dela henne i opinionsbildaren Greta och privatpersonen Greta. Minns att Greta har sagt, att det ofta är svårt för Greta att vara Greta!

Även i politiken ska vi minnas, att vi först och främst bara är utsatta människor, som ofta drabbas av prövningar av olika slag.

Livet är en gåta!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-02-26 kl. 21:57.
2020-02-26, 21:57
  #28590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag sa inget om folk runt omkring Greta, jag talade bara om Greta själv! Det är heller inget unikt som jag föreslår.

Det är vanligt, att även stora och välkända politiker under några veckor får vara ifred för kritik, och att man uttrycker medkänsla till dem, när någon närstående till dem har dött!

Den viktiga hänsynen önskar jag, att även Greta ska få uppleva!

Även i politiken ska vi minnas, att vi först och främst bara är utsatta människor, som ofta drabbas av prövningar av olika slag.

Livet är en gåta!

Så du anser seriöst att Greta ligger i paritet med stora välkända politiker?
2020-02-26, 22:29
  #28591
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag sa inget om folk runt omkring Greta, jag talade bara om Greta själv! Det är heller inget unikt som jag föreslår.

Det är vanligt, att även stora och välkända politiker under några veckor får vara ifred för kritik, och att man uttrycker medkänsla till dem, när någon närstående till dem har dött!

Den viktiga hänsynen önskar jag, att även Greta ska få uppleva!

Bra dock att du uttryckte lite medkänsla. Greta själv skulle säkert säga, att det går inte att dela henne i opinionsbildaren Greta och privatpersonen Greta. Minns att Greta har sagt, att det ofta är svårt för Greta att vara Greta!

Även i politiken ska vi minnas, att vi först och främst bara är utsatta människor, som ofta drabbas av prövningar av olika slag.

Livet är en gåta!

Nja... en politiker som fortsätter gå på som vanligt trots sin privata sorg - men vill att andra ska tassa på tå pga dennes privata sorg, den politikern tycker jag inte att man bör hantera på något annorlunda sätt än vanligt.

Sedan vet jag inte varför du tar dig friheten att uttolka Gretas osagda ord. "Greta själv skulle säkert säga"... :-) Har du källa på det? Skämt åsido, det är aningen otrevligt att lägga ord i någon annans mun, särskilt som personen ifråga inte kan hävda sig på Flashback och vare sig vidimera eller förkasta dina ord.

Däremot kan jag hålla med om att aktivisten Greta själv har svårt att hitta till privatpersonen Greta, men till syvende och sidst är det Gretas eget val att hitta eller inte hitta balansen mellan att vara aktivist och privatperson. Vi får se framtiden an.
__________________
Senast redigerad av AcchiaHe 2020-02-26 kl. 22:43.
2020-02-26, 22:31
  #28592
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Så du anser seriöst att Greta ligger i paritet med stora välkända politiker?

Nja, stora välkända politiker är bara en lite annorlunda variant av hästhandlare/bilförsäljare. Även de stora välkända säger det som bör sägas för att sälja in det som ingen vill köpa. :-)
2020-02-27, 02:09
  #28593
Moderator
NewDeers avatar
Och så håller vi oss till ämnet, klimatet diskuteras i andra forum /mod
2020-02-27, 07:28
  #28594
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, jag tror inte att Greta Thunberg blir avundsjuk.

Avundsjuka är något som ofta bottnar i att man inte tror på sig själv.

Man blir inte glad när andra lyckas.
Man tror att materiella ting skapar lycka.
Man tävlar mot andra istället för att utmana sig själv.
Man jämför sig med andra.
Man är inte glad och tacksam för det man själv har eller har uppnått.
Man vill inte hjälpa andra, för varför ska de åka snålskjuts.
Man snackar skit om andra istället för att berömma dem.
Man är bitter helt enkelt.
Talet om bitterhet är typiskt för de som försvarar massmedias agenda. De försöker fantisera ihop olika egenskaper hos de personer som kritiserar Greta eller andra företeelser som massmedia stöder.

Greta är en skådespelerska som fått en roll som givit henne världsberömmelse. Jag tror inte så många blir bittra över det. Då skulle de ju bli bittra över alla kändisar de läser om.

Personligen tycker jag nog det är mest komiskt hur en 16-åring utan någon tidigare erfarenhet, plötsligt, av massmedia, betraktas som världens största auktoritet på miljöområdet, . Naturligtvis visar det att situationen är sjuk, men det är inte Gretas fel.

Jag tror inte talet om bitterhet passar in på majoriteten av de som kritiserar Gretas budskap. Jag tror det är påhittat av de som skapat Gretas agenda.
2020-02-27, 10:35
  #28595
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Talet om bitterhet är typiskt för de som försvarar massmedias agenda.
Jag tror inte talet om bitterhet passar in på majoriteten av de som kritiserar Gretas budskap. Jag tror det är påhittat av de som skapat Gretas agenda.
Jag håller med, det jag beskrev gäller olika tecken på avundsjuka.

Edit: Vet inte om bitterhetsargumentet är påhittat som en del av någon agenda, det används mest här på FB tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Surtruten 2020-02-27 kl. 10:38.
2020-02-27, 11:23
  #28596
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbasuger
https://www.rt.com/op-ed/481588-anti...enial-realism/

blir greta avdunsjuk när det kommer en liknande individ nu ..

Skulle Greta bli avundsjuk på en tjej som är framlyft av de ökända klimatförnekarna Heartland Institute?

Citat:
”Anti-Greta” ett desperat försök från klimatförnekarna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...imatfornekarna
Citat:
If imitation is the highest form of flattery, Heartland’s tactics amount to an acknowledgment that Greta has touched a nerve, especially among teens and young adults.

https://www.washingtonpost.com/clima...mate-alarmism/

Det tror jag inte. På vilket sätt skulle Greta bli avundsjuk på en copycat?

Tvärtom så bekräftar detta snarare hur framgångsrik Greta har varit, om motståndarna försöker efterapa samma recept.

Sedan är det ju knappast så att Naomi kommer leda miljondemonstrationer världen över eller vinna åtråvärda och prestigefyllda pris eller segla med kungligheter. Så Greta har ju knappast något att frukta på den fronten.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback