Citat:
Ursprungligen postat av
AcchiaHe
Till människan Greta skulle jag kunna säga "beklagar sorgen" och erbjuda en kram. Tråden handlar dock inte om människan Greta Thunberg, utan om klimataktivisten med det namnet (se trådrubriken) - och således indirekt om personens klimataktivism samt om de faktorer som påverkar hennes ställningstaganden, göranden och låtanden inom området klimataktivism, må det vara externa influenser eller egna styrkor/tillkortakommanden.
...och det ställer saken i ett annat läge...
När Gretas farfar levde så fick man inte kritisera något runt Greta, eftersom det räknades som "hat" mot en tonåring. Nu använder du Gretas farfars bortgång som anledning till att föreslå att ingen kritiserar Greta (eller något runtomkring henne, antar jag).
Är det så att Greta och allt runt henne ska undantas all kritik dag som natt, oavsett om hennes farfar är vid liv eller inte? ...eller hur ska man tänka?
Jag sa inget om folk runt omkring Greta, jag talade bara om Greta själv! Det är heller inget unikt som jag föreslår.
Det är vanligt, att även stora och välkända politiker under några veckor får vara ifred för kritik, och att man uttrycker medkänsla till dem, när någon närstående till dem har dött!
Den viktiga hänsynen önskar jag, att även Greta ska få uppleva!
Bra dock att du uttryckte lite medkänsla. Greta själv skulle säkert säga, att det går inte att dela henne i opinionsbildaren Greta och privatpersonen Greta. Minns att Greta har sagt, att det ofta är svårt för Greta att vara Greta!
Även i politiken ska vi minnas, att vi först och främst bara är utsatta människor, som ofta drabbas av prövningar av olika slag.
Livet är en gåta!