2020-02-27, 00:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
2. Brasilien.
Egypten med. Men som sagt ett Italien-scenario har ju inte inträffat.
Citera
2020-02-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
När kineserna börjar tillverka igen kanske det går att få hit extra laddningar från Kina, EU eller usa. Kanske ryssen kan hjälpa lite om vi ber snällt.

Nej Ryssarna kommer nog inte att hjälpa på ett tag. De gnuggar händerna nu när Europa är på väg mot undergång. Detta har Putin själv sagt, att västvärlden kommer att gå under. Men jag vet inte om det var detta han syftade på. Ryssland har haft två fall hittills och jag tror de kommer att se till att hålla landet rent, precis som Nordkorea. De kan bli vinnarländerna på denna pandemi.
Citera
2020-02-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
En högt uppsatt italiensk myndighetsperson säger:

He also gave further details about the statistics so far: half of the positive cases do not need hospitalization; and 4 out of 5 only have mild symptoms.

Det finns ingenting som talar för att det italienska fallet inte skulle kunna hända i Sverige, tvärtom så är risken stor om en patient kommer intraskandes på vårdinrättning som är under stor stress istället för att ringa 1177. Om då 50% kräver sjukhusvård så har vi varken platser nog eller utrustning nog vid bara ett lokalt utbrott än mindre ett nationellt utbrott.

Källa: https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-26-20-intl-hnk/index.html

Uttalandet gir jo egentlig ingen mening. Hvis 4 av 5 har milde symptomer, må vel ikke halvparten på sykehus?
Citera
2020-02-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men är du efterbliven... oavsett vad så kommer de med mest makt & pengar prioriteras

Hoppas man prioriterar riskgrupperna först.
Citera
2020-02-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu känns det som att det inte längre är någon ide att diskutera detta. Vi kommer snart att ha en fullt utvecklad epidemi i Sverige och många kommer att dö. Myndigheter och sjukvård kommer inte att vara till någon hjälp alls. Nu handlar det bara om att överleva. Det enda sättet är att isolera sig fullständigt. Man får sluta jobba och stanna inne så mycket det går helt enkelt om man vill ha en chans att vara med ett tag till. Alla måste bunkra mat och skyddsutrustning så mycket de kan för snart kan det vara svårt att få tag på.
De som är lite förutsägande har redan bunkrat. Ett syskon och hennes familj är preppers, mina föräldrar bunkrade konserver innan helgen som var. Jag är färdig, men bor i utlandet.
Citera
2020-02-27, 00:44
Medlem
flytandelyckas avatar
Angående den sjuka svenskan i Jönköping.

Jag hade själv lunginflammation för ca två år sedan och var sjuk en hel månad (ett rent helvete). När jag blev ”frisk” visade jag fortfarande symtom med knastrande lungor, andfåddhet och hosta.

Frågan är ju om man fortfarande är smittsam när det värsta är över? Kan det vara så att man inte vågar skriva ut henne på grund av att man inte vet hur länge en patient är smittsam?
Citera
2020-02-27, 00:45
Medlem
Inga dödsfall i Kina på flera timmar nu, vad har hänt med rapporteringen
Citera
Medlem
Utan att ha drabbats av panik ännu är jag ändå på min vakt och har förberett en del. Jag är så evinnerligt trött på de många människorna i min närhet som avfärdar detta med argumentet att ”för åldersgruppen 10-49 år är det inte större risk än vid en vanlig säsongsinfluensa” och så vidare. Jag skulle vilja ha en jämförelse mellan Covida-19 och vanliga säsongsinfluensan indelat i åldersgrupper precis som har gjorts för Covid-19 där man ser hur hög risk man löper att dö av sjukdomen inom vissa åldersgrupper. Säsongsinfluensan anses ju vara rätt farligt för äldre, precis som detta virus, och därför är det ju också många som vaccinerar sig. Finns det siffror på dödligheten för vanlig säsongsinfluensa indelat i åldersgrupper både före och efter det togs fram vaccin?
Jag har kikat här men hittar inte riktigt det jag söker, vet någon annan?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Hoppas man prioriterar riskgrupperna först.
Det hoppas man ju såklart på men skulle det bli kaos så blir det tyvärr de med makt & pengar som kommer prioriteras. Korruptionen ökar vid kris
Citera
2020-02-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Uttalandet gir jo egentlig ingen mening. Hvis 4 av 5 har milde symptomer, må vel ikke halvparten på sykehus?

Det är kanske så att folk som är gamla och svaga skall vara på sjukhus även om de har milda symptom.

Men man skall komma ihåg att detta är väldigt tidigt. Många har kanske bara varit sjuka några dagar så siffrorna kommer att ändras.
Citera
2020-02-27, 00:48
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Angående den sjuka svenskan i Jönköping.

Jag hade själv lunginflammation för ca två år sedan och var sjuk en hel månad (ett rent helvete). När jag blev ”frisk” visade jag fortfarande symtom med knastrande lungor, andfåddhet och hosta.

Frågan är ju om man fortfarande är smittsam när det värsta är över? Kan det vara så att man inte vågar skriva ut henne på grund av att man inte vet hur länge en patient är smittsam?
De kan väl maila eller ringa till Kina de har erfarenhet av minst 70000 fall. Så svårt kan det väl inte vara?
Citera
2020-02-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Halvparten av de som har alvorlig sykdom trenger inleggelse på sykehus for adekvat behandling og pleie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in