2020-02-26, 13:48
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Enligt normal politisk logik så borde Löfven vinna på en yttre kris. Men den logiken gäller uppenbarligen inte längre.

Precis, inte direkt så att Löfvén ”vi såg det inte komma” osar starkt ledarskap.

Ingen Trump där inte.
2020-02-26, 13:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ett antal patetiska vänsteraktivister har sedan en tid tillbaka som modus operandi att gå in på kommentarsfälten i sociala medier (se t.ex DN på Facebook idag) och systematiskt kommentera nyheter om mätningar med den grova lögnen att SD var mycket kraftigt överskattade i mätningarna inför förra valet och att dagens siffror för SD på 23-24 egentligen motsvarar ett mycket lägre valresultat. Lögner och desinformation, VPK förnekar sig aldrig.
Då får dom kanske lita på de institut som inte övervärderade SD i valet.
2020-02-26, 13:49
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ett antal patetiska vänsteraktivister har sedan en tid tillbaka som modus operandi att gå in på kommentarsfälten i sociala medier (se t.ex DN på Facebook idag) och systematiskt kommentera nyheter om mätningar med den grova lögnen att SD var mycket kraftigt överskattade i mätningarna inför förra valet och att dagens siffror för SD på 23-24 egentligen motsvarar ett mycket lägre valresultat. Lögner och desinformation, VPK förnekar sig aldrig.
Fast där tror jag personligen de har rätt. Många fegar ur på valdagen och med dessa OU siffror tror jag S ändå skulle slå SD med några procent.
2020-02-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Fast där tror jag personligen de har rätt. Många fegar ur på valdagen och med dessa OU siffror tror jag S ändå skulle slå SD med några procent.

Ok, dags för lite konsumentupplysning.

Sista mätningarna inför valet 2018:

Inizio 16,8
Ipsos 16,8
Sifo 17,0
Demoskop 17,2
Skop 17,4
Novus 19,1

Valresultat 17,5
2020-02-26, 14:43
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
På Twitter är Anders Lindberg fortsatt övertygad om att raset för S beror på att de valde att diskutera invandringen, och dessutom i negativa termer. Hans tips till S: Begrav invandringsfrågan helt, annars fortsätter raset till 19%. Öppna plånboken för mer välfärd istället.

Sorgligt parti, bara dåliga rådgivare överallt, såväl internt som på den enda S-märkta rikstidningen.

Problemet är att det går inte att få någon välfärd med Sveriges invandringsvolymer.
Lindberg ser inte sambandet mellan välfärd vs. hög invandring av i många fall analfabeter.
2020-02-26, 15:28
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Då utgår dom från Sentios mätningar där Sd låg orealistiskt högt. Se de andra institutens mätningar som låg mer i linje med det faktiska valresultatet.
2020-02-26, 15:48
Medlem
Citat:

Citat:

Inizio 16,8
Ipsos 16,8
Sifo 17,0
Demoskop 17,2
Skop 17,4
Novus 19,1

Valresultat 17,5

Tror personligen att det som fick SD att tappa precis innan valet 2018, var Åkessons reservationslösa påstående SD villkorslöst kommer stödja M med Kristersson som statsminister.
För väljare som tvekade mellan S och SD blev valet därvid mycket lätt.
Fanns egentligen ingen anledning för Åkesson säga något alls om detta under valrörelsen!

Däremot idag vet alla hur Åkesson och SD ställer sig i valet mellan S och M!
2020-02-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Då utgår dom från Sentios mätningar där Sd låg orealistiskt högt. Se de andra institutens mätningar som låg mer i linje med det faktiska valresultatet.

Ja, det är ju exakt det jag säger. Men de försöker sprida bilden av att mätningarna generellt överskattade SD grovt och att mätningarna idag därför inte ska tas på allvar, underförstått "det är egentligen inte alls så många vanliga människor som sympatiserar med sd, det är bara osympatiska extremister". Desinformation och systematiska lögner är ett av rödingarnas favoritvapen.
2020-02-26, 15:53
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:

Inizio 16,8
Ipsos 16,8
Sifo 17,0
Demoskop 17,2
Skop 17,4
Novus 19,1

Valresultat 17,5
Åh fan det var så alltså? Min minnesbild säger något annat men det stämmer säkert då. Att Sentio och Yougov hamnade rätt rejält snett visste jag men men....i stand corrected då.
2020-02-26, 16:08
Medlem
Citat:
Åh fan det var så alltså? Min minnesbild säger något annat men det stämmer säkert då. Att Sentio och Yougov hamnade rätt rejält snett visste jag men men....i stand corrected då.

Du har däremot rätt i din slutsats att det inte räcker med ett litet övertag i mätningarna för att slå S. Det vi lärde oss från valet 2018 är att när S rullar ut stora valmaskinen Orvar räcker det för att höja S 2-3 procentenheter och sänka SD ungefär lika mycket.
2020-02-26, 16:37
Medlem
ArgusOnes avatar
Sossarna på dekis kan man alltid glädjas åt. Stefan har det inte lätt nu. Kommer han tvingas bort inom kort?
2020-02-26, 16:43
Medlem
Citat:
Du har däremot rätt i din slutsats att det inte räcker med ett litet övertag i mätningarna för att slå S. Det vi lärde oss från valet 2018 är att när S rullar ut stora valmaskinen Orvar räcker det för att höja S 2-3 procentenheter och sänka SD ungefär lika mycket.

Framför allt försöker sossarna motivera s.k. "blattar" att över huvud taget rösta.
Tar valdistrikt "Herrgården" i Malmö som exempel!

SD däremot har inga liknande valdistrikt.

https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/12/80/0809/index.html
Senast redigerad av Hultabultan 2020-02-26 kl. 16:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in