2020-02-26, 16:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Hon jag fick kontakt med blev förbannad på läkaren. Han hade gått på semester och då "skällde" hon på dem och sa att någon annan läkare i så fall får ta över ärendet. Nu skulle någon ringa mig i morgon så jag får hoppas att någon gör det också.

Känner mig lite lugnare nu, tack för tipsen!

Åh, vad glad jag blir! Skönt att hon fattade allvaret. ❤️

Skriv gärna i tråden i morgon, så vi får veta hur det går.
Citera
2020-02-26, 16:40
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Står i kö till 1177 nu. I morgon är det sista dagen och då måste jag bara ha fått kontakt med läkaren. Förjävligt att han slarvar så får jag lida. Att han inte ens ringer idag när vi har bokat tid är ju under all kritik.

Ring din handläggare (bör stå i brevet från FK) och förklara att läkaren inte ringt upp som bestämt samt kolla om hen hört något.
Fråga exakt vad som saknas i intyget.

Gå igenom FKs blankett för läkarintyg.
https://www.forsakringskassan.se /wps/wcm/connect/def06bb9-268f-47bd-a99d-2aa3dd75f855/fk7804-003-f-002.pdf?MOD=AJPERES&CVID=

Sjukdomen/diagnosen ska beskrivas.
Sen ska allt som du INTE kan göra skrivas ned - inget om fritid ska nämnas.
Beroende på vad du jobbar med förstås men tex:
kan inte sitta/stå/gå mer än 10 min, kan inte lyfta, kan inte luta sig framåt, kan inte koncentrera sig mer än 15 min utan vilopaus, kan inte använda trappor utan måste åka hiss, som inte finns etc.
Inte, inte, inte....., ju mer hinder desto bättre.

Försök få doktorn att skriva ned det - de brukar vara glada att få lite hjälp på traven.
Citera
2020-02-26, 18:51
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Står i kö till 1177 nu. I morgon är det sista dagen och då måste jag bara ha fått kontakt med läkaren. Förjävligt att han slarvar så får jag lida. Att han inte ens ringer idag när vi har bokat tid är ju under all kritik.

Skulle det bli så att ingen hör av sig imorgon så gå dit och berätta läget igen, de brukar i paniklägen kunna fixa det.
Citera
2020-02-26, 18:55
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Åh, vad glad jag blir! Skönt att hon fattade allvaret. ❤️

Skriv gärna i tråden i morgon, så vi får veta hur det går.

Ska göra det! Blir jag nekad sjukpenning så är det katastrof för mig och vet då inte vad jag ska göra. Men vi håller tummarna

Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Ring din handläggare (bör stå i brevet från FK) och förklara att läkaren inte ringt upp som bestämt samt kolla om hen hört något.
Fråga exakt vad som saknas i intyget.

Gå igenom FKs blankett för läkarintyg.
https://www.forsakringskassan.se /wps/wcm/connect/def06bb9-268f-47bd-a99d-2aa3dd75f855/fk7804-003-f-002.pdf?MOD=AJPERES&CVID=

Sjukdomen/diagnosen ska beskrivas.
Sen ska allt som du INTE kan göra skrivas ned - inget om fritid ska nämnas.
Beroende på vad du jobbar med förstås men tex:
kan inte sitta/stå/gå mer än 10 min, kan inte lyfta, kan inte luta sig framåt, kan inte koncentrera sig mer än 15 min utan vilopaus, kan inte använda trappor utan måste åka hiss, som inte finns etc.
Inte, inte, inte....., ju mer hinder desto bättre.

Försök få doktorn att skriva ned det - de brukar vara glada att få lite hjälp på traven.

Bra tips! Kunde faktiskt se vilka uppgifter som behövde kompletteras och läkaren hade helt enkelt hoppat över vissa frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Skulle det bli så att ingen hör av sig imorgon så gå dit och berätta läget igen, de brukar i paniklägen kunna fixa det.

Det sa tanten från 1177 också, men får hoppas att jag inte behöver göra det!
Citera
2020-02-26, 19:07
Medlem
Ring försäkringskassan och be om att få några dagar extra på dig att inkomma med kompletterande uppgifter!
Citera
2020-02-26, 19:08
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ska göra det! Blir jag nekad sjukpenning så är det katastrof för mig och vet då inte vad jag ska göra. Men vi håller tummarna

Bra tips! Kunde faktiskt se vilka uppgifter som behövde kompletteras och läkaren hade helt enkelt hoppat över vissa frågor.

Det sa tanten från 1177 också, men får hoppas att jag inte behöver göra det!

Det kan ju bli så att de nekar ändå, försäkringskassan har en tendens att neka ofta om det skulle gälla psykisk ohälsa. Sitter själv i den situationen, så be läkaren vara så detaljerad som möjligt så som du fick beskrivet i ett tidigare inlägg. Man måste verkligen göra på det sättet oavsett.
Citera
2020-02-26, 19:11
Medlem
f30malmos avatar
I mitt fall räcker tex inte fysiska sjukdomar+ adhd, ptsd, självmordstankar och depression som beskrivning. Då måste de få förklarat varför jag inte kan jobba heltid samtidigt som jag mår så. Det förhindrar inte heltidsarbete enligt försäkringskassan.

Man får tänka på att de ofta bara har gymnasieutbildning, de som jobbar som handläggare.
Citera
2020-02-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
I mitt fall räcker tex inte fysiska sjukdomar+ adhd, ptsd, självmordstankar och depression som beskrivning. Då måste de få förklarat varför jag inte kan jobba heltid samtidigt som jag mår så. Det förhindrar inte heltidsarbete enligt försäkringskassan.

Man får tänka på att de ofta bara har gymnasieutbildning, de som jobbar som handläggare.

Det beror på att det ska framgå av intyget på vilket sätt du är förhindrad att arbeta. En lista på diagnoser räcker inte. Exempelvis hur självmordstankarna rent objektivt hindrar dig från att jobba?
Citera
2020-02-26, 19:56
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Det är väl helt rätt att de ofta nekar pga psykisk ohälsa, alldeles för många som inte jobbar idag utan vill bli försörjda av andra. Bit ihop begreppet och eget ansvar existerar tyvärr inte för vissa idag.
Nej, det är inte rätt om det föreligger hinder för att arbeta för då nekar de på ett sätt som går emot lagstiftningen. Är det ospecifikt uttryckt i intyget ska de begära komplettering, vilket sker ofta. Det är ofta intygen som är problematiska.
Citera
2020-02-26, 20:07
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det beror på att det ska framgå av intyget på vilket sätt du är förhindrad att arbeta. En lista på diagnoser räcker inte. Exempelvis hur självmordstankarna rent objektivt hindrar dig från att jobba?

Jo, så är det. Men många läkare förstår inte det.
Citera
2020-02-26, 23:37
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Många av er som vill sitta hemma(sjukskrivna) skulle sannolikt må bättre av att komma ut och jobba och därmed få nåt annat att tänka på och samtidigt försörja er själva.
Vem som helst blir ju deppig av att sitta hemma 7 dar i veckan, herregud.

Men om jobbet är anledningen till att man mår dåligt då?
Dessutom vad är det som säger att man får annat att tänka på bara för att man jobbar?
Har man psykiska besvär t.ex. så lär väl inte det bara försvinna så där.
Man lär ändå tänka på det när man kommer hem om inte annat, och framförallt på natten när man ska sova.

Känner man sj att det inte går att arbeta så ska man vara sjukskriven.
Hoppas det ordnar sig ts. Det är ju fan att det ska strulas så förbannat med det här usla systemet som vi har.
Hoppas det blir ändring på detta inom några år.
Bedrövligt att det ska behöva vara så här.
Citera
2020-02-27, 00:20
Medlem
Jag önskar dig all lycka. Men stålsätt dig för ett avslag, sjukförsäkringen har havererat och är inte vad den borde vara. Och de som jobbar på Försäkringskassan är med väldigt få undantag imbecilla människor som gillar att förstöra livet för sjuka. Jag kommer aldrig att bli frisk, det står klart för alla läkare jag har träffat och även för Arbetsförmedlingen, men lik förbannat blev jag utförsäkrad för snart ett år sedan. Och jag är långt ifrån ensam. Jag vill inte sänka dig, men jag tänker att det kan vara bra att vara mentalt förberedd på att det kanske inte går vägen. Jag var själv inte alls förberedd på att bli nekad sjukpenning eftersom det är så uppenbart att jag inte är arbetsför. Jag hamnade i ett oerhört jobbigt mentalt tillstånd och pendlade mellan ilska och sorg i flera månader, blev nästan apatisk. Nu försöker jag mest att hantera hatet som gror i mig. Hat mot politikerna, Försäkringskassan och mot sådana som tror att man kan välja bort sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in