Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Du får gärna berätta om det där. Jag har försökt söka i tråden med hamnar bara mitt i diskussioner.
Hm, omfattande historia det där. Den emanerar i grunden från Ulf Lingärde som var datakonsult hos SSI och påstod sig ha kommit över dokument som visade att en grupp höga chefer inom svensk underrättelsetjänst, bland dem PG Vinge, kommit överens om att fimpa Palme.
Dessa chefer bildade gemensamt något de kallade "Frihetsrörelsen".
"Frihetsrörelsen" hade tänkt sig att en grupp som de kallade Aktionsgruppen Arla Gryning (AGAG) skulle utföra mordet. Personer till AGAG rekryterades från fjälljägarregementet i Östersund. I denna krets fanns då Ture U.
Här i tråden lärde jag mig senare att det fanns en slags finsk koloni däruppe som var kopplad till AGAG på nåt sätt.
Bland annat fanns en Magnumklubb där en man, Raimo R, var en ledande figur.
En bekant till Raimo R var den sjukpensionerade skogshuggaren Eino Hiltunen som bodde ensligt i sin lilla stuga i Bringåsen utanför Östersund. Hiltunen var jägare och lite av vapenexpert. Han kunde knappt prata svenska utan befann sig mestadels ute i vildmarken med sin hund och sitt gevär.
Hiltunen brukade hjälpa till med vapnen åt Magnumklubbens medlemmar på skjutbanan.
Nio månader efter Palmemordet mördades Eino Hiltunen - av Raimo R. Motivet ska ha varit pengar. Det så kallade Stegmordet (kan googlas).
Spekulationen är då att Tore L/Ture U var inblandad i Palmemordet, det är väl främst Lingärde som hävdade det tror jag. Och därmed kan även både Eino H och Raimo R också ha varit inblandade.
Eino H var märkligt rik 1986. Sjukpensionerad skogshuggare med gott om slantar. Hade han fått betalt av någon för sin medverkan i Palmemordet? Spekulation förstås.
OPK123 kan fylla på med mer info. Han är experten i ämnet.