2020-02-26, 15:49
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är möjligt faktiskt men jag tror inte SD råkade göra det. Han visste exakt vad han gjorde.

Kanske, aldrig hört någon gjort det iallafall. Två saker talar ju emot SD, han är tekniskt kunnig och att det händer där det händer.
Citera
2020-02-26, 15:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag gör inte alls den tolkningen som du gör. Nu har jag kommit igenom alla LW:s skärmdumpar från deras telegram-konversationer, och visst, SD är fast i en rävsax. Men att påstå att SD vill bli av med henne är ju helt motstridigt mot vad han gång på gång skriver till henne. Han tar gång på gång initiativ till att fixa så att han kan träffa henne för att ha sex. Gång på gång uttrycker han att han vill ha en framtid med henne. Han vill ha kärlek, värme och han vill fortsätta knulla henne. Samtidigt kan han själv inte leva upp till det som han lovar henne. Han uppger också att han är svartsjuk på när hon är med andra.

Ja för när han inte agerar så så anklagar LW honom för att ha "backat" och det är när hon får den känslan som hon går bananas.
Det gynnar SD att hålla sig väl med henne utan att hon ständigt ska hota varenda gång. LW blir ju även sur när han verkar vilja vara med henne p g a tvång. Hon vill att han ska göra det av fri vilja. SD säger många gånger att hon dödat hans fria vilja när hon började hota och tvinga.

Känner du igen det? Det här med fri vilja vs tvång och hot. Sedan krig och fred.
Citera
2020-02-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä, jag har råkat ta ca 100 med ett enda knapptryck - måste ha kommit åt nån inställning - under en liten koncert. Begriper inte hur det gick till, eller att det ens gick att ta så många bilder på en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jo, faktiskt.
Min dotter (13 år)

Och hennes förbannade snapchat. Det blir nog 900 exakt likadana foton där hon vränger ut och in på sitt ansikte och ser ut som en komplett idiot, som hon sen skickar till sina polare. HELA TIDEN !!!

Men förutom henne så känner jag ingen som gör så, eller som har gjort så.

Det där fotandet som Stefan gör, i samband med att han fått info om hur man "skriver över gamla och raderade foton ligger honom till last.
Jag tror faktiskt att han har fotat Lena, åkt och visat upp det fotot för.......
- Titta här, nu är problemet borta. Nu kan vi börja om igen.
Och helt plötsligt var Hanna och Stefan jättelyckliga igen. Dom umgicks hela tiden, precis som om inget hade hänt. Allt var som vanligt och dom var riktigt lyckliga.

Nä, anstiftaren var Hanna, mördaren var Stefan, städaren & skyddaren var/är Hanna.

Baam !!!

Och där sparade jag in 19 dagars rättegång åt Åsa Hiding, och en jäkla massa skattepengar.

Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Nej, skulle tro att det är omöjligt att råka göra detta av misstag. SD vill försvåra.

Enig.
Citera
2020-02-26, 15:51
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Onekligen socialt opassande. Om nu beskrivningen av SD:s kroppsspråk är korrekt. Stötande kanske är ordet.
Men å andra sidan: den sociala ”sitsen” i rättssalen är inte som den vid köksbordet. Det olämpliga kan fylla ett syfte, en funktion.
Ska SD huka, skamset sjunka ihop, verka skämmas och därigenom framstå som skyldig?
Vem kan sträcka på sig då dödligt våld beskrivs? Bara den helt oskyldige.
Så tänker kanske SD.
Så tänker kanske SD att Rätten tänker.

Men om jag hade suttit i den stolen och INTE va skyldig till mordet, så hade jag varit ganska förstörd över att behöva se och höra allt hemskt som hade hänt LW. SD påstår ju flera gånger att han älskar LW.

Min reaktion och kroppsspråk hade inte varit som SDs om någon jag älskat hade utsatts för den typen av våld.

Jag skulle inte ha svårt att hålla mig för skratt direkt.
Citera
2020-02-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
SD:Jag har alibi till sent, Och fabricera något
ska vi ju inte göra
såklart

Ni såg mig inte röra
mig i huset något efter
23 och framåt?
Körde tvättmaskin
Packade vi köket
Jobbade lite med
telefon i köket
Lena var online !ll!
23:17, och försvam, då
oväntat ur olika
chattar.

A.S säger att de tyvärr inte såg honom så sent och att när de sågs på kvällen (verkar ha varit enligt henne vid 21-21.20 tiden) var han som vanligt lugn med barnen.

Idioten... han försökte fixa alibi där - plantera att han blivit sedd. Redan här försöker han manipulera vittnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vi tänker väldigt lika ser jag. Jag har tidigare blivit lite avfärdad då flera, kanske helt naturligt, velat se HD främst som enbart ett offer, men ju mer som kommer fram kring HD desto mer märkligt blir allt. Ett tag var jag inne på Monica Zetterlunds gamla dänga Trubbel och tänkte att den nog kusligt sammanfattade mordet. Dvs, älskarinnan blir både mannens och den bedragna fruns gemensamma fiende som står i vägen för deras lycka som par. Hon ges hela skulden, mannen ingen alls. Flytten till huset så nära LWs samt trådsanningen om denna flytt (obefintlig bror till HD skulle ha ägt och velat bli av med radhuslägenheten ifråga vid flytt) etablerades snabbt i tråden efter mordet. Faktiskt så var stort fokus på HD ganska snart efter mordet men ju mer hon granskades desto mer konstigheter och fokusförflyttningar skedde i tråden med skumma, aggressiva konton som kom, bråkade och stängdes av. Sådant indikerar ju att något kring HD var känsligt, inte bara kring SD som MGM.

Precis. Min teori var tidigare att flytten in till Lenas kvarter var en symbolisk markör från Hs håll, att hon inte backade och hade kommit för att stanna. Men jag ansågs vara uppe i det blå.Hon flyttade till kvarteret för barnas skull sa alla, det svaret gav hon också till polisen.

I min värld var det ett statement och en slags konfrontation, hon upptrappade spänningarna och dessutom flyttar hon fram ställningarna. Gräns- och integritetslöst, som resterande av gänget. Själv hade jag hellre bott kvar, och väntat till annan bostad dök upp
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-02-26 kl. 16:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag kan berätta varför jag postar om LW
från FUP.
Jag letade efter en uppgift i FUP; LWs
konversation med Hel*na Å.
Då såg jag hur LW tjatade och tjatade på
SD om tid tillsammans och sex. Hur hon
hotade om hon inte fick som hon ville.

Anledningen till att jag inte blandar mig i
andra diskussioner är att jag inte läser
mycket i tråden just nu. Jag fokuserar på
FUP. För att förstå motivet så att andra
kvinnor kan räddas i framtiden.
Det där är egentligen det enda i den här hemska historien som är av allmänt intresse!
Fast själva motivet, alltså det "skäl" som mördaren inför sig själv väljer att ha som orsak till att mörda, är ju inte det primära här att försöka förstå, åtminstone inte för mig.
Det viktigaste är din andra del, den om hur kvinnor i likartade situationer i framtiden kanske kan räddas.

Därför är det tråkigt att behöva konstatera att stora delar av de aktiva i tråden under snart två års tid gjort allt vad de kunnat för att inte en allsidig och korrekt bild av LW fått träda fram.
Så fort något negativt om LW kommit fram och det postats i tråden, har vederbörande stämplats som LW-hatare alt SD-kramare.

Det skall för övrigt bli intressant att få höra hur Krist*in Jakobss*on, vän och arbetskamrat till LW, väljer att redogöra för sitt strävande till att försöka hjälpa LW. Av vad som framgår av förhör med KJ, blev det till slut för mycket för henne, hon började dras ned av LW.
Inte ens KJ:s erbjudande till LW om att kunna få bo hos henne accepterade LW.

Det är alltså inte lätt att hjälpa människor som befinner sig i gränslandet mellan "reell och upplevd verklighet".
T ex LW, hon insåg att hon inte var frisk, men hon var inte förmögen nog att inse det förnuftiga val hon borde göra, nämligen att snarast bryta helt med SD.

Det är möjligt, men långtifrån säkert, att en samlad orosanmälan från en väninnegrupp till Socialtjänsten rörande hur LW levde sitt liv, kanske hade kunnat varit till hjälp för henne.
Det hade i alla fall kunnat varit värt att pröva.
Tycker jag.
Citera
2020-02-26, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Skönt med folk som har heder och inte ljuger för SD:skull.

Men de flesta människor ljuger väl inte i en sådan situation?

Det verkar ändå som att denna granne ville stödja SD (och HD) tills "utom rimligt tvivel", men ändå väljer att berätta ärligt hur det legat till.

Att förstå HDs och JGs beteende är knepigt, även om jag vet att mästermanipulatörer verkligen kan förvrida huvudet på människor genom "gaslightning".

Tänker ibland på barnvaktsflickan som gjorde allt vad Helge bad henne om. Hur hon utnyttjades sexuellt och manipulerades att utföra mordet och skjuta en annan rakt i ansiktet. Hon mådde ju inte heller bra och Fossmo såg den öppningen.

Men ändå... jag vet inte...vad jag ska tro.

Grannar kan han inte fått ett sådant grepp om iaf.
Citera
2020-02-26, 15:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag uppfattar det som att åklagarens tes är att SD INTE vattnade gräsmattan. Läs i stämningsansökan (vederlägga att SD vattnat 14 maj)
Det är vad SD påstår.

Så här berättar åklagarens vittne A.S som bor granne (endast liten häck mellan tomterna):

Aktbilag 151, sid 189:

"Anette berättar att de har haft sms kontakt med Stefan efter händelsen. Anette och hennes
man blev bestörta och frågade vad de kunde hjälpa Stefan med runt den 18-19 maj. Stefan
skriver då till Anette: om de såg honom i huset. Såg ni mig i huset senare. Han frågar om vi
såg honom i huset den 14 maj efter att vi talats vid i trädgården, han sägare att han har städat
och tvättat.
Anette har ett uterum och därifrån ser man in till Stefan. De ser in till varandra väldigt väl.
Anette brukar slänga ett öga. Anette säger att det är svårt att avgöra om han är hemma
eftersom dagarna går ihop. Ibland kan hon se honom sitta med dator. Anette säger att det var
så svårt att avgöra om han var hemma.
Anette säger att Stefan inte håller på så mycket i trädgården. Han har sått gräs. Hanna har
skött trädgården, hon tyckt det var roligt. Karin är den som varit över att hjälpt till under den
här tiden. De har närmre kontakt.
När Anette talade med Stefan på månadage den I 4 maj hade han sagt att det var dåligt med
gräs. Han bad Anette på messagenger den 22 maj att vattna. Han frågad sedan henne om de
hade en vattenspridare och kunde sätta den på gräset som är lite sått.

Anette har inget minne av att hon har sett Stefan vattna med en vattenspridare. Hon har aldrig
stängt av en vattenspridare och har inte gjort det den 14 -15 maj.
"

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Nej ingen granne har sett honom vattna den aktuella kvällen
Jag hade missuppfattat det, hade för mig att någon granne sett honom vattna gräsmattan och att det ansågs lite suspekt, typ att han höll på att tvätta av sig nåt (läs blod). Om observationen gjorts till exempel någon gång efter halvett så hade det varit misstänkt. Om det däremot varit tidigare så hade det nästan varit ett alibi. Men nu var det alltså ingen observation alls, tack för klarläggandet. (Har läst nu i FUP)
Citera
2020-02-26, 15:57
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Men de flesta människor ljuger väl inte i en sådan situation?

Det verkar ändå som att denna granne ville stödja SD (och HD) tills "utom rimligt tvivel", men ändå väljer att berätta ärligt hur det legat till.

Att förstå HDs och JGs beteende är knepigt, även om jag vet att mästermanipulatörer verkligen kan förvrida huvudet på människor genom "gaslightning".

Tänker ibland på barnvaktsflickan som gjorde allt vad Helge bad henne om. Hur hon utnyttjades sexuellt och manipulerades att utföra mordet och skjuta en annan rakt i ansiktet. Hon mådde ju inte heller bra och Fossmo såg den öppningen.

Men ändå... jag vet inte...vad jag ska tro.

Grannar kan han inte fått ett sådant grepp om iaf.

Många grannar pratade med varandra i området, det flesta tycker han var en "fixare", men även att han flirtade med kvinnorna som han letade upp på facebook. Tror de grannar som är vettiga inte ville ha allt för mycket med SD att göra.
Citera
2020-02-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fantastisk historia. SD och LW har en affär i ett antal år. HD lever med det och anser att det får väl vara ok så länge de inte flashar med det utåt. Sen hittar HD en sill. Och flänger runt med honom. Hon separerar med SD och ligger med sillen. Och sen åker HD och SD på en USA-resa. Mordet som SD utför hintar han om till HD som bestämmer sig för att vara så vag hon bara kan i förhör. Hon vet ju inget direkt och kan huka under ovetskapens paraply.

LW dör, sillen simmar ur bild, SD sitter i häkte och HD... ja, hur blir det där?
Ja min teori var ju att båda två var på brottsplatsen, att HD stod i buskarna bakom planket och väntade, medan S gick till Lena och lurade med henne för att fixa med Lenas cache.

Sillen spolades av Hanna redan på ht 18 då hans kärlek kvävde Hanna, enligt hennes utsaga. Hela tiden efter mordet var H och S som ler och långhalm och tvillingar ända till S åker in i häktet. Vt 2017 efter skilsmässan verkar H och S på gång igen i någon intim mening. Polisen konfronterar H med sms där hon tänker på, och längtar efter S, detta endast 2 veckor innan L hittas död.
Citera
2020-02-26, 16:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Håller verkligen med. Jag personligen har inte haft tid/hunnit grotta ned mig i FUPen utan försöker hänga med i det som skrivs här och jag kommer tyvärr inte ha så mkt tid ännu på ett tag, men vill iaf ha sagt att jag tror de flesta försöker förstå, få en än större helhetsbild, tror samtliga är överens om att det är "sjukare" än vad vi kunde föreställa oss -- t ex.
Däremot blir det också tydligare att se de nick som fortfarande koncentrerar sig på Lena, inte beblandar sig i övriga inlägg, diskussioner kring andra personer, utan bara fokuserar på Lena, hittar utdrag ur FUPen där Lena pickas på och ibland känner jag rena föraktet och hatet stänka från dessa inlägg. Det känns alltså som att det inte längre är "neutralt" (om det nu nånsin varit det), eller "bara för att förstå motivet" och det blir jag på riktigt väldigt ställd inför - förstår inte alls hur man kan ha det behovet. Ser att många väljer att inte svara på dessa inlägg då det inte finns vilja till nyansering.
Och när några är så fokuserade på Lenas brister och "delaktighet" så faller det sig naturligt att vi andra pratar om det andra vi ser, det tror jag iaf.

Känner dock stor sorg över barnen som kanske läser detta en dag, eller redan har kännedom. Det gäller även SDs barn förstås.
Tyvärr drar såna här trådar till sig kvinnor med mycket dåliga erfarenheter av män vilket resulterar i att dom identifierar sig så hårt med BO att motivet blir störande eftersom att visa sin avsky på onda männen är det väsentliga .

Dessa genus-kvinnor kapar krimtrådar, lierar sig med och exploaterar anhörigas sorg och hetsar upp anhöriga i avsikt att saluföra sin könsproblematik. Inte vackert.

Det är till förtret för oss "äkta" krimnördar då fallet blir sekundärt och upprättelsen för kvinnor primärt.

Om du ger mig en örfil och jag flera ggr högt och tydligt säger att jag slår ihjäl dig om du gör det igen och du ändå ger mig en örfil är anledningen att jag slår ihjäl dig att du provocerade mig.

Att i en ABOK-tråd om att jag slagit ihjäl dig inte diskutera dina örfilar blir absurt och tillskrivs mina första rader.

Att nonchalera anledningen till att LW mördades och "bara" fokusera på att döma gärningsmannen innebär att lärdomen om vad som orsakade Lena Wesströms tragiska död slängs bort som vore den av noll och intet värde.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-26 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in