Citat:
Ursprungligen postat av
gloriouslife
Jag kan berätta varför jag postar om LW
från FUP.
Jag letade efter en uppgift i FUP; LWs
konversation med Hel*na Å.
Då såg jag hur LW tjatade och tjatade på
SD om tid tillsammans och sex. Hur hon
hotade om hon inte fick som hon ville.
Anledningen till att jag inte blandar mig i
andra diskussioner är att jag inte läser
mycket i tråden just nu. Jag fokuserar på
FUP. För att förstå motivet så att andra
kvinnor kan räddas i framtiden.
Det där är egentligen det enda i den här hemska historien som är av allmänt intresse!
Fast själva
motivet, alltså det "skäl" som mördaren inför sig själv väljer att ha som orsak till att mörda, är ju inte det primära här att försöka förstå, åtminstone inte för mig.
Det viktigaste är din andra del, den om hur kvinnor i likartade situationer i framtiden kanske kan räddas.
Därför är det tråkigt att behöva konstatera att stora delar av de aktiva i tråden under snart två års tid gjort allt vad de kunnat för att inte en allsidig och korrekt bild av LW fått träda fram.
Så fort något negativt om LW kommit fram och det postats i tråden, har vederbörande stämplats som LW-hatare alt SD-kramare.
Det skall för övrigt bli intressant att få höra hur Krist*in Jakobss*on, vän och arbetskamrat till LW, väljer att redogöra för sitt strävande till att försöka hjälpa LW. Av vad som framgår av förhör med KJ, blev det till slut för mycket för henne, hon började dras ned av LW.
Inte ens KJ:s erbjudande till LW om att kunna få bo hos henne accepterade LW.
Det är alltså inte lätt att hjälpa människor som befinner sig i gränslandet mellan "reell och upplevd verklighet".
T ex LW, hon insåg att hon inte var frisk, men hon var inte förmögen nog att inse det förnuftiga val hon borde göra, nämligen att snarast bryta helt med SD.
Det är möjligt, men långtifrån säkert, att en samlad orosanmälan från en väninnegrupp till Socialtjänsten rörande hur LW levde sitt liv, kanske hade kunnat varit till hjälp för henne.
Det hade i alla fall kunnat varit värt att pröva.
Tycker jag.