2020-02-26, 12:52
Medlem
GordonSchumways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Typiska överdrifter och utvecklingar som är vanligt förekommande hos vittnen. Ju mer tiden går, ju mer tror man sig minnas. Det handlar om att hjärnan vill skapa sammanhang. Vi ska heller inte glömma att LP liksom alla andra kan ha påverkats av media.

I förhör den 8 mars beskriver LP GM som att han har ett rundare och fylligare ansikte än ÅVG. I förhör i maj 1986 har GM helt plötsligt ett rektangulärt ansikte med markerade kindknotor. Hon kan också i maj 1986 ge en mycket mer detaljerad beskrivning av GM än initialt. Hon beskriver i samma förhör någon som rimligen måste vara LJ ha samma stirrande blick som GM. I ett av förhören från mars uppfattar hon att GM står och stirrar på henne inifrån gränden. Gissningsvis är det LJ hon ser. Hon tror även i förhör från 1989 att LJ, som det får uppfattas, är identisk med GM.

Vi ska inte kasta skit på LP, det är så här de flesta människor fungerar. Hon var dessutom enligt nästan samstämmiga vittnesuppgifter (SE känt undantag) hysterisk och knappt kontaktbar. Vilket knappast var konstigt. Hennes förmåga att ta in sin omgivning var rimligen begränsad. LP beskriver GM såsom mycket lik AB. Hon tror även att någon som måste vara LJ är GM. LJ är inte så där väldigt lik AB, om jag uttrycker det försiktigt. Men LP tror att det är samma person.

Som jag tidigare framfört tror jag inte LP får någon tydlig bild av GM, de hon beskriver är 1) sannolikt AB eller någon som är mycket lik honom och 2) LJ, som inte öht passar in på hennes beskrivning av GM.

Det är mycket prat om den här stirrande blicken, men kan det inte var så enkelt att i princip alla på platsen stirrar rätt så mycket, med tanke på att de just sett eller förstått att någon blivit skjuten? Konstig om de inte såg lite stirriga ut.

AB och LJ har väl båda blå täckjacka, eller? Det är väl därför LP får för sig att dessa är samma.
Citera
2020-02-26, 12:53
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet med denna intervju och andra med Leif på senare år är att han i sin berättelse blandar 30 år gamla ögonvittnesskildringar med uppgifter som han hört i media. Har han gjort detta hela tiden så har självklart detta ändrat minnesbilder av vad han själv såg

Grejen är också att ett minne förändras något varje gång man tänker på det. Det är så vår hjärna funkar.

Om det plötsligt dyker upp en minnesbild från barndomen som vi aldrig tidigare tänkt på, så är det möjligt att minnesbilden är något sånär korrekt.

Om man istället pratar om en minnesbild som man tänkt på i över 30 år dagligen(som exempelvis vittnena till Palmemordet säkerligen gjort), så är det mer förvanskat än de själva förstår.

Inte sant?
Citera
2020-02-26, 12:54
Medlem
sankmarks avatar
Jo visst är det så att LL nämner Skandiamannen i tingsrättsförhöret. Så det är ju inga uppgifter som kommer nu.
Citera
2020-02-26, 12:59
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Jo visst är det så att LL nämner Skandiamannen i tingsrättsförhöret. Så det är ju inga uppgifter som kommer nu.

I tingsrätten, ja. 1989.
I de första förhören 1986 säger han till slut: "Men jag kan inte minnas att jag har sett honom."
Citera
2020-02-26, 13:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
fel

På sidan 9 säger LL att gärningsmannen måste ha förväxlats med den här mannen från Skandia som sprang in i gränden. LL säger att GM var barhuvad men att mannen från Skandia bar keps.

På sidan 19-20 säger han att han sett Skandiamannen i långrock, keps och med handväska springa in i gränden och att det skedde när polisen kommit till platsen. Dvs ca 2,5-3 minuter efter mordet.

Om KP-utredarna förhört LL på senare tid blir det ju problematiskt att göra SE till GM.
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-26 kl. 13:13.
Citera
2020-02-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Extra
Skandiamannen har INTE mördat Palme.

Nysläppt scoop från Swebbtv:

https://m.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0

Tack. Riktig journalistik från swebbteve.
Tänk att det ska vara så svårt för aftonbladet och annan lögnmedia att hålla sig till sanningen.
Nu glömmer vi skandiamannen.
Citera
2020-02-26, 13:09
Medlem
299792458s avatar
"Den är som en ond grekisk saga. Poliser, åklagare, journalister och privatspanare ger sig in i grottans dunkel och hoppas finna visdomens källa. De lockas av en sång, den är så vacker att den omöjligen går att motstå, de följer tonerna längre och längre in i grottans labyrinter, mörkret sluter sig om dem. Ingen vet vad som sker sedan för dramat är inte synligt. Det utspelar sig i huvudet på den som gått in i mörkret. När åklagaren, polisen, privatspanaren eller journalisten åter visar sig i grottans mynning lockas han, det är alltid en han, inte längre av de oemotståndliga tonerna. Nu rids av han av ett inre tvång. Han måste meddela världen att han funnit Sanningen."

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQW7E/aklagare-krister-petersson-ar-palmemordets-senaste-offer
Citera
2020-02-26, 13:16
Medlem
-SwebbTv levererar en intervju som skingrar på en del av molnen.

Ögonvittnet Leif Ljungqvist: "Skandiamannen är inte Palmes mördare".

https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0
Citera
2020-02-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
"Den är som en ond grekisk saga. Poliser, åklagare, journalister och privatspanare ger sig in i grottans dunkel och hoppas finna visdomens källa. De lockas av en sång, den är så vacker att den omöjligen går att motstå, de följer tonerna längre och längre in i grottans labyrinter, mörkret sluter sig om dem. Ingen vet vad som sker sedan för dramat är inte synligt. Det utspelar sig i huvudet på den som gått in i mörkret. När åklagaren, polisen, privatspanaren eller journalisten åter visar sig i grottans mynning lockas han, det är alltid en han, inte längre av de oemotståndliga tonerna. Nu rids av han av ett inre tvång. Han måste meddela världen att han funnit Sanningen."

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQW7E/aklagare-krister-petersson-ar-palmemordets-senaste-offer

Som jag tidigare påpekat så duger det endast med hittat och verifierat mordvapen som troligtvis dessutom måste kunna knytas till eventuell GM på sådant starkt sätt att rimligt tvivel kanppast kan anses föreligga.

Allt svagare än det och KP har gjort bort sig en gång för alla.

Jag säger som jag tidigare sagt..PU har haft en osviklig förmåga att göra klåpare av i grunden kompetenta personer.Jag blir tyvärr inte ett dugg förvånad om KP sällar sig till den olyckliga raden.

Jag hoppas sannerligen att jag har fel.Ingen blir gladare än mig om mordet på Palme äntligen skulle klaras upp.

Det blir till att hålla tummarna fram tills i sommar.
Citera
2020-02-26, 13:19
Medlem
Är Palmemordet det perfekta brottet?
Citera
2020-02-26, 13:20
Medlem
ThatsZlimpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tack. Riktig journalistik från swebbteve.
Tänk att det ska vara så svårt för aftonbladet och annan lögnmedia att hålla sig till sanningen.
Nu glömmer vi skandiamannen.

Vet inte om du kategoriserar Expressen som lögnmedia? men troligtvis så gör du det.
I alla fall, från Expressen 2018 och samma uttalande från Leif som i dagens supervassa och äkta Sverige tv.

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannens-nya-uppgifter-om-palmemordet-/
Citera
2020-02-26, 13:20
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Aftonhoran lyckades också få in lite identitetspolitik via Kadhammar. Inte särskilt otippat. Shibstedt förnekar sig inte - "det är alltid en han..". Underförstått - män(vita) är dumma i huvudet och patetiska som låter "drama utspelas i huvudet", som drivs av "inre tvång" och som måste skryta för genom att "meddela världen" att han funnit sanningen.

Kadhammar är ett skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in