2020-02-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det kan man undra.
Förvilla troligen.

Enligt FUP (Aktbilaga 145 huvudprotkoll, sid 232) så är mordplatsen SAMMA som fynplatsen.
Om det var två GM kanske den andra var på hemväg österut och hade LW:s mobil med sig och stängde av den i Baronbacken (tog bort så den inte längre kunde spåras via GPS). MGM 1 tror jag hade tillgång till LW:s inloggning på diverse ställen.

Misstänker fortfarande att det finns mer bakom än "bara" svartsjuka. LW kanske hotat att avslöja något som hade med geo-eventet i Örebro att göra (slantar) och därför fler inblandade.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-02-26 kl. 12:14.
Citera
2020-02-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Läste polis i Örebro hittat ett ”vanligt” föremål som ev kan kopplas till brott i Ladugårdsängen Örebro. De ligger lågt.

https://www.na.se/artikel/just-nu-polisavsparrningar-i-ladugardsangen-vi-har-hittat-ett-foremal

Vilken j-a dröm det hade varit..

Citerar:
Vi är på plats med tekniker, vi har hittat ett föremål men vi går inte ut med vad det är i nuläget, säger polisens presstalesperson Kenneth Johannesson.

/.../

Om föremålet kan kopplas till tidigare brott är för tidigt att säga. Det ska vara ett föremål som används till vardags.
Citera
2020-02-26, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Har du läst i FUP hur LW tjatade 24/7
om att de skulle träffas och att han
skulle svara på alla hennes meddelanden?
Om han inte gjorde som hon ville så
skulle hon prata med HD.
Hon hotade ständigt med
att anmäla honom om han inte lydde
henne.
Hon satte upp regler för hur SD och
HD skulle behandla henne offentligt om de
inte ville att hon skulle berätta sin version
för gemensamma vänner.

Ständiga hot om vad hon skulle göra om
hon inte fick som hon ville. Då skulle det
bli krig.

Om han inte visade att han inte utnyttjat
henne hela tiden och sedan ”slängde
henne på soptippen” så skulle det bli krig.

Hon hotade med krig hela tiden för att få
som hon ville.

Hon vägrade ta konsekvenserna av vad
hon gjort. Allt skulle se ut som vanligt
offentligt så att ”hon inte skulle behöva stå
där med skammen”. Hon skriver att hon
skulle få skulden för allt, att alla skulle
skylla på henne, att hon skulle bli
betraktad som ”boven”.
Och hon skrev att hon vägrade ta det.

Har du glömt detta ?

..att en mängd personer som SD känner och är bekant
med i olika grad, beskrivit honom som manipulativ, märklig, farlig och till och med psykopatisk och mycket farlig.

Ur FUP.

Det är helt OK att du nämner lite sånt också.
Annars kan det nästan låta som att du försvarar en kallblodig mördare som slog ihjäl Lena med minst 17 slag och att hon förtjänade det.

Så om du klämmer in "..att en mängd personer som SD känner och är bekant
med i olika grad, beskrivit honom som manipulativ, märklig, farlig och till och med psykopatisk och mycket farlig."
Så blir bilden lite mer rättvis.
Citera
2020-02-26, 12:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Håller verkligen med. Jag personligen har inte haft tid/hunnit grotta ned mig i FUPen utan försöker hänga med i det som skrivs här och jag kommer tyvärr inte ha så mkt tid ännu på ett tag, men vill iaf ha sagt att jag tror de flesta försöker förstå, få en än större helhetsbild, tror samtliga är överens om att det är "sjukare" än vad vi kunde föreställa oss -- t ex.
Däremot blir det också tydligare att se de nick som fortfarande koncentrerar sig på Lena, inte beblandar sig i övriga inlägg, diskussioner kring andra personer, utan bara fokuserar på Lena, hittar utdrag ur FUPen där Lena pickas på och ibland känner jag rena föraktet och hatet stänka från dessa inlägg. Det känns alltså som att det inte längre är "neutralt" (om det nu nånsin varit det), eller "bara för att förstå motivet" och det blir jag på riktigt väldigt ställd inför - förstår inte alls hur man kan ha det behovet. Ser att många väljer att inte svara på dessa inlägg då det inte finns vilja till nyansering.
Och när några är så fokuserade på Lenas brister och "delaktighet" så faller det sig naturligt att vi andra pratar om det andra vi ser, det tror jag iaf.

Känner dock stor sorg över barnen som kanske läser detta en dag, eller redan har kännedom. Det gäller även SDs barn förstås.

Jag kan berätta varför jag postar om LW
från FUP.
Jag letade efter en uppgift i FUP; LWs
konversation med Hel*na Å.
Då såg jag hur LW tjatade och tjatade på
SD om tid tillsammans och sex. Hur hon
hotade om hon inte fick som hon ville.

Anledningen till att jag inte blandar mig i
andra diskussioner är att jag inte läser
mycket i tråden just nu. Jag fokuserar på
FUP. För att förstå motivet så att andra
kvinnor kan räddas i framtiden.
Citera
2020-02-26, 12:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hanna har ju börjat plantera ut uppgifter om dna-spår och blodbesudlingsbevis från Lena till sin polare Terese angående att Lena hade sex med Stefan på deras tvättmaskin. Så Lena började blöda från underlivet, inte bara på tvättmaskinen utan eventuellt över hela huset överallt där de haft sex.

H hävdar att L berättat för henne den 15 april -17 att hon och S brukade ha special-, gymnastiksex i alla vinklar och vrår i Davidssons gemensamma villa. Dessutom ville Lena upplysa om att hon då också blöda ur underlivet.

Inget av detta framgår i de första förhören med Hanna. Utan det tycks vara någon efterhandskonstruktion som Hanna delger polisen i senare förhör efter att hon haft någon slags beröring med Ingvar Backman.

Det här kommer väl inte hålla i rätten.
Som jag ser det nu, med vittnen som petar hål på det.
Och då hoppas jag att rätten också kommer att se på HD med andra ögon när hon ska förhöras av försvaret.

Det jag är mest orolig för är Backmans försvarslinje att visa hur osäker tekniken är för att bevisa när mordet skedde.
Detta kan ge SD alibi.

Men frågan är om den övriga bevisningen tillsammans gör att den exakta tidpunkten för döden inte har så stor beydlese?

Det är väl många tekniska "felaktigheter", "osäkerheter" som måste visas?

Visst, skriket kan ha kommit från någon annan, sonen har ingen exakt tidpunkt för när mamma gick, att chatten upphörde utan svar behöver inte bero på att L'ena dödas just då, vittnet som ringde in om mannen i slänten är bara ett indicium, kan ha varit en fyllegubbe, SD anpassningar till bevisen kan bero på att han är orolig för att bli misstänkt osv.

Inloggningar, sperma och blod, kan förklaras på konstiga sätt, men som inte går att motbevisa att så inte har skett. Mer än detta finns. Hur mycket konstigheter som helst, vilket gör att man inte kan slå ifrån sig tanken att det inte finns någon annan gm.

Men hur många "konstigheter" kan man räkna med att acceptera för att bli friad?
Lika många som Mats i Linda Chen fallet?

Risken finns väl??
Citera
2020-02-26, 12:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den där rättspatosen att man inte dejtar/har sex med sin kvinnliga kompis´make, hade inte LW. Jag kommer aldrig begripa hur hon tänkte där. Det finns vissa no no i såna här konstellationer.

Och psykopaten SD ville ha total kontroll över båda "sina" kvinnor. LW började dejta ... J*immy tror jag det var. Det gillades INTE av SD. Han fick knulla runt, men inte LW.

Man kan också tolka det som att SD ställde alla krav och betedde sig svinigt för att Lena till slut skulle tröttna och lämna honom ifred. Ibland blir det tydligt i vissa chattar. SD säger t o m att Lena borde fokusera på annat än honom och HD t ex sina barn och de(n) nya hon träffar.
Citera
2020-02-26, 12:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Då har Hiding honom fast nu!

Det är inget bevis. Men det visar att han har inte bara en oförskämdhet att stå och berätta om det, utan är skrupulös genom att fuska med sitt CV.

Detta är inget som Hiding tar upp i sitt åtal väl.

Sluta förvräng.
Citera
2020-02-26, 12:21
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
STORT TACK! Ja, det förklarar en hel del av hennes beteende. Tänkte på det jag läst om Lena innan SD kom in i bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Mycket bra skrivet, tack från en som inte hinner läsa själv just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressanta tankar om L*enas mående och ev bipolaritet.

Håller med dig HELT och hållet om det sista stycket.

Tack själva! Ja, för mig klarnade iaf helhetsbilden över LWs ageranden utifrån de vittnesmålen. En sådan sjukdom stämmer väl in på LWs stora sprudlande energi, karismatiska utstrålning och tyvärr även utbrändhet under en period, jobbiga känsla att något var tokigt med henne, hänsynslöshet mot HD (ej sagt att HD bara är ett offer eller att LW bar ensam skuld) och självdestruktiva hopp om hon och SD. Problemet är att det kan ta lång tid innan personer med bipolaritet får diagnos och även efter det är det inte alltid de blir hjälpta av mediciner då dessa kan behöva justeras samt att den sjuka i maniska perioder har för dålig självinsikt för att sköta sin medicinering.
Citera
2020-02-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr33r1d3
Är väl troligt att det har med det andra mordet som skedde häromdan. Var inte det där i trakterna?

Det är mycket möjligt.

Nu kan jag inte Örebro men förstått att det andra mordet skett området kring Reträttvägen och söder om golfbanan i Gustavsvik.

Vet ej riktigt var fyndplats är i förhållande.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men hur var det med kjolen: fanns det inte dna från 4 olika pers på den?

Ligger c:a 13 950 s efter i fup så har inte den bästa kollen.

DNA från 4 personer? Det har jag missat.
Bara SD:s DNA specificeras väl? Det kan också vara så att övriga DNA är tillhörande anhöriga så de nämns inte i detalj?
Citera
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har inte läst allt, så jag kan naturligtvis ha missat något. Exakt vad syftar du på när du skriver att JG har underlåtit att nämna graverande uppgifter i polisförhör?

Om du inte följer med i fallet utan endast funderar på vilka verklighetsfrämmande texter du ska sprida, så borde avstå från att skriva, bara läsa och Försök Förstå.

Jag syftar Exakt på att JG på telefon avlyssning säger till SD att han Inte nämnde i förhören att SD har utryckt tankar på att döda någon, samt att JG bevittnat SD fått skrämmande raseriutbrott.
Citera
2020-02-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kan också tolka det som att SD ställde alla krav och betedde sig svinigt för att Lena till slut skulle tröttna och lämna honom ifred. Ibland blir det tydligt i vissa chattar. SD säger t o m att Lena borde fokusera på annat än honom och HD t ex sina barn och de(n) nya hon träffar.
Så kan det vara. Men han höll linjen öppen och svarade henne när hon tog kontakt. Varför inte blocka istället för att uttrycka sig svinigt? Jag tror han älskade att hon jagade honom. Han älskade uppmärksamheten. Men han tröttnade som fan ibland. Han var en despot. Titta bara hur han behandlar Thea - sin egen dotter. Stackars unge. Han ansåg henne inte samarbetsvillig. Han krävde respekt. Han ville inte ha henne där. Och han sa det också. Han krävde lydnad av sina barn. Han krävde lydnad av LW. HD kunde läxa upp honom en liten stund med "det är du som är vuxen" - för att sekunden senare krypa för honom.

Nej fy fan vilken jävel.

Edit: Ur fupen, förhör med HD: FL 2: Mmh. Eller hur du tolkar det själv då, att han helt plötsligt inte ska åka med dig?
MT: Jag tolkar det där då .. då. För det här vet jag, för det här har ju diskuterats vid fler
förhör. Det är därför jag blir påmind om det och jag blir aah, eeh aah för nästa dag kunde han
säga,jo men det är klart att vi ska åka ihop. Så just där och då hade han hängt upp sig på
nånting.
FL I: Och var det normalt för Stefan att göra så?
MT: Eeh ...
Menar normalt med att liksom ändra sig? Eller vad .. vad ..
Tystnad.
FL I: Aah men är det ett normalt beteende och., och, alltså det är ju lite såhär upp och ner och
lite gungigt och lite labilt påstår jag då. Det går väldigt upp och ner.
i
Jag skiter just nu
USA.
Sen säger du att det kan svänga nästa dag och ..
MT: Jaa mer att han ..
FL I: Är han .. är det normalt för att vara Stefan?
MT: Alltså han, han går sin egen väg, så.
FL 2: Men du då? Du ska inte veta om ni ska åka eller?
MT: Jag som känner honom tänker där att, aja det där var bara nått han sa.

Denna lilla bit av förhör visar att SD kör med härskarteknik. Han säger en sak, och ändrar sig, och ändrar sig igen. Osv. Ingen skall veta vad som gäller. Detta gjorde han med LW också. Fram och tillbaka - hela tiden.
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-26 kl. 12:34. Anledning: Edit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in