2020-02-26, 09:24
Medlem
Jag tyckte att Melander såg jäkligt belåten ut igår.

Det kan(även om det naturligtvis är mycket osannolikt)vara så att de har kommit över mordvapnet.

Har de gjort det,så förändras allting.Mordvapnet är nyckeln.

Det blir mycket spännande att se vad de verkligen har att komma med.
Citera
2020-02-26, 09:27
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Hm okej men hursomhelst så är han skjuten från vänster till höger? skulle bli ett väldigt krångligt sätt att skjuta någon på med höger hand om man kommer upp bakifrån på vänster sida.

som på föregående talares bild: https://ibb.co/DV4Z0v6

Varför? Om man kommer upp bakifrån snett från vänster är det väl naturligt att kulan går från vänster till höger, oavsett hand?

https://imgur.com/rtDqq35 (exempel)
Senast redigerad av Jarvsofaks 2020-02-26 kl. 09:46.
Citera
2020-02-26, 09:33
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Varför? Om man kommer upp bakifrån snett från vänster är det väl naturligt att kulan går från vänster till höger, oavsett hand?

https://imgur.com/rtDqq35

ok hade uppfattningen att skottet gick in från Palmes vänstra sida av kroppen.
Citera
2020-02-26, 09:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ibland undrar jag om inte det första Palmeutredarna gör när de kommer till jobbet på morgonen är att gå in på flashback och läsa vad som skrivs.

"-Är det fortfarande SE de pratar om?

- Ja

- Bra, då kan vi fortsätta i lugn och ro ett tag till."

Jag börjar mer och mer luta åt de har nån helt annan misstänkt gärningsman i rockärmen och att denne man förmodligen lämnat landet och bor i ett land där det inte är så noga med folkbokföring. Dvs, de vet inte om han är i livet eller inte. Därav att de måste vänta tills mannen är hittad.
Är jag ensam om att få eksem på hjärnbarken av den bakvända logiken med SE som GM?

Tankebanan verkar vara:

A. SE jobbar över i Skandiahuset bredvid MP.
B. MP är Tunnelgatan/Sveavägen
C. SE dyker upp på MP
D. SE är trolig och rimlig GM

Alltså A -> B -> D

MP i alla SE-scenarion jag sett är närmast slumpmässig: LOP valde att gå hem söderut c:a 23:15, LP valde att byta sida c:a 22:17. Det finns inget känt logiskt samband från A till B, däremot tvärtom. Således är den logiska följden: B + A -> C, inte D.

Edit: det finns såklart ett A -> B samband; SE lämnar Skandiahuset med hand-kanon i fickan, råkar se LOP varpå han mördar OP. Det är logiskt möjligt, men är väl inte vad TP m.fl. menar hände?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-02-26 kl. 10:24. Anledning: lade till en hypotes
Citera
2020-02-26, 09:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Det har jag också funderat på, inte alls omöjligt. Kallt avvisad eller oförskämt avsnäst.
OP tänkte antagligen samma sak som LP, att GM var "en ruggig människa" (FUP 241)

https://www.synonymer.se/sv-syn/ruggig
Citera
2020-02-26, 10:01
Medlem
OPK123s avatar
Jag har tagit upp detta tidigare. Nämligen Säpomannens Facebook-profil (om det nu är han som skapat den?).

https://www.facebook.com/profile.php?id=100005530244881

Varför han har en bakgrundsbild på området där Mockfjärdsrevolvern hittades är för mig en gåta? Och hur han kan veta något om platsen likaså (för jag utgår ifrån att det inte är någon slump att han tagit just den bilden?).

Jag vet att vapnet hittades där eftersom jag själv varit på plats, tagit en liknande bild från samma vinkel, ritat ut området på en karta och visat för Expressens Christian Holmén (som även bekräftat det för mig - lite motvilligt).

Vilken koppling revolvern har till MOP (om någon?) är en sak. Däremot är det ju högintressant att kulorna som användes vid Mockfjärdsrånet kom från samma stöpa som Palmekulorna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxjGr2/sparet-till-mordaren

Jag är ingen psykolog, men jag tror att Säpomannen, med sin Facebook-profil, med detta, visar att han gärna ville berätta något (eller skryta?).

Kanske gjorde han det innan han avled den 17 december 2019 och det är just därför saker och ting börjar röra på sig...
Senast redigerad av OPK123 2020-02-26 kl. 10:13.
Citera
2020-02-26, 10:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
for the record:

KP var inbjuden till programmet för att kommentera Borgnäs nya bok. Då släpper han i stället bpmben och man beslutar att orioritera om och inte ta upp Borgnäs bok
Borgnäs har blandade känslor
A propos Borgnäs nya bok.
Jag snabbläste ”OPs sista steg” häromdagen och tycker den liknar hans förra ”En iskall vind...” i upplägg. Lång intressant inledning och ingen avslutning. Min sammanfattning:
1. OP sköts med 2:a skottet,
2. GM hade vapnet i vänster hand,
3. LP saboterade medvetet eller omedvetet PU.

(1) är onekligen intressant och är väl anledningen att den skarpa Lena Andersson skrivit förord. Men Borgnäs för ju inte detta vidare till något meningsfullt. Motivet är fortfarande OP, så vad spelar ordningen då för roll?
(2) är ju närmast ren kuriosa, i synnerhet som Borgnäs själv lämnar brasklappen att en yrkesmördare skulle kunna skjuta med båda händerna.
(3) leder till ett sammanfattning av diverse skvaller men inte ens Borgnäs själv verkar tycka det rimligt att OP dog pga en otrohetsaffär.

Era tankar?
Citera
2020-02-26, 10:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo, ryss- och kommunishatet hos balter, men även finnar var/är minst sagt begripligt, inget snack.

Det kan i så fall förklara hur Sovjet ska ha känt till planerna på MOP innan det ägde rum.

JH?

Vilket "bråk"?
Ska kolla, tack.
Vilket möte? Anders Larsson träffade Olof Palme ang baltiska flyktingar.
Som sagt, osäker på vem "JH" är. Joel Haukka
Jo, det vore nog konstigt annars.
Jo. Problemet med MOP liknar mordet på JFK. Mängden mycket hatiska och mycket våldsbenägna grupperingar och individer med ett myller av överlappningar och blindspår gör varje försök att analysera möjliga aktörer utifrån "means, motive and opportunity" snudd på omöjligt. KP gör helt rätt att gå tillbaka till mordplatsen vid tiden för mordet.

Läser nu Sastamoinens bok. Spännande läsning helt oavsett relevans för MOP. Som sagt, jag är intresserad av ditt omdöme avseende Borgnäs senaste bok. Säg gärna till när det kommer.

Joel Haukka är en av MOPs verkliga mysterier. Sjökapten, IB-agent sedan 1956, exilest med kontakter i sitt hemlands kretsar. Utpekad som agent både för svensk, amerikansk och sovjetisk u-tjänst. Övervakade DA/Baltiskas Anders Larsson vid den tidpunkt denne lämnade brevet till Arvfurstens Palats och Rosenbad med en lättkrypterad förvarning om att något var i görningen mot Olof Palme.

”I somras uppgav Joel Haukka under en biltur för en SvD-kollega att ”det gamla IB-gänget har satts på fötter”. (Sune Olofson SvD 1987-09-07) Kan tyda på att Birger Elmer återaktiverats. Men kan också tyda på det motsatta, att den hale ålen JH vill sprida rökridåer för någon eller några av sina arbetsgivare.

Jag är ganska säker på att Joel Haukka för fem år sedan arbetade för jänkarna” . (Olofson SvD 1987-09-07) JH:s SSI-kontakt uttalar sig. SÄPO tror JH är sovjetagent och förser Sune Olofsson material i SVDs artikelserie som också kraftigt vingklipper JH som hemlig agent.

"När SSI-chefen tillträdde sitt arbete 1984 fanns det fem gamla IB:are kvar i den fasta kadern. Tre är nu borta”. (Olofson SvD 1987-09-07) Under Bengt Medins tid verkar tre gamla IB-män försvunnit, kan vara MOPs efterdyningar, men också naturlig avgång.

Haukkas kontaktman avstängs och tvingas byta jobb. (TT 1987-10-07) Kommendörkaptenen avstängs, dagen efter Stig Berglings rymning, inte svårt att tänka sig ett samband.

Sedan finns utrikesminister Sten Andersson utpekande av SÄPO-trion som palmeövervakare. Likaså hans ursinne över avslöjandet att riksdagsstenografen Bengt Henningsson jobbat för SÄPO. Därtill SAs exempellösa misstroendeförklaring mot sin egen säkerhetstjänst 1988. Använd trådens sökfunktion på dessa namn så finner du ett digert material om ”bråket” som egentligen bara är en fortsättning på misstroendet mellan SAP vs SÄPO.

I den allra första MOP-boken som kom skriver fd SKP-aren Thomas Kanger om ett krig mellan de svenska hemliga tjänsterna. Finns en del som tyder på att ovanstående och Ebbe Carlsson-affären är en utlöpare av detta. Men dimman är tät och det är inte lätt att se vad som är sant och desinformation, i synnerhet inte när Joel Haukka är inblandad.

Armas Sastamoinens bok är briljant . Redan 1945 kunde han avslöja personerna och framförallt strukturen av den svenska nazismen. Tycker sentida forskare i samma ämne som ex Bosse Schön och Tobias Hübinette kunde ge mer cred åt Armas. Men så kommer deras alster inte i närheten av dennes stringens.
Citera
2020-02-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag har tagit upp detta tidigare. Nämligen Säpomannens Facebook-profil (om det nu är han som skapat den?).

https://www.facebook.com/profile.php?id=100005530244881

Varför han har en bakgrundsbild på området där Mockfjärdsrevolvern hittades är för mig en gåta? Och hur han kan veta något om platsen likaså (för jag utgår ifrån att det inte är någon slump att han tagit just den bilden?).

Jag vet att vapnet hittades där eftersom jag själv varit på plats, tagit en liknande bild från samma vinkel, ritat ut området på en karta och visat för Expressens Christian Holmén (som även bekräftat det för mig - lite motvilligt).

Vilken koppling revolvern har till MOP (om någon?) är en sak. Däremot är det ju högintressant att kulorna som användes vid Mockfjärdsrånet kom från samma stöpa som Palmekulorna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxjGr2/sparet-till-mordaren

Jag är ingen psykolog, men jag tror att Säpomannen, med sin Facebook-profil, med detta, visar att han gärna ville berätta något (eller skryta?).

Kanske gjorde han det innan han avled den 17 december 2019 och det är just därför saker och ting börjar röra på sig...

Jobbade han på Säpo då det begav sig? Ture alltså ?
Citera
2020-02-26, 10:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
A propos Borgnäs nya bok.
Jag snabbläste ”OPs sista steg” häromdagen och tycker den liknar hans förra ”En iskall vind...” i upplägg. Lång intressant inledning och ingen avslutning. Min sammanfattning:
1. OP sköts med 2:a skottet,
2. GM hade vapnet i vänster hand,
3. LP saboterade medvetet eller omedvetet PU.

(1) är onekligen intressant och är väl anledningen att den skarpa Lena Andersson skrivit förord. Men Borgnäs för ju inte detta vidare till något meningsfullt. Motivet är fortfarande OP, så vad spelar ordningen då för roll?
(2) är ju närmast ren kuriosa, i synnerhet som Borgnäs själv lämnar brasklappen att en yrkesmördare skulle kunna skjuta med båda händerna.
(3) leder till ett sammanfattning av diverse skvaller men inte ens Borgnäs själv verkar tycka det rimligt att OP dog pga en otrohetsaffär.

Era tankar?
Lars Borgnäs, Lena Andersson och Gunnar Wall tror syftet med desinformationen var att dölja något.

Syftet med desinformationen var att få arbetsro och därefter utreda vem som verkligen stod bakom mordet.
Citera
2020-02-26, 10:37
Bannlyst
Hur kommer det sig att Dag Andersson tog över Hans Melanders roll som spaningsledare, för att sluta och sedan spaningsledarrollen gå till Hans Melander igen?

Vad skiljer dessa två spaningsledare?
Citera
2020-02-26, 11:00
Medlem
Belavias avatar
Extra
Skandiamannen har INTE mördat Palme.

Nysläppt scoop från Swebbtv:

https://m.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera