2020-02-26, 08:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jag tror inte det blir lika allvarligt som spanska sjukan dock eftersom vi är mindre trångbodda nu. 43% var trångbodda 1960 mot 4% idag. Dock är 15% trångbodda i Stockholm och det i kombination med få sjuksängar är nog ingen hit. Lägg sen till illegala invandrare som ofta är trångbodda.

Utsatta områden som redan har problem med hygienen torde bli ännu mer utsatta....
Citera
2020-02-26, 08:58
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det var 07 ekot. Då sa man 1400 vårddygn, men blandade korten genom att inte berätta om det bara var för Jönköping eller regionen eller Sverige.

Ekot 0830 i p1 ekot säpper man bomben att det bara finns plats och resurser (som minskar) till 100 patienter i 14 dygn (2 veckor) enligt rapport från Socialstyrelsen.

God beredskap och detta är världens högsta skatter och världens bästa vård.

Tänk om corona-viruset sprids i förorterna så att det börjar kaosa ännu mer därifrån mot sjukhusen.

Folk kommer dö som flugor när det får fäste här. 10% av alla drabbade kommer att packa ihop, minst.
Citera
2020-02-26, 08:59
Medlem
Citat:
Det var 07 ekot. Då sa man 1400 vårddygn, men blandade korten genom att inte berätta om det bara var för Jönköping eller regionen eller Sverige.

Ekot 0830 i p1 ekot säpper man bomben att det bara finns plats och resurser (som minskar) till 100 patienter i 14 dygn (2 veckor) enligt rapport från Socialstyrelsen.

Tänk om corona-viruset sprids i förorterna så att det börjar kaosa ännu mer därifrån mot sjukhusen.
OK. Tack för info!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaabbccdd
Mitt första inlägg på flashback, tänkte att det var dags att ge sig in i diskussionen
Jag bor i NRW i Tyskland, ca 30 min från Heinsberg där viruset konstaterats. Vet inte hur läget är i Sverige nu och hur folk hanterar viruset, men här i Tyskland verkar det vara väldigt lugnt/ingen stress även om vi har 18 officiella fall... Får väl vänta och se helt enkelt när/om det börjar bli tomt i affären!
Vänta inte till det är tomt i affärerna. Se bilder från Italien och Schweiz.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Alla länder utom Sverige. Tycker du inte det är märkligt att alla andra som blev sjuka samtidigt eller t.om innan har rapporterats som friska utanför Kina? Men Sverige har istället gått ut och sagt att de inte tänker rapportera det, med hänvisning till patientsekretess... det kan du ju oxå se i statistiken att de inte gjort än.

Vem vet hur många fler som mörkas.

Jag har reflekterat över precis det, och när jag läst om patientsekretess tycker jag inte att det är applicerbart i detta fall heller. Ingen har bett om detaljer, utan endast om status.
Jag tänker vidare att all rapportering kring status på brottsoffer som man läser i tidningen dagligen i så fall också skulle upphöra eftersom man inte inhämtat tillstånd från offret. Exempel när man rapporterar att en person är knivhuggen och kritiskt skadad, osv.

Om man skalar upp detta innebär det att det inte kommer att finnas någon statistik alls i princip från Sverige. Enligt vissa i den här tråden skulle vi inte ens kunna rapportera in smittade om patienten vägrar. Naturligtvis är det skitsnack, men varför?
Citera
2020-02-26, 09:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Hur blir det med ambulanspersonal? Kommer inte de behöva hazmat dräkter när de ska hämta misstänkta smittade? Dvs kommer det inte gå åt ännu mer material?
Citera
2020-02-26, 09:00
Medlem
Hörde på ekonomiekot i P1 att Nestlé ställer in alla tjänsteresor inom koncernen from till åtminstone mitten av mars.

Igår rapporterade jag att flera svenska storbolag har gjort samma sak. De vill inte bli anklagade för att dra runt smittan i världen o h de vill inte ha sjuka anställda.

OT: Påverkan på ekonomin kommer att bli brutal.
Citera
2020-02-26, 09:01
Medlem
Citat:

Tänk om 😉
Citera
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Jag är glad för din skull att du får bra vård. På riktigt.
Men den samlade expertisen är överens att privatiserad samhällssektor är dränerande, i motsats till tillförande.

Det är en bidragande orsak till att sjukvården (tillsammans med andra orsaker) går på knäna och att folk i den här tråden inte har förtroende för samhället.
Privatiserat är helt enkelt mindre effektivt och mer törstigt.
Semi-offtopic, ursäkta.

Klart man inte ska ha samhällstro när regeringen säljer folket som smör och ljuger så näsan växer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Sluta ljug, du gör det inte ett dugg bättre genom att försöka relativisera problemet.

CFR är 3% med fungerande sjukvård. Södersjukhuset har 1(!) IVA plats, vad tror du händer om vi får 10 sjuka så att två behöver plats? Den andra - dör.

Du kan räkna uppåt med siffror hur du vill, detta har all potential för att radera ut 10% av alla som blir sjuka om man inte stoppar det väldigt tidigt.

Folk verkar inte förstå att alla virusets egenskaper i kombination är det farliga.

Det var ett bolag där 99 av 103 blev sjuka samtidigt. Hur fan ska vi klara ett sånt scenario när folk redan dör i korridorerna?
Men Huddinge, Solna och Danderyd har väl också IVA-platser?
Citera
2020-02-26, 09:02
Medlem
Citat:

Denna siffra har snurrat i flera medier och i denna tråden under ett par dagar. Socialstyrelsens rapport släpptes väl måndag morgon tror jag.
Citera
2020-02-26, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Sluta ljug, du gör det inte ett dugg bättre genom att försöka relativisera problemet.

CFR är 3% med fungerande sjukvård. Södersjukhuset har 1(!) IVA plats, vad tror du händer om vi får 10 sjuka så att två behöver plats? Den andra - dör.

Du kan räkna uppåt med siffror hur du vill, detta har all potential för att radera ut 10% av alla som blir sjuka om man inte stoppar det väldigt tidigt.

Folk verkar inte förstå att alla virusets egenskaper i kombination är det farliga.

Det var ett bolag där 99 av 103 blev sjuka samtidigt. Hur fan ska vi klara ett sånt scenario när folk redan dör i korridorerna?
Vi kan alltid ställa folk till svars efteråt. Det är något vi kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in