2020-02-26, 09:01
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo precis All time low för (S) är glädjande. Samtidigt minskar (C) också.

Det verkar ju även som att (S) börjar nå gränsen där en partiledarstrid startar inom partiet. Det bör ju kunna pigga upp siffrorna ytterligare Vågar nog hoppas på under 20% någon gång innan sommaren nu Väldigt hoppfullt...

Jag är kroniskt misstänksam mot dessa undersökningar. Vi befinner oss i Sverige. Hallå! När det stora statsbärande partiet S som är landets politiska epicentrum börjar falla neråt i opinionen och parian SD håller på och går om håller instituten emot. Det är känsligt, känsligt, känsligt. Därför är det väl 3-4 gången nu vi får höra att SD visserligen är störst eller att det inte går att skilja på S och SD, så lite skiljer. Och sackar S lite extra som nu drar man också ner SD (vilket verkar konstigt just nu) men höjer lite på M i stället som kompensation. Som sagt, jag är kroniskt misstänksam. Sverige är på väg att bli som USA där undersökningar med visst resultat kan kan köpas på en marknad. Där går det inte att lita på en enda undersökning om just någonting. Pengar och partsintressen styr.
Senast redigerad av stevenstills 2020-02-26 kl. 09:11.
2020-02-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Har som sagt aldrig trott på förnedringsrån/svenskfientlighet som kioskvältare. Svårt att formulera exakt varför det inte fungerar som man tror, men det är lite som med djurrättsaktivisters smygtagna filmer av djurplågeri inom köttindustrin.

Jag tror att förnedringsrån, eller rån mot barn generellt, kommer att ha stor effekt. Visst når det inte ut i massmedierna direkt men det skapar individer med en stark övertygelse om att något måste ändras inom politiken. Man skall inte underskatta vikten av att ha människor som är tillräckligt arga för att våga stå för sin åsikt och försöka påverka sin lokala bekantskapskrets. Behovet av hämd är starkt.

Kommer sonen eller dottern hem och anklagar föräldrarna för att ha röstat för att samhället skall störtas ner i kaos så kan det mycket väl leda till att en tidigare (MP) röst istället hamnar hos (SD) eller (AFS).

Det är ett mycket mindre väljarflöde än sådant som orsakas av att en regering kanske misssköter sjukvården eller liknande men det är ett irreversibelt flöde på ett helt annat sätt. Dessutom finns det ju annars få mekanisker som får någon att byta från (F!) eller (MP) till (SD).
2020-02-26, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag är kroniskt misstänksam mot dessa undersökningar. Där går det inte att lita på en enda undersökning om just någonting. Pengar och partsintressen styr.

På ett sätt kvittar det om undersökningen är rätt eller fel. Det viktiga är att (S) inte längre känner sig säkra på att vara störst. Det är en viktig del av deras självkänska som nu går förlorad. Det leder till krav på att förändra strategin så att den förlorade storheten kan återvinnas...

Fortsätter det nedåt så kommer det att leda till en riktigt ful och uppslitande partiledar strid. Det kommer driva ner opinionen ytterligare. Särskilt eftersom det inte är självklart vilken riktning som partiet skall ta. De kan inte ta rygg på (SD) utan att tappa den identitetspolitiska falangen till (V) och de kan inte gå vånsterut utan att tappa de arbetande LO-medlemarna

De sitter i en rävsax
2020-02-26, 09:24
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
På ett sätt kvittar det om undersökningen är rätt eller fel. Det viktiga är att (S) inte längre känner sig säkra på att vara störst. Det är en viktig del av deras självkänska som nu går förlorad. Det leder till krav på att förändra strategin så att den förlorade storheten kan återvinnas...

Fortsätter det nedåt så kommer det att leda till en riktigt ful och uppslitande partiledar strid. Det kommer driva ner opinionen ytterligare. Särskilt eftersom det inte är självklart vilken riktning som partiet skall ta. De kan inte ta rygg på (SD) utan att tappa den identitetspolitiska falangen till (V) och de kan inte gå vånsterut utan att tappa de arbetande LO-medlemarna

De sitter i en rävsax

Ja jag har ju inget direkt stöd för min uppfattning men de siffror man matas med ger upphov till de tankar jag har. Lägg till institutens fixering vid blocken, att man är väldigt medveten om vilka partier som ska räknas in i respektive block. Därför tycker jag mig se kompensationer då och då för att hålla blocken jämnstora. Men som sagt, jag kanske ser det jag vill se. Men jag tror många har samma känsla som jag.
2020-02-26, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag är kroniskt misstänksam mot dessa undersökningar. Vi befinner oss i Sverige. Hallå! När det stora statsbärande partiet S som är landets politiska epicentrum börjar falla neråt i opinionen och parian SD håller på och går om håller instituten emot.
Senast vi hade ett riksdagsval hände följande:

Opinionsinstituten...

- underskattade S med -3,3 PE
- underskattade M med -2,1 PE
- överskattade SD med +1,3 PE

I 10 undersökningar publicerade under 2020 har SD varit största parti i 8.

I flera undersökningar där man lätt hade kunnat fuska med decimalerna pga hårfin skillnad har SD ändå varit största parti, som t ex Novus december (SD 24,0 - S 23,7), Sifo januari (SD 23,8 - S 23,5) eller Skop januari (SD 23,3 - S 23,1).

Narrativ må vara kittlande men ofta är de just bara narrativ.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-02-26 kl. 09:38.
2020-02-26, 09:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Nej, risken är nog att Svenskarnas parti kan göra ett nytt försök att ta sig in i riksdagen efter att (SD) misslyckats med att visa upp synliga förbättringar.

Där ligger väl det "nazistiska hotet" mot Sverige. Alltså 7-klöver partierna har låtit Sverige förfalla så till den grad att det finns en risk att rena nazister kan få stöd av medelklassen.

Nja, jag tror att AfS har betydligt bättre förutsättningar.

Med det sagt, om Sveriges utveckling försätter i tangentens riktning, lär Svenskarnas parti inom några år framstå som en samling hormonsvallande batikkärringar.
Sverige är en krutdurk som bara väntar på en gnista för att sätta historiens största sociala experiment i brand. Glöm ej att var tjugonde person i Sverige har vapenlicens, dvs 500000 personer. Den absoluta majoriteten av dessa är etniska svenskar som via jakten lärt sig fälla byte på avstånd där det stora flertalet dessutom fått militär utbildning via värnplikten.

Jag är seriöst väldigt orolig för att Sveriges utveckling kan övergå i ett inbördeskrigsliknande tillstånd på mycket kort tid om 'rätt' utlösande faktor inträffar.
2020-02-26, 09:43
Medlem
Lugn och fin. Förändringarna ligger inom felmarginalen men låt oss konstatera att det finns en liten själlös boskap som ibland går tillbaka till M och även KD kan få lite av folket som ligger nära SD. Jag har hävdat detta i två månader att SD:s främsta framgångsfaktor för att bli största parti är att Zozzarna sjunker. Nu bör Ni tro på min känsla.

Detta är inget bakslag. Bäst är naturligtvis att SD blir större än så här. Men betänk att SD är i en svår situation just nu. SD:s attacker bemöts med lögner och halvsanningar, och min känsla är nu plus minus noll i utvecklingen. Det skall bli mycket intressant att följa Zozzarnas fortsatta kräftgång. Där ligger hoppet till att kunna rädda framtiden.
2020-02-26, 09:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det korkade borgare som du inte förstår är att det finns ingen gråskala.
Kompromissar SD invandringen från 120.000/år till låt säga 70.000/år eller ens 40.000 så gör det ingen skillnad.
Man drar ut på den totala katastrofen med ett par år. I samma veva får SDs riksdagsledamöter söka nya jobb då SD kommer att kollapsa.
Vi måste till ett minusnetto. De invaderande bidragsmigranterna ska åka hem.
Det är svart eller vitt som gäller. Vägrar M och KD ett stopp och påbörjad återvandring, fine! slå ihop en präktig blågrönröd regering med rätt värdegrund och fortsätt vansinnet då. Men det blir utan oss.

Detta alldeles oavsett hur många efterblivna posts du skriver med flinande smileys.

Måhända är det just "korkade borgare" som begriper att kompromisser är basen för allt politiskt samarbete?

Kanske en obehaglig nyhet, men något pekar på att i en tänkt samarbetskonstellation kommer SD att vara den mindre parten, givet att M och KD sätter sig ner och samverkar en smula.

Vad det skulle innebära i en tänkt framtid, där SD i bestraffningsiver och storhetsvansinne avstår från att stödja (eller delta) en borgerlig regering som förstår att "nollinvandring" inte är genomförbar vet jag inte. Att det är positivt opinonsdrivande tror jag inte.
2020-02-26, 10:58
Medlem
Håller med Dig och Åkesson som säger att han ser till Sveriges bästa, inte till partiets opinionssiffror. Tror att det blir lättare att bilda en konservativ regering - om KD och M tillsammans är större än SD. Jag tror vidare att KD och M kommer att vilja visa väljarna att de VISST vill stoppa invasionen.
Sen tror jag att c ( med sina rötter) och L sakta, sakta kommer att bidrag till en normaliseringen av SD och en ansvarsfull invandringspolitik.
Blir det inte som jag tror så kommer de övriga borgerliga partierna att störtdyka i opinionen.
2020-02-26, 11:29
Medlem
Haddock93s avatar
Det som jag tycker är skrämmande är att KD får 8% (+1) när man nyligen just röstat igenom plastpåseskatten. Dessa borde ha gått till SD istället kan man tycka.

Menmen svenskarna brydde sig väl inte om deras andra svek.
2020-02-26, 11:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det som jag tycker är skrämmande är att KD får 8% (+1) när man nyligen just röstat igenom plastpåseskatten. Dessa borde ha gått till SD istället kan man tycka.

Menmen svenskarna brydde sig väl inte om deras andra svek.
Om du hade fråga "mannen på gatan" hur partierna röstade om plastpåsarna så hade 99% inte haft en aning.
2020-02-26, 11:57
Medlem
I december var S nio procentenheter större än M. Nu är det bara fyra. I den här takten så är S tredje största parti i april.

Det kan nog börja röra på sig i partiledarfrågan snart. Löfven sitter nog löst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in