2020-02-25, 23:34
Bannlyst
Av de nya fallen i tyskland är det i göppingen och nrw upp mot holländska gränsen.

DN tåget i venedig har nu gett upp de har lämnat staden för att ansluta med de andra i alperna.

Blir kul att se hur folk tycler det blir att ansluta till DN s coronatåg för gemensam hemfärd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klotteriet
Jag är faktiskt orolig. Många jag pratat med och sett skrivit om detta för några veckor sen skakade på huvudet och pratade bort de medans min magkänsla hela tiden varit att detta bådar inte bra...

Nu vill jag ha seriösa svar. Går det skydda sig? Eller hur evakt sprids det? Hur nära en sjuk person måste man vara?

Samt vad bör man se till att ha hemma? Jag tänker medicinsk väg eller annat nödvändigt. Vill inte ut och slåss bland folk i butikerna om det blir kaos.

Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Ja, det går att skydda sig genom att inte gå ut. Men det du egentligen borde fundera på är om du verkligen har orsak att vara orolig, åtminstone för egen del. Om du nu är en relativt ung person utan svårare åkommor så kommer du som det ser ut att med största sannolikhet klara dig även om du smittas. Däremot riskerar du såklart att smitta äldre och sjuka i din omgivning vilka inte har samma immunförsvar som du har.

Bra kommentar Helgonet! Är man äldre och har haft ett par hjärtattacker så får man vara försiktig.

Rekommenderar Dr. John Campbells instruktionsvideo https://youtu.be/IkdPFCStA38
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Sant, jag kanske överdrev lite.
Det är bra att vara skeptisk men jag tror att mörkande biter tillbaka på den som försöker möka. Sanningen kommer alltid fram, förr eller senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I den här länken på sid. 2 står det litet om höljeförsedda virus:

https://www.studocu.com/sv/document/karolinska-institutet/vardandets-grunder-i-haelsa-och-ohaelsa/foerelaesningsanteckningar/virus-a-moment-1-grundlaeggande-hygien-mikrobiologi-och-immunologi/3947017/view

Tack för länken.

Men blir tolkningen med torka rätt tolkat ur perspektivet höljesvirus, är detta ett konstaterat höljevirus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rojroj54
Ni eldar upp varandra. Jag är hemkommen från Kina (i närheten av Wuhan) området, jag var en av de svenskar som åkte hem 8e februari. Min flickvän bor i Kina och är en av de bekräftade fallen samt att våra vänner har varit sjuka. Tro det eller ej, men så farligt är det faktiskt inte. Min flickvän beskriver sjukdomen som en typisk influensa likaså våra vänner.

Med tanke på alla troll i tråden så får du ursäkta om jag har svårt att tro på din story. Men varför har unga dött då om det bara är en influensa? Varför dör unga läkare som behandlat patienter? De dör ju inte av att behandla vanlig influensa.

Och hur mår din flickvän nu, är hon frisk eller finns det kvar i kroppen?
Citera
2020-02-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klotteriet
Jag är faktiskt orolig. Många jag pratat med och sett skrivit om detta för några veckor sen skakade på huvudet och pratade bort de medans min magkänsla hela tiden varit att detta bådar inte bra...

Nu vill jag ha seriösa svar. Går det skydda sig? Eller hur evakt sprids det? Hur nära en sjuk person måste man vara?

Samt vad bör man se till att ha hemma? Jag tänker medicinsk väg eller annat nödvändigt. Vill inte ut och slåss bland folk i butikerna om det blir kaos.
Försök hålla dig till torrvaror, konserver, toalettpapper, tvättmedel, handdesinfektion, ett munskydd kan också vara bra ha. äter du mediciner .. kanske du kan ta ut mer(vet inte riktigt hur det funkar, kanske begränsningar på det). Ett vitamintillskott typ D, B, C, A särskilt B vitamin är livsnödvändigt.Sen kommer du ju inte kunna vistas ute om det lir karantän och då kan ju D vara bra ha.
Senast redigerad av hagelskur 2020-02-25 kl. 23:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Hur kan det vara ett avslutat case om dom inte tillfrisknat eller dött?

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu gick det lite fort väl..eller hur tänkte du?

Avslutade fall är friska + döda: 27 230 + 2 663 = 29 893

CFR closed cases: 2 663 / 29 893 = 8,9%

Tackar för lektionen
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja på ett sätt kan man säga att sekretessen fungerar som yppandeförbud, för oss vårdpersonal.

Jag skulle inte riskera min leg genom att bryta en sekretess.
Syftade inte på personal, utan de personer som patienten antagligen varit i kontakt med och som väl (förhoppningsvis) har undersökts.
Citera
2020-02-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Barn under 10 har 0%
30år: runt 0.2% men det inbegriper underliggande sjukdom

Jag kollade upp dödligheten för förra influensan. Där låg dödligheten för 18-49åringar på 0.002% för säsongen 2017/18 i USA. D.v.s dödligheten för 30 åringar är ca 100ggr högre vid covid-19 jämfört med en vanlig influensa.
Tabell 2: https://www.cdc.gov/flu/about/burden/2017-2018.htm
Citera
2020-02-25, 23:36
Medlem
naturtvåls avatar
Video med den iranska vice hälsoministern efter han insjuknat, han fick äta upp sina lögner på presskonferensen.

Instant karma🤔

Länk: https://www.france24.com/en/20200225-iran-iraj-harirchi-coronavirus-deputy-health-minister
Citera
2020-02-25, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Barn under 10 har 0%
30år: runt 0.2% men det inbegriper underliggande sjukdom

Sen kan man undra hur många barn som vart sjuka.
Citera
2020-02-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Ja, det går att skydda sig genom att inte gå ut. Men det du egentligen borde fundera på är om du verkligen har orsak att vara orolig, åtminstone för egen del. Om du nu är en relativt ung person utan svårare åkommor så kommer du som det ser ut att med största sannolikhet klara dig även om du smittas. Däremot riskerar du såklart att smitta äldre och sjuka i din omgivning vilka inte har samma immunförsvar som du har.
HÅLL KÄFTEN med sånt här. Alla har någon släkting som är äldre.

Bästa är att isolera sig men har själv problemet med naiva nekanta. De kommer inte vilja isolera sig när det är dags.....
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-02-25 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in