2020-02-25, 22:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
322 smittade i Italien nu! Folk som bor pa franska Rivieran börjar oroa sig!

Italien exporterar en hel del fall nu. Kanarieöarna, Algeriet, Österrike, Frankrike, Tyskland, Kroatien mfl. Alla ha tagit med smittan från Italien. Så många exportfall tyder på att smittspridningen är mycket omfattande i Italien just nu. Lär knappast handla om hundratals fall utan många, många tusen.
Citera
2020-02-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Nej, inte cherry picking?

Slumpmässigt urval? Varken båten eller övriga grupper du räknar upp är slumpmässiga urval utan handplockade. Bägge grupperna är grupper som haft kortare tid på sig sedan smittan nått fram och majoriteten av de smittade i alla grupperna är fortfarande långt ifrån tillfrisknade.
Hela upplägget stinker av oärlighet.

Antalet avslutade case vilket ger 8.9% misstämmer eftersom det tar längre tid att bli frisk än att dö, och den siffran sjunker succesivt.
CFR 3.4% är inte heller en ren siffra eftersom den man i nämnaren har en jäkla massa människor som ännu inte tillfrisknat.

Dessa två siffror kommer för varje dag allt närmare varandra och kommer med all sannolikhet mötas kring 5-6% dödlighet.

Just CFR var ju väldig populärt av förnekarna att hänvisa till för några veckor sedan när den pekade på 2% men nu när siffran stiger så ska de hittas på nya metoder att räkna.
Av samma anledning som CFR pekade på 2% för en månad sedan så ser även de här handplockade grupperna ut att ligga på 2%, det är helt enkelt cherry picking.

Istället för att vara en nyttig idiot borde du ställa frågan varför det finns så stort intresse att presentera kalkyler baserade på cherry picking.

Om någon på ett lika oärligt sätt skulle välja ut Iran med 15% dödlighet så skulle du sparka bakut och skrika att dom har fel.

Du fattar inte att man måste välja ett representativt urval Båten är en definierad grupp där vi har alla smittade alltså nämnaren. Den är i däremot inte representativ åldersmässigt då den domineras av >65, alltså kan man förvänta en högre dödlighet på båten.

Den tidigare studien som är refererad till tidigare tar upp precis bias-problemet med alla data från Kina och ser till fallen utanför Kina. Siffran 2 % de kommer fram till är i överkant och kommer därför att sjunka. Jag har räknat på det innan studien på samma sätt och kommit fram till mellan 1-2 % eller tom under detta. Studien:

https://github.com/calthaus/ncov-cfr/blob/master/README.md

Du kan också lyssna på Karl Ekdahls, senior epidemiolog på ECDC, radioinlägg idag:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7415560

Jag orkar inte repetera alla tidigare beräkningar och studier som stöder dessa siffror, du får leta upp dem själv
Citera
2020-02-25, 22:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojroj54
Ni eldar upp varandra. Jag är hemkommen från Kina (i närheten av Wuhan) området, jag var en av de svenskar som åkte hem 8e februari. Min flickvän bor i Kina och är en av de bekräftade fallen samt att våra vänner har varit sjuka. Tro det eller ej, men så farligt är det faktiskt inte. Min flickvän beskriver sjukdomen som en typisk influensa likaså våra vänner.

Några tusen har iofs dött och tiotusentals vårdats med svår sjukdom på sjukhus.
Citera
2020-02-25, 22:38
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojroj54
Ni eldar upp varandra. Jag är hemkommen från Kina (i närheten av Wuhan) området, jag var en av de svenskar som åkte hem 8e februari. Min flickvän bor i Kina och är en av de bekräftade fallen samt att våra vänner har varit sjuka. Tro det eller ej, men så farligt är det faktiskt inte. Min flickvän beskriver sjukdomen som en typisk influensa likaså våra vänner.

En typiskt influensa? Du skojar?
Citera
2020-02-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Skandal att den naive svensken alltid tror att det löser sig. Kan väl ändå inte drabba oss? Med riktiga ledare istället för Bindefeld-partyprissar och instagramhoror så kunde vi kanske visat lite initiativ i den här frågan.
Men nä, risken finns ju att någon asylsökande kunde känna sig kränkt...

Andra länder tar ändå tag i situationen på ett rådigt sätt. Vad f-n får jag för mina skattepengar, egentligen?

Detta har inte mycket med politik att göra. Det är läkare och medicinska experter som avgör detta. Vi har lag på detta i Sverige att statsråden inte får ingripa i myndigheternas arbete. D.v.s ministerstyre. Precis som en hel del företag hamnar det en del fel människor på vissa toppositioner och Tegnell verkar vara en le jävel som vi säger där jag kommer ifrån. Känslan är att han har väldigt stor makt också, vi hör inte från några andra på FHM.
Citera
2020-02-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Några tusen har iofs dött och tiotusentals vårdats med svår sjukdom på sjukhus.

Jovars men 300 000 personer dör globalt varje år av säsongsinfluensan.
Citera
2020-02-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Uppdatering:
Inget nytt att rapportera. Kompisen har inte hört något från sjukhuset än. Jag mår ungefär likadant med hosta. Svaret kommer som sagt senast imorgon...

Undrar hur många fler i Sverige förutom min kompis som sitter i karantän hemma och väntar på provsvar?

Det känns som att det mörkas en del. Tex. så har de ju inte givit någon mer information om Jönköpingskvinnan. Vi vet inte om hon blivit utskriven än. Vidare så får vi ingen information om vad regeringen gjort för att inta beredskap annat än att "det är chill".
Citera
2020-02-25, 22:41
Medlem
Många nya fall idag.
Förutom Italiens 92 fall, så har det kommit nya fall i Frankrike Schweiz Tyskland Österrike Kroatien - som jag antar kommer från Italiens utbrott.
Även Algeriet har fått ett fall - är det också från Italiensk smitta?
Citera
2020-02-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Italien exporterar en hel del fall nu. Kanarieöarna, Algeriet, Österrike, Frankrike, Tyskland, Kroatien mfl. Alla ha tagit med smittan från Italien. Så många exportfall tyder på att smittspridningen är mycket omfattande i Italien just nu. Lär knappast handla om hundratals fall utan många, många tusen.

Ja det ser riktigt illa ut för Italien. Men snart har vi naturligtvis samma elände i en massa andra länder i Europa. Det går väldigt fort nu. Kina är snart det land där det ser bäst ut tack vare att extrema åtgärder har börjat ge effekt.
Citera
2020-02-25, 22:42
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Uppdatering:
Inget nytt att rapportera. Kompisen har inte hört något från sjukhuset än. Jag mår ungefär likadant med hosta. Svaret kommer som sagt senast imorgon...

Undrar hur många fler i Sverige förutom min kompis som sitter i karantän hemma och väntar på provsvar?

Tack så mycket för alla dina uppdateringar
Intressant att följa utvecklingen och hoppas förstås att varken din kompis eller du är smittad.
Citera
2020-02-25, 22:43
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, det är nog delvis ett systemfel. En viss del går väl att spåra till vår lagstiftning, som innehåller många kontrollcheckar och exempelvis är dugligt för att reducera korruption, när allt är frid och fröjd. Ministrar i Sverige pekar sällan med hela handen. Italiens ledare t.ex kan säkert ta till snabbare åtgärder men där finns andra problem i gengäld.

Men det finns andra problem. Det här är en uppmålad bild av vad jag tror, måhända något generaliserad: Sverige har inte upplevt krig på tvåhundra år. Vi har inte haft allvarliga smittospridningar eller upplevt extrem fattigdom på decennier. Vi har inte heller haft reella naturkatastrofer på mycket, mycket länge. Som någon konstaterade, "faran har avskaffats" i den guldålder som varat de senaste sjuttio åren. Vi förstår inte faran, vi förmår därför inte skydda oss.

Detta är bakgrunden till att våra politiker framstår som naiva och handfallna.

Ministrar kan inte styra med hela handen! Det skulle innebära ministerstyre av myndigheter. Naturligtvis kan man diskutera det rimliga i detta men så ser ansvarsfördelningen ut. Däremot saknas ett processtänk-stuprörsprincipen är ingrodd på myndigheterna. Beträffande olyckor, katastrofer kan man tycka att säkerhetstänket borde förbättrats efter ett stats/utrikesministermord och efter tsunamin
Citera
2020-02-25, 22:43
Medlem
HD Photo shows live virus

This scanning electron microscope image shows SARS-CoV-2 (orange)—also known as 2019-nCoV, the virus that causes COVID-19—isolated from a patient in the United States, emerging from the surface of cells (green) cultured in the lab. (NIAID-RML via AP)

https://img.theepochtimes.com/assets/uploads/2020/02/25/new-coronavirus-image-1200x832.jpg

Citat:
Moderna, a U.S.-based drugmaker, has sent the first batch of an experimental vaccine against the new coronavirus to federal researchers to use with humans.

The institute expects to start a clinical trial of around 20 to 25 volunteers by the end of April, NIAID Director Anthony Fauci told The Wall Street Journal. “Going into a phase one trial within three months of getting the sequence is unquestionably the world indoor record. Nothing has ever gone that fast,” Fauci said.

Initial results could be available as soon as July.
https://www.theepochtimes.com/moderna-delivers-first-experimental-covid-19-vaccine-for-human-testing_3249884.html
Senast redigerad av Evilius 2020-02-25 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in