2020-02-25, 19:20
Medlem
Tror jag vet vem en av dessa är. Då kommer han åka pulka
Citera
2020-02-25, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJudge
Att Uzi bombar var och varannan dag är lika sant som att Zappo kör en backjump var och varannan dag. Det är skitsnack helt enkelt!

Var det Uzi eller Zappo? Nej.

Nej du har fel, många fel i den här tråden nu.

2 år för vanlig och 5 år för grov.

Nej tyvärr du har också fel, dom satt bara 2 veckor hur jag nu vet det.
Grabbarna häktades i december och släpptes i december.

Ja verkligen sjukt med all hat, spännande tråd.

UZI har tröttnat rejält på att måla och oftast bombar han rätt aktivt. Inte som förr men är sjävklart med i gamet. Så gamla målare håller inte längre på? Zappo kanske inte kör längre iaf inte olagligt men kanske något skulle vara vackert då han är en sann legend från 80-90 talet. Puppet målar än idag och han är en legendar från i början av 80 talet.

Vaddå skitsnack ?
Citera
2020-02-25, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ska vi tippa på några som vill legalisera cannabis? Spontant tänker jag mig vuxna som aldrig blivit riktigt vuxna: skateboard, "tuffa" och helrätt kläder, samlar vinylskivor och jobbar med något där Macbook:en är ett viktigt verktyg - kanske inom reklam eller musikproduktion...?

Inget av ovanstående intresse eller yrke är fel, såklart, men allt i kombination (+klotter) blir bara töntigt.

Hemskt! På med kostymen, portföljen i hand, spring till tåget på morgonen som alla andra. Köpa dyr skjorta, kanske en latte på vägen in på kontoret. Kolla sig i spegeln " jag är vuxen".

Och vafan är det för fel att legalisera cannabis? Det där är snarare en bebis åsikt. Riktiga vuxna människor låter folk leva. Röka en spliff dricka ett glas vin lite mat och ett svettigt kladdigt hårt knull på det. Det är vuxet.
Citera
2020-02-25, 19:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DashSnoww
Hemskt! På med kostymen, portföljen i hand, spring till tåget på morgonen som alla andra. Köpa dyr skjorta, kanske en latte på vägen in på kontoret. Kolla sig i spegeln " jag är vuxen".

Och vafan är det för fel att legalisera cannabis? Det där är snarare en bebis åsikt. Riktiga vuxna människor låter folk leva. Röka en spliff dricka ett glas vin lite mat och ett svettigt kladdigt hårt knull på det. Det är vuxet.
Haha, jag ger mig!

Jag visste att det skulle bli hugg på inlägget, men jag tror jag har rätt - jag har inte moraliserat, bara beskrivit
Citera
2020-02-25, 19:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boxlunch
Vilken grov jävla generalisering. Att alla målare skulle vara brukare av droger är like mytomspunnet som att alla som lyssnar på hårdrock brukar droger.

Sluta resonera som en tonåring eller pundare!

Det är klart att jag generaliserar. Alla intelligenta personer generaliserar för att förstå samhälleliga fenomen.

Det betyder inte att man dömer enskilda personer. Inte för att jag har något problem med det heller när det gäller klotter eller vad man nu vill kalla det.

Mitt påstående - om du kan läsa? - är inte heller att ALLA klottrare använder droger. Utan att droganvändning och klotter OCH grafitti alla är del av en importerad ghettokultur.

Därför vänder jag mig emot en person som menar att polisen ska fokusera på droger, alkohol och rökare ISTÄLLET för att jaga klottrare och sk "grafittiarrister".

När det i själva verket är delar i samma sk subkultur - som är en importerad ghettokultur.

På samma sätt hör barockkonst och barockmusik intimt samman med den kristna religionen - ÄVEN OM ett visst antal framstående konstnärer under barocken var alkohol- eller drogmissbrukare.

Dvs en konstform har en funktion i ett socialt-ekonomiskt-kulturellt-samhälleligt system. Och är förbundet med andra kulturella yttringar och ekonomiska förhållanden i detta system.

/Johan
Citera
2020-02-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Sluta resonera som en tonåring eller pundare!

Det är klart att jag generaliserar. Alla intelligenta personer generaliserar för att förstå samhälleliga fenomen.

Det betyder inte att man dömer enskilda personer. Inte för att jag har något problem med det heller när det gäller klotter eller vad man nu vill kalla det.

Mitt påstående - om du kan läsa? - är inte heller att ALLA klottrare använder droger. Utan att droganvändning och klotter OCH grafitti alla är del av en importerad ghettokultur.

Därför vänder jag mig emot en person som menar att polisen ska fokusera på droger, alkohol och rökare ISTÄLLET för att jaga klottrare och sk "grafittiarrister".

När det i själva verket är delar i samma sk subkultur - som är en importerad ghettokultur.

På samma sätt hör barockkonst och barockmusik intimt samman med den kristna religionen - ÄVEN OM ett visst antal framstående konstnärer under barocken var alkohol- eller drogmissbrukare.

Dvs en konstform har en funktion i ett socialt-ekonomiskt-kulturellt-samhälleligt system. Och är förbundet med andra kulturella yttringar och ekonomiska förhållanden i detta system.

/Johan

Jag påstår väl ändå att folk borde kanske lägga ner mer energi och värde på sånt som skadar staten och samhället mer än lite klotter? Har inte nämnt polisen en enda gång på 30 inlägg, på tal om att ”läsa”.

Att graffitikulturen är importerad är fullständigt irrelevant. Likaså dina åsikter.
Citera
2020-02-25, 19:47
Medlem
Ollenisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Troligen VD med bakvänd keps, knappast inom samhällets kärnverksamheter.
Spelbolag eller liknande skit.

Mer en B Bygg-hjälm, skulle jag säga.
Citera
2020-02-25, 20:17
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det där tror jag dock inte stämmer. Vad grundar du det fetade på?

Nolltoleransen stoppade inte en jäkel, dock försvann mycket av klottret snabbare. Vi var dock där lika fort igen, vi som målar. Och nolltoleransen funkade naturligtvis inte(sanerat inom 24 timmar), det vore löjligt att tro att det går att leva upp till.

De högsta straffen jag sett under min ganska långa "karriär" har utdelats senaste fem åren, så straffen ökar samtidigt som även mängden graffiti. Många målare har fått fängelse för endast skadegörelse.

Graffitin försvann nästan från Stockholms gatubild vid slutet av 00-talet. Innan 2005 var varenda tunnelbanevagn och station nedklottrad, men hårdare tag med CSG plus kameraövervakning och sanering gjorde att man i princip aldrig såg en tag eller målade tåg/stationer i tunnelbanan.
Graffitin kanske aldrig försvann längst pendeltågslinjerna men i tunnelbanan och innerstaden var den nästan helt utdöd i några år.
I takt med mjukare tag mot graffitin, slopad nolltolerans, fler lagliga väggar och kulturevenemang o.s.v. så göder man bara graffitikulturen och klottret har bara ökat sen dess.
Det som funkar bäst mot graffiti är nolltolerans, klotterpolis och hårdare straff.
Det var precis så de löste New Yorks graffitiproblem också.
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2020-02-25, 20:31
Moderator
Här diskuteras det aktuella brottet, inte vad man tycker om klotter.

/Mod
2020-02-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Det finna fängelse i straffskalan, de sitter ju just nu häktade vilket tyder på att fängelsestraff kan bli aktuellt (fast det kan nog bli fotboja eller vuxendagis för dessa white-collar gangsters iofs).

De är inte häktade längre....
Citera
2020-02-25, 20:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hade varit kul att se reaktionen på en klottrare om man ställde sig och måla en tagg på deras husväg.
Kan lova dig att reaktionen hade varit, va fan håller du på med?
Precis som när man tar tillbaka sin cykel från en cykeltjuv😆
Tanken svindlar/ lockar.
Citera
2020-02-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Spännande.

Kanske är det Broken window theory du tänker på?
Kommer inte ihåg. Gick en utbildning på 90- talet och då informerade en forskare från universitetet i Uppsala. Där informerade han om att forskningen slagit fast att skadegörelse, glaskross o klotter , eskalerad med att skadegörelsen Började. Så skall man undvika skadegörelse så ska man jobba med förebyggande åtgärder och ta bort gammal skadegörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in