2020-02-25, 18:36
Medlem
När investerare blir nervösa över corona så sjunker börsen men guldet stiger. Om corona problemet förvärras så tror jag det nämnda mönstret kommer att bli tydligare
Citera
2020-02-25, 18:49
Medlem
Jag tror att detta blir en verklig global epidemi, som gör slut på ett stort antal personer. Flygbolag och hotellkedjor ser ut som dåliga investeringar i en tid när folk kommer att sluta resa p g a viruset. Enligt min farbror som är docent och överläkare torde det ta tid innan ett vaccin mot viruset kommer. Guld känns som en bra investering i en tid när börsen faller fritt.
Citera
2020-02-25, 18:55
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
När investerare blir nervösa över corona så sjunker börsen men guldet stiger.

Jo, den logiken är jag med på, det nämnde jag i trådstarten också.

Citat:
Om corona problemet förvärras så tror jag det nämnda mönstret kommer att bli tydligare

Så du menar att guldet går upp ännu mer och börsen sjunker till ännu lägre nivåer om epidemin fortsätter? Om virusets spridning fortsätter måste det ju finnas någon sektor – bortsett från guld (och bear market mutual funds) – som går emot börsens trender och stiger, eller hur? Vilket hade det kunnat vara? Någon annan ädelmetall?
Citera
2020-02-25, 19:07
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Jag tror att detta blir en verklig global epidemi, som gör slut på ett stort antal personer. Flygbolag och hotellkedjor ser ut som dåliga investeringar i en tid när folk kommer att sluta resa p g a viruset. Enligt min farbror som är docent och överläkare torde det ta tid innan ett vaccin mot viruset kommer. Guld känns som en bra investering i en tid när börsen faller fritt.

Vilka produkter behöver läkare och forskare som i labb försöker hitta ett botemedel? Vilka företag tillverkar dessa komplimenterade produkter? Det borde väl då vara de stora spelarna man ska satsa på? Har relativt dålig koll på biotech och den farmaceutiska marknaden med dess nödvändigheter, men kommer rent spontant att tänka på Johnson&Johnson, Roche, Pfizer, Abbott och AstraZenica.

Jag bara tänker fritt här. Andra idéer?
Citera
2020-02-25, 19:09
Medlem
Munskydd
Citera
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
När investerare blir nervösa över corona så sjunker börsen men guldet stiger. Om corona problemet förvärras så tror jag det nämnda mönstret kommer att bli tydligare

Guldet har faktiskt inte rört sig speciellt mycket. Först steg guldet en del men sedan har det fallit tillbaka till samma pris som innan. Från 1643 till 1649 USD/oz.
Citera
Medlem
CardinalSins avatar
Jag har haft lite korta och långa positioner i silver. Mer volatilt än guld men rör sig (hittills) i ett spann jag kunnat hantera. Blir små vinster för jag spekulerar inte med stora summor men även en tusing i veckan är trevligt.

Läkemedelsföretag? Det företag som får fram ett vaccin kan ju göra ett ordentligt glädjeskutt, även om det inte påverkar mycket på sista raden i resultatet på sikt. Och de som inte får fram vaccin kanske inte direkt sjunker under en pandemi.

Blankningspositioner, både på index och enskilda aktier som man tror drabbas. Flygbolag är väl en bra kandidat här, eller underleverantörer till bilindustrin. Särskilt mindre, de är hårt pressade med små marginaler. Om konkursryktena börjar forera dyker kursen.

Bolag inom turistnäring kan också vara blankningskandidater. En dålig sommar kan påverka kursen rejält.
Citera
2020-02-25, 19:13
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Jo, den logiken är jag med på, det nämnde jag i trådstarten också.

Så du menar att guldet går upp ännu mer och börsen sjunker till ännu lägre nivåer om epidemin fortsätter? Om virusets spridning fortsätter måste det ju finnas någon sektor – bortsett från guld (och bear market mutual funds) – som går emot börsens trender och stiger, eller hur? Vilket hade det kunnat vara? Någon annan ädelmetall?

Silver är helt klart ett intressant alternativ.
Citera
2020-02-25, 19:19
Medlem
Bygg ett krematorium
Citera
2020-02-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Guldet har faktiskt inte rört sig speciellt mycket. Först steg guldet en del men sedan har det fallit tillbaka till samma pris som innan. Från 1643 till 1649 USD/oz.

På en månad har det hänt lite mer.
Citera
2020-02-25, 20:08
Medlem
KlappMungons avatar
All-in i Fonus.

Annars gäller väl samma som under guldruschen i USA. Få blev rika på att vaska guld. De smarta sålde spadar till guldvaskarna. Kanske nåt bolag som säljer testkit för viruset?
Citera
2020-02-25, 20:18
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Guld har gått upp sedan i Maj 2019. Det första coronafallet upptäcktes i December samma år.

2011 toppade guldpriset på 1835$ per uns, 2 år efter kraschen och triljoner i QE. idag är priset 1648$ per uns.

Kommer ni ihåg när varje köpcentrum i Sverige hade en liten disk med ballonger till vilken folk uppmanades sälja sitt guld? Det är en tjur marknad i guld.

Ni är lite för fokuserade på sjukdomen framför dess potentiella effekter. I Kina såldes det 4900 nya bilar under Februari månad och en stor andel av landets export har stått still i vad, två månader.? Hur länge tror ni en typisk bilhandlare har råd att betala för lokaler, lån och personal utan intäkter? Lägg därtill alla underleverantörer ner till ståltillverkare och koppargruvor så kanske ni börjar förstå omfattningen.

Vinstvarningarna har inte ens börjat komma in och ni tror allt är inprisat? Om bankerna får problem med kreditförluster så måste centralbankerna börja trycka nya pengar i rasande fart och det mina herrar kommer göra guld trångt på en helt ny nivå. Vad ska de göra, sänka räntan? HA.
Senast redigerad av >>Gåtan<< 2020-02-25 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in