2020-02-25, 16:44
Medlem
Laxons avatar
Hej hopp,

I dagens spännande tider visar det sig att Corona-viruset även börjar tas på allvar här hemma i Landet Lagom. SR har precis lagt ut en timmes lång extrasändning med rubriken Risken för corona i Sverige ökar som med stor sannolikhet ytterligare spär på hypokondrikernas konspirationsteorier och antagligen även kommer att rubba den svenska börsen (samt våra grannländers marknader?) ytterligare. De senaste dagarna har många åkt rutschkana då OMX STHLM 30 redan visar på nästan 5% nedgång denna veckan, medans guld-priset föga oväntat har gått upp (här ser ni aktuellt pris, och här är en lite intressant artikel publicerad igår).

Den stora frågan är ju nu bara:
Vad investerar man i för att ta hem en liten vinst på denna Corona-karusell?
Vad är nu på rea som borde, rent spekulativt, gå upp igen efter att stormen har blåst förbi?
Vad gick upp under liknande händelser och vilka lärdomar tog vi då som kan komma till användning idag? Jag tänker exempelvis på SARS 2003 och Ebola 2014.
Vad är "hackorna och spadarna" i denna kontext?

Spekulationer:

Det första givna alternativet är ju medicinen som kommer att läka insjuknade från viruset, men så som jag har förstått är det ingen som är riktigt i närheten på att hitta en lösning. Eller är det något som jag har missat?

Det andra givna alternativet är ju, som redan nämnts, guld. Det känns dock som att i alla fall jag var lite sen på rödbetan och nu känns det som att det tåget har gått. Eller?

En vän jag pratade med nämnde cargo flyg. Resonemanget löd att bland annat fashion-producenter (à la H&M o dy) inte har kunnat transportera varor i önskad takt från Kina och övriga Ostasien. När corona-hysterin har lugnat ner sig kommer alla vilja flyga varorna då de går mycket snabbare än den normal båttransporten. Tankar kring detta argument?

Longshot: Bitcoin? Verkar dock ha tappat i värde den senaste veckan. Sidospår: Vad säger detta om framtida globala skakningar och crypto?

Fyll gärna på med egna tankar!

PS. I traditionell anda får såklart mod gärna flytta tråden om den anses passa bättre i ett annat subforum.
Citera
2020-02-25, 16:55
Medlem
holmiums avatar
Hjärtlungmaskiner.
Citera
2020-02-25, 17:03
Medlem
Keldons avatar
För sent. Marknaden är redan anpassad. Din tekniska analys är alldeles för långsam.
Citera
2020-02-25, 17:07
Bannlyst
Som sagt, dom som investerat i relevanta bolag gjorde det före utbrottet.
Citera
2020-02-25, 17:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Hej hopp,

I dagens spännande tider visar det sig att Corona-viruset även börjar tas på allvar här hemma i Landet Lagom. SR har precis lagt ut en timmes lång extrasändning med rubriken Risken för corona i Sverige ökar som med stor sannolikhet ytterligare spär på hypokondrikernas konspirationsteorier och antagligen även kommer att rubba den svenska börsen (samt våra grannländers marknader?) ytterligare. De senaste dagarna har många åkt rutschkana då OMX STHLM 30 redan visar på nästan 5% nedgång denna veckan, medans guld-priset föga oväntat har gått upp (här ser ni aktuellt pris, och här är en lite intressant artikel publicerad igår).

Den stora frågan är ju nu bara:
Vad investerar man i för att ta hem en liten vinst på denna Corona-karusell?
Vad är nu på rea som borde, rent spekulativt, gå upp igen efter att stormen har blåst förbi?
Vad gick upp under liknande händelser och vilka lärdomar tog vi då som kan komma till användning idag? Jag tänker exempelvis på SARS 2003 och Ebola 2014.
Vad är "hackorna och spadarna" i denna kontext?

Spekulationer:

Det första givna alternativet är ju medicinen som kommer att läka insjuknade från viruset, men så som jag har förstått är det ingen som är riktigt i närheten på att hitta en lösning. Eller är det något som jag har missat?

Det andra givna alternativet är ju, som redan nämnts, guld. Det känns dock som att i alla fall jag var lite sen på rödbetan och nu känns det som att det tåget har gått. Eller?

En vän jag pratade med nämnde cargo flyg. Resonemanget löd att bland annat fashion-producenter (à la H&M o dy) inte har kunnat transportera varor i önskad takt från Kina och övriga Ostasien. När corona-hysterin har lugnat ner sig kommer alla vilja flyga varorna då de går mycket snabbare än den normal båttransporten. Tankar kring detta argument?

Longshot: Bitcoin? Verkar dock ha tappat i värde den senaste veckan. Sidospår: Vad säger detta om framtida globala skakningar och crypto?

Fyll gärna på med egna tankar!

PS. I traditionell anda får såklart mod gärna flytta tråden om den anses passa bättre i ett annat subforum.

Flygtransport verkar bra. Några gamla 747, riv ut stolarna, sätt in pallskenor och kör igång.
Citera
2020-02-25, 17:14
Medlem
cacas avatar
Någon global begravningsfirma?
Citera
2020-02-25, 17:23
Medlem
Shorta på alla flygbolagen samt stora hotellkedjor
Citera
2020-02-25, 18:05
Medlem
Titta på guldets utveckling så kanske du får några idéer.
Citera
2020-02-25, 18:07
Medlem
Det lär väl hoppa upp och ned rätt friskt, lite daytrading i företag som är beroende av kina o sydkorea?
Citera
2020-02-25, 18:22
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
För sent. Marknaden är redan anpassad. Din tekniska analys är alldeles för långsam.

Nåja. Börsen ändrar sig hela tiden, det är inte direkt så att det än nu är permanent ”anpassad”. Jag tror också att det är ganska glasklart att min trådstart inte är en teknisk analys [av marknaden], det var den heller aldrig tänkt som. Det var blott ett par exempel och en kort presentation av min högst subjektiva tankegång vars enda avsikt var att få bollen i rullning.

Som jag skrev i TS är jag fullt medveten om att exempelvis guld-tåget redan har gått, likaså avgick säkert många andra investerings-tåg när viruset började spridas utanför Kina för ett par veckor sedan. Det är dock bevisligen rejäla svängningar på den svenska börsen denna veckan – det torde i sig vara ett tecken på att marknaden inte ännu är ”anpassad”. Rätta mig gärna om jag har fel.

Frågeställningen i tråden ämnar att skapa en diskussion kring de investeringar som fortfarande kan göras. Om du har exempel på investeringar retroaktivt som har lyfts den senaste månaden och som är relaterade till viruset så är du hjärtligt välkommen att bidra med dem då det kan hjälpa trådens diskussionsunderlag samt vara till hjälp i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Någon global begravningsfirma?

Lol. Efter en snabb googling kan jag inte hitta något företag som är verksam i den internationella begravningsbranschen… Det kanske har att göra med juridiska komplikationer, olika kulturer, traditioner och normer, eller det bristande behovet? Men vad vet jag? Droppa gärna ett namn om du har ett på lager!

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Shorta på alla flygbolagen samt stora hotellkedjor

Varför just hotellkedjor? Jag antar att du har de stora internationella spelarna i åtanke, typ Wyndham, Hilton, Mariott, BestWestern, Choice, etc. De är allesammans verksamma i hela världen, Kina inkluderat – vilket får mig att tänka att deras kinesiska hotell rimligtvis borde stå tomma i nuläget? Eller?
Citera
2020-02-25, 18:26
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Titta på guldets utveckling så kanske du får några idéer.

Care to elaborate?

Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Det lär väl hoppa upp och ned rätt friskt, lite daytrading i företag som är beroende av kina o sydkorea?

Har du några mer konkreta exempel på industrier eller rentav företag som hade passat in under de nämnda kraven av beroendepositioner?
Citera
2020-02-25, 18:26
Medlem
holmiums avatar
Köp dig en bulldozer och anlägg massgravar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in