2020-02-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Verkade landa på 2000-3000 sek.
15 % av befolkningen i Sverige/Skandinavien verkar ”besitta” den undrar om den är 15% av etniska svenskar man menar då eller är även dessa 2-3 miljoner utlänningar även medräknade?

om man nu får skriva Etniska så är det dem dom pratar om.
det jag lärt mig är att den utvecklades under digerdöden/svarta pesten, eller vad man nu vill kalla det.
Citera
2020-02-25, 17:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Sverige och sportlovseffekten

Sverige är det västland som kanske har det största utbytet med Iran av alla när det gäller hur människor rör sig och detta har att göra med det stora mottagandet av afghanska hazarer som uppgivit att de flytt från Afghanistan, men egentligen varit bosatta i Iran hela tiden. När dessa personer väl fått uppehållstillstånd så börjar kryssandet fram och tillbaka mellan Sverige och släkten i Iran.

Vi är i sportlovstider och nu återvänder ett par tusen hazarer (många med gymnasieamnesti) till Sverige från sina besök i Iran. Skolorna i Göteborgstrakten öppnade i förra veckan, skolorna i Malmö igår och i Stockhplm handlar det om nästa vecka. Räkna med några fall i Göteborgs förorter som blossar upp om någon vecka, för att sedan svepa över vårt land från söder till norr. Om tre veckor är Sverige det värst drabbade landet i Europa.
Citera
2020-02-25, 17:58
Medlem
Första fall bekräftat i Spanska fastlandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
om man nu får skriva Etniska så är det dem dom pratar om.
det jag lärt mig är att den utvecklades under digerdöden/svarta pesten, eller vad man nu vill kalla det.

Aah. Det jag mest tänkte på var om det är en gen som kommer utifrån ex från Mellanöstern och att de är dessa individer som har genen, det är ju cirka 15% av befolkningen :-)
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Har Löven visat sig på tv nått på siståne?
Eller har han gjort en råtta å stuckit med en bunt sekreterare till RB80..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Hur lyckas 2 högt uppsatta bli smittade? Vad har dom vart och gjort på senaste? Man tar för givet att det är vanligt folk som bara smittas

Fredagsbönen är väl inget bra ställe att vara på. Det är min gissning
Citera
2020-02-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu ser vi fått ett ansikte på coronasjukan. Video i tweeten.

Joyce Karam
@Joyce_Karam
Meet #Iran’s Deputy Health minister Iraj Harirchi. The one profusely sweating, wiping his face in conference. Turns out, he is infected with #Corona.

No definitive # from Iran but hundreds suspected, a lawmaker put deaths at 50. Harichi got quarantined:

https://twitter.com/Joyce_Karam/status/1232280808616005633
Undrar hur många han skakade hand med efteråt.
Citera
2020-02-25, 17:59
Medlem
bartrams avatar
[quote=HG|70416699]Likaså gäller Ryssland och Turkiet som redan nu har infört åtgärder som vi i Sverige aldrig kommer att göra eftersom vi är en "PK-demokrati". Läste nu att en hög minister i Iran har smittats av viruset och det här är ju bara starten på mellanösternproblemet. Undrar vad som händer när smittan kommer in i alla flyktingläger i mellanöstern eller Grekland. Även Palestina kan bli en enorm katastrof![/QUOTE]
JUst det!. Jag skrev om scenariet för nästan 14 dar sen. Tänk också på de ca 3,5 miljoner flyktingar som finns i Turkiet.
Och sedan Afrika. Med största säkerhet kommer Afrika att drabbas hårt. Hur skall Frontex förhindra att de ger sig ut på Medelhavet?
Citera
2020-02-25, 18:01
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Hur har det sett ut med smittsamma sjukdomar dom senaste 100 åren?
Det har väl varit många vad jag vet. Många som verkat ganska allvarliga.
Citera
2020-02-25, 18:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Varför inte? Influensor sprids ju rätt bra i Sverige.
Inte som i Hubei, när såg du senast en svensk stad i karantän?
Citera
2020-02-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Inte för att jag håller med honom, men alla trodde ju att svininfluensan var dödlig för en majoritet människor, gjorde man inte?
Och den var ju inte så farlig? Hur många dog av den?
Det är få som hävdar tror jag att en majoritet skulle dö av Coronavirus.

Svininfluensan har väl dödat uppskattningsvis 285k tusen enligt "WHO". Corona har väl precis nått början av sin peak i Kina, så vi får väl se helt enkelt vad konsekvenserna blir utav spridningen i resten av världen, Kinas dödsstatistik är ju högst troligt friserad.

Att vänta är ju ett flyg från Iran till Landvetter ikväll, t.ex. Vi får ju se vad konsekvenserna blir av Svensk folkhälsopolitik. Det är så mycket som är oklart men luktar illavarslande, om du frågar mig.
Citera
2020-02-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Det märkliga är hur sena man är i just Sverige med att sätta folk i karantän, göra test om folk kommit från smittande områden. Införa flygstopp. Allt verkar vara på frivillig basis här.

Anders Tegnell var ju jättestolt över detta igår i Aktuellt. Vi har ju gjort allting rätt, enligt honom, eftersom vi bara har (har haft? Ingen vet) ett fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in