2020-02-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Sverige klarade sig relativt bra från Spanska sjukan just för att vi var någorlunda isolerade här uppe och folk inte reste i alls samma utsträckning på den tiden. Skulle däremot den här sjukdomen slå till ordentligt så tror jag tyvärr Sverige 2020 kommer vara ett av de värst drabbade länderna i hela den utvecklade världen.

Edit: I alla fall i städerna. Vi har det glesbefolkat på landsbygden så där kanske man klarar sig hyfsat. Men i städerna ser jag inte mycket till hopp.

Damn mannen, du är inte speciellt positiv i denna tråd, vi kanske alla ska begå kollektivt självmord, för vi verkar ju ändå alla dö förr eller senare av viruset
Citera
2020-02-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nja, så är det nog inte riktigt, för så är det inte med andra smittsamma sjukdomar. Om de som har haft sjukdomen blir immuna så tenderar spridningen att avta efter ett tag, därför att det inte finns lika många nya som kan smittas. Dels för att många har blivit friska men också för att många har dött dessvärre.
Sedan är det ju en del som kommer att hålla sig helt isolerade och därför inte kan bli sjuka.

Att 100% skulle bli smittade är därför inte troligt. Men vår egen expert Björn Olsen har talat om att 60 - 80% kan få sjukdomen.
Man vet inte ännu hur det ligger till med immunitet mot Coronaviruset, det man vet är väl att ingen är immun? om någon har information så upplys mig gärna.
Citera
2020-02-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
https://youtu.be/-o0q1XMRKYM

Som sagt, mycket bra presskonferens som alla här inne bör se.
Ja, framförallt dom som tidigare i tråden har kallat Kina för ett jävla U-land och slagit sig för bröstet om hur långt före Sverige ligger på alla möjliga plan ,read and veep!

Det är bara att inse att Sverige skulle och kommer aldrig att klara ett virusutbrott likt det i Wuhan.
Citera
2020-02-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Är verkligen inte alarmist som tror att världen går under snart, men jag tycker ändå att prepping är en ganska kul sak, typ en hobby? Men är man en fattig student som bor litet så blir det svårt att shoppa massa saker. Får bli några proteinbars och måltidsersättare så kanske jag överlever en vecka

Lätt om man bor själv som student och inte bryr sig om andra. Men har du inte släkt och vänner du oroar dig för?

Och vi med jobb, vi kan inte bara "hej då jobbet vi ses när viruset är slut"...
Citera
Medlem
Xehkes avatar
https://mobile.twitter.com/WHO/status/1232321776928968705

Som sagt, ta och kika på den här presskonferensen.

Han säger att världen måste vara redo att kunna hantera fallen som kommer.

Han visar även väldigt intressant statistik från Kina.

Asymptomatiska fall är inte en drivande faktor till smittspridning. En provins i Kina testade 320.000 människor. 0.49% hade Corona.
Citera
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Med tanke på tidigare vaccin så skulle jag inte våga ta det, i alla fall inte i första vågen.
Ja, Pandemrix-skandalen var ju en fin grundläggning för den perfekta stormen.

Men hur är det med paranoian där ute? Jag har legat hemma med förkylning en knapp vecka nu, men är på bättringsvägen, så jag funderar på att gå till ICA och hosta och snörvla lite.
Kan det bli en hit?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
https://youtu.be/-o0q1XMRKYM

Som sagt, mycket bra presskonferens som alla här inne bör se.
Bra presskonferens (livestream). Rekommenderas.
Citera
2020-02-25, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Lätt om man bor själv som student och inte bryr sig om andra. Men har du inte släkt och vänner du oroar dig för?

Och vi med jobb, vi kan inte bara "hej då jobbet vi ses när viruset är slut"...

Jo jag har ju familj här, men skulle jag säga till dom ''Kan vi köpa massa konserver och preppa oss inför corona'' skulle dom bara tro att jag var dum i huvudet, så jag misstänker att jag blir ensam med det tills shit hits the fan
Citera
2020-02-25, 17:08
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nja, så är det nog inte riktigt, för så är det inte med andra smittsamma sjukdomar. Om de som har haft sjukdomen blir immuna så tenderar spridningen att avta efter ett tag, därför att det inte finns lika många nya som kan smittas. Dels för att många har blivit friska men också för att många har dött dessvärre.
Sedan är det ju en del som kommer att hålla sig helt isolerade och därför inte kan bli sjuka.

Att 100% skulle bli smittade är därför inte troligt. Men vår egen expert Björn Olsen har talat om att 60 - 80% kan få sjukdomen.

Tack för ett utförligt svar.

Så 60% av 10.3 miljoner är alltså 6.18 miljoner
om 20% av dessa behöver respiratorer så är det alltså 1 236 000 patienter.
Citera
2020-02-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Det är både och.
Genombrott görs men det måste igenom flera studiefaser och det tar tid. 1 år skulle vara väldigt snabbt.

Vi har inte ett år. Så det blir nog snabbare än så. Intressant blir ju om corona-viruset visar sig härstämma från labb och har tagits fram som biologiskt vapen. Då finns det nog redan vaccin men också x antal uppdragsgivare, aka länder, som inte vill att det ska läcka ut. Kommer ta hus i helvete om det här visar sig vara skapt av människor i krigssyfte.
Citera
2020-02-25, 17:11
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

Men hur är det med paranoian där ute? Jag har legat hemma med förkylning en knapp vecka nu, men är på bättringsvägen, så jag funderar på att gå till ICA och hosta och snörvla lite.
Kan det bli en hit?

Du lär inte vara ensam. Jag har också varit krasslig en vecka men inte tillräckligt dålig för att stanna hemma. Det är ju inte direkt så att man blir uppmanad att gå igenom en checklista eller prata med sjukvården.

En bekant fick lunginflamation för två veckor sedan, fick utskrivet antibiotika bara. Inga som helst frågor om resor, bekantskaper etc. När hen frågade om Corona så skakade de bara på huvudet. Sjukvården vill inte veta.
Citera
2020-02-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

Kan det bli en hit?
Ja, skall du köra det skämtet , så gör det nu, för om ett par veckor blir du avlivad på plats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in