Citat:
Ursprungligen postat av
VladimirDuterte
Det beror på vart du flyttar. Thailand skiter i om svenska myndigheter ber om hjälp med indrivning exempelvis (jag vet, jag har varit i det läget). Men i EU och Norge osv kommer du bli hittad rätt snabbt.
Inkasso är värre än fogden, de flyttar skulderna inom sin egen koncern eller säljer dessa till utländska inkassobolag. Se gärna till att skulderna ligger hos kronofogden när du flyttar. Och har du möjlighet så flytta inte adressen till det land du jobbar i, du kan te.x hyra rum så nära som i Danmark och aldrig meddela att du lämnat Sverige.
Vilket land planerar du att flytta till?
Har en ytlig bekant som håller på med inkasso. Och det funkar just som du beskriver.
En intressant sak som denne berättade för mig att det skiljer mycket på hur bra det går att driva in skulder i olika länder. Han sa att Sverige är drömmens för ett inkassobolag, folk är flata och betalar utan större knorr både avgifter och ockerräntor, i Sverige får man in över 90% av inkassokraven.
Danmark är det betydligt svårare att driva in pengar än Sverige, och England tydligen en katastrof ur inkassobolagens synvinkel, där är inkassobolagen lyckliga om dom klarar att driva 20% av skulderna...