2020-02-25, 13:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Är det CA man pratar om här i Norra Magasinet, eller en annan man?
Om en annan man, vem kan det ha varit?

https://youtu.be/cRqanEgcGoU?t=111
Det var en man som fick Ölvebro att tala om att mordet skulle vara löst inom ett halvår. Som vanligt helt utan substans. Ett halvår senare var han avförd från utredningen.

Och detta har ingenting med CA att göra.

Det närmaste vi komma CA i PU är när Turbo Lindström i sin bok ''Mitt liv som snut'' framför honom som misstänkt eftersom han var lik CP. Efter att CP blev frikänd. Sällan man ser maken till stolligt resonemang.

Att vara lik en frikänd innebär att man blir misstänkt. Utan minsta bevis. Som i fallet CP. Som innebar att han blev frikänd. Inte konstigt att Lindström senare blev entledigad från sin tjänst.
Citera
2020-02-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som jag nyss påpekade så känner vi enbart till en bråkdel av alla de vittnesmål som finns från mordplatsen. Samtidigt som jag nyss påpekade att med nuvarande kunskap i tråden går det inte att lösa mordet.

Alltså måste KP komma med något nytt.
Det kan finnas trådändar att dra i även i de befintliga vittnesmålen som lett fram till nya förhör.
Om inte de okända människorna norr om mordplatsen är hjärnspöken kan de ge intressant information.
Ett genombrott i utredningen om mannen i beige är identifierad exempelvis.
Citera
2020-02-25, 13:22
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det kan finnas trådändar att dra i även i de befintliga vittnesmålen som lett fram till nya förhör.
Om inte de okända människorna norr om mordplatsen är hjärnspöken kan de ge intressant information.
Ett genombrott i utredningen om mannen i beige är identifierad exempelvis.
Exempelvis.

I tråden har de kända vittnesmålen analyserats sönder. Utan att det leder någonstans. Förutom skottordningen.

Okända vittnesmål för oss och nya vittnen kan naturligtvis vara det som leder vidare till en lösning. Utan att vi har en susning om innehållet.

Jag tror, utan att veta, att om tråden haft tillgång till allt material i PU hade vi kommit längre än 34 års utredande av desamma.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-25 kl. 13:29.
Citera
2020-02-25, 13:30
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Ja det är fullt möjligt, men han var ju av allt att döma inte ett av de första vittnena. Han sprang kvarteren runt och dök kanske upp ca 23.30 på mordplatsen.

Aha okej så rundan tog alltså ca 28min? efter de klipp jag sett med SE så tycker jag han känns ganska osannolik som GM men å andra sidan kanske det är därför han kommit undan för att han är för jävla skum...
tror det KP sitter på kan vara både teknisk bevisning plus någon form av erkännande.
Citera
2020-02-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Är det CA man pratar om här i Norra Magasinet, eller en annan man?
Om en annan man, vem kan det ha varit?

https://youtu.be/cRqanEgcGoU?t=111

Nej, Alf Lundin som var ett av vittnena, men PU trodde inte på hans berättelse. Sen blev han
själv misstänkt, innan man avförde honom.
Citera
2020-02-25, 13:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag skrattade när jag läste följande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9za9R/vapensamlarens-dotter-skandiamannen-kunde-knappt-halla-i-korten

Vapensamlaren var nära vän med Skandiamannen och hade en stor mängd vapen hemma.

En teori är att han lånat ut revolvern som dödade Olof Palme – men det köper inte hans dotter.

– Skandiamannen visade aldrig något intresse för min pappas vapen. De spelade bridge ihop och han var otroligt svag i händerna. Han kunde knappt hålla korten i en kortlek, säger hon.

Jag skrattade alltså inte åt hans reumatism, utan åt hur han skulle kunna hantera ett grovkalibrigt vapen utan att tappa det. Det är ju inte som att skjuta med korkpistol.

Ja det där är ju mycket anmärkningsvärt. Om man är så vek kan man ju omöjligt ha mördat Palme. Dessutom ointresserad av vapen.

Om CP hette det att han var ointresserad av skjutvapen. Ölvebro fortsatte ändå med känt resultat.

Jag hoppas innerligt att det inte blir samma visa igen. KP måste kunna bevisa att den han pekar ut verkligen var GM. Med betoning på bevisa. Annars sitter vi här för alltid.

Jag såg att TP/Filter inte längre är så säkra på att KP ska peka ut SE. De är nöjda med vem det än är. Hoppsan.
Citera
2020-02-25, 13:40
Medlem
Citat:
Exempelvis.

I tråden har de kända vittnesmålen analyserats sönder. Utan att det leder någonstans. Förutom skottordningen.

Okända vittnesmål för oss och nya vittnen kan naturligtvis vara det som leder vidare till en lösning. Utan att vi har en susning om innehållet.

Jag tror, utan att veta, att om tråden haft tillgång till allt material i PU hade vi kommit längre än 34 års utredande av desamma.
Vi pratar förbi varandra lite nu.
Jag motsäger inte att det kan finnas framkomliga vägar i de okända vittnesmålen som kan ha lett vidare.
Eller att det just är i dessa genombrottet skett.
Det jag säger är att dessa trådändar också kan finnas i de kända vittnesmålen.
Jag skulle nog säga att det finns mörka fläckar som förvisso diskuterats, men aldrig fått något bra svar, och vi har har alltså inte tillräckligt underlag.

Att jobba vidare med dessa frågor är ju inte vårt jobb.
Citera
2020-02-25, 13:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jodå, jag är enig, någonstans i sådana kretsar tror jag att lösningen finns.

Men som sagt, man måste utgå ifrån mordplatsen för att hitta vem eller vad som ligger bakom.

PU har kanske namn på personer som befann sig på eller nära mordplatsen som allmänheten inte känner till, då blir det lättare att följa tråden, vi andra kan bara utgå ifrån de personer vi känner till befann sig där och då.

Japp, så är det. Sveavägen gäller.

En sak - KP pratar i plural. Han säger "högintressanta spår". Bör betyda att de jobbar med flera spår parallellt. Eller mot flera personer i samma spår.
Citera
2020-02-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Jag såg att TP/Filter inte längre är så säkra på att KP ska peka ut SE. De är nöjda med vem det än är. Hoppsan.

De kanske blivit hörda om sina källor. Meddelarskyddet är ju orsaken att uderrättelsevärldens odlande av journalister...
Citera
2020-02-25, 13:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, så är det. Sveavägen gäller.

En sak - KP pratar i plural. Han säger "högintressanta spår". Bör betyda att de jobbar med flera spår parallellt. Eller mot flera personer i samma spår.

Eller flera spår mot samma person.
Citera
2020-02-25, 13:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det får domstolen avgöra.

Här säger Krister Petersson

"it's a really difficult job to try to make out what have they really seen and what have they said if they are alive, many people are dead, it's been 35 years so the memory pales so it's not getting easier by the years that's one of the reasons I say I want to put a timelimit on it on the first six months of 2020"

Till vad behöver han levande vittnen ? vars minnen kanske bleknar, om han dröjer förundersökningen ytterligare ?

källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=7411309

PS: "35 years" kan betyda att han börjar 1985

När man kommer fram till en mördare måste man så klart fråga alla vittnen om de har något som motsäger sig slutsatsen. Man måste utreda alternativa förlopp, sån är lagen.
Citera
2020-02-25, 13:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kollade hans bankfack – efter mystiskt mejl - Aftonbladet 2018-11-05

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRvBVp/kollade-hans-bankfack--efter-mystiskt-mejl

Vem är Jakob Thedelin?
Varför ser BW honom som en risk i samband med MOP?
Varför vill Mossad "infiltrera" BW & JT i samarbete med Jan Stocklassa?

Jacob Thedelin heter egentligen DF. Sök på Alf Enerström så hittar du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in