2020-02-25, 13:04
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Sen 08 i morse, ser det inget vidare ut

11:50: First 2 confirmed cases in Austria. (Source)
11:43: First confirmed case in Croatia. (Source)
11:04: 38 new cases in Italy. (Source)
09:44: 34 new cases in Iran. (Source)
09:25: 4 new cases in Iraq. (Source)
09:14: 14 new cases in Italy. (Source 1) (Source 2) (Source 3)
08:53: 1 new death in South Korea. (Source)
08:04: 84 new cases and 1 new death in South Korea. (Source)
08:01: 1 new death in Iran, the other 2 deaths were previously reported. (Source)
Där ser man. Kroatien och Österrike blev av med oskulden också.
Citera
2020-02-25, 13:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Kommer fler länder stänga ner flighter till Italien, Thailand, Korea mm? Kommer bli spännande att resa närmsta tiden då man inte vet om flyget går hem igen ;-)

https://www.reuters.com/article/us-china-health-kuwait-idUSKCN20I2F9
Citera
2020-02-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jävlar. En koreansk tjej som jobbar i Sverige skriver på något koreanskt forum (?) att en kollega till henne reste till Lombardiet förra veckan och har nu blivit sjuk men blir inte testad trots att det är vad FHM sagt att alla som varit i det området ska bli om dom uppvisar symptom?

Trovärdigt. Min systers mans chefs svåger sa att månen är gjord av ost.

Sant eller ej, har en korean här bredvid mig som ska resa hem imorgon och är lite små nojjig, sitter och läser vad andra koreaner som bor i Sverige pratar om.

Tycker det inte låter alls så orimligt dock.
Har själv haft liknande situationer med våran sjukvård efter jag blev svårt sjuk utomlands.
Citera
2020-02-25, 13:07
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Börjar bli riktigt orolig nu. Det tar fan på psyket detta. Såg folk på stan idag med mask. Orolig för mig och min familjs välmående och om det kommer bli svårt att få tag i mat etc.

Det som skrämmer mig är att 20% av alla smittade behöver sjukhusvård. Skulle vi få en rejäl spridning här i Sverige känns det som att vi är så jävla körda. Jag skiter i när folkhälsomyndigheten säger att vi är väl förberedda, tror inte ett dugg på det.

Att vi är väl förberedda förutsätter prognoser på enbart ett fåtal svårt sjuka i landet. De mest logiska förutsägelserna som talar om tusentals drabbade i Sverige har ännu inte fått fäste hos myndigheten. Det du ska tro/inte tro på är prognoserna, och inte vad olika myndigheter säger.
Citera
Medlem
ZenoElias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta

Två stycken Österrike

Citat:
ÖSTERRIKE
BEKRÄFTAR TVÅ FÖRSTA FALL AV CORONAVIRUS - ORF (Direkt)
2020-02-25 12:58
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De två första coronavirusfallen har bekräftats i Österrike.

Det rapporterar österrikiska ORF.

Båda fallen har påträffats i regionen Tyrolen, som ligger mot den italienska gränsen. En av de smittade personerna har nyligen varit i Lombardiet i norra Italien.

Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Är man vaccinerad mot vanliga influensan är nog ej detta så farligt som som tillhör riskgruppen

Hur nådde ni denna slutsats??
Citera
2020-02-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ja, har du koll hur många länder det omfattar nu?
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Sant eller ej, har en korean här bredvid mig som ska resa hem imorgon och är lite små nojjig, sitter och läser vad andra koreaner som bor i Sverige pratar om.

Har själv haft liknande situationer med våran sjukvård efter jag blev svårt sjuk utomlands.

Fast nu uppmanas ju alla som varit i Lombardiet och uppvisar symptom att testa sig, varför skulle 1177 gå emot vad FHM säger? Låg tröskel vid testning sa dom att det skulle vara. Om det stämmer så får han ringa igen och upplysa om vad FHM säger.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Börjar bli riktigt orolig nu. Det tar fan på psyket detta. Såg folk på stan idag med mask. Orolig för mig och min familjs välmående och om det kommer bli svårt att få tag i mat etc.

Det som skrämmer mig är att 20% av alla smittade behöver sjukhusvård. Skulle vi få en rejäl spridning här i Sverige känns det som att vi är så jävla körda. Jag skiter i när folkhälsomyndigheten säger att vi är väl förberedda, tror inte ett dugg på det.

Gå med i Aftonbladet plus! De har en artikel om hur du hanterar Corona-Ångesten ;-)
Citera
2020-02-25, 13:09
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool

Skulle jag ha varit också. Sydkorea eller? Där börjar ju antalet fall tangera 1,000 nu. Tycker din vän ska vara försiktig med vart hen vistas och absolut inte gå på stora evenemang.
Citera
2020-02-25, 13:09
Medlem
Nu är det ju helt okontrollerad spridning. Det stora problemet är resandet, därom kan ingen tveka.
Om nu våra myndigheter vägrar att införa restriktioner på resande så borde ju i alla fall vanliga människor någon gång inse att detta inte går längre. Har man inte något väldigt viktigt ärende så borde man stanna hemma.
Man skulle ha stoppat allt resande till och från Kina för länge sedan då hade vi sluppit detta. Men nu är vi där vi är på grund av idioti och kortsiktigt tänkande. Nu måste varje person ta sitt ansvar. Sluta att resa är nummer ett, var noga med handhygienen, undvik nöjen, folksamlingar och kollektivtrafik om det går.
Citera
2020-02-25, 13:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Sen 08 i morse, ser det inget vidare ut

11:50: First 2 confirmed cases in Austria. (Source)
11:43: First confirmed case in Croatia. (Source)
11:04: 38 new cases in Italy. (Source)
09:44: 34 new cases in Iran. (Source)
09:25: 4 new cases in Iraq. (Source)
09:14: 14 new cases in Italy. (Source 1) (Source 2) (Source 3)
08:53: 1 new death in South Korea. (Source)
08:04: 84 new cases and 1 new death in South Korea. (Source)
08:01: 1 new death in Iran, the other 2 deaths were previously reported. (Source)

Ja helt uppenbart har Italienarna misslyckats stänga av det smittade området. När folk blir smittade efter att ha besökt Milano så behövs ju Milano isoleras. Ingen liten grej med en så stor stad. Undrar när det kommer nån till Sverige från Italien med smittan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in