2020-02-25, 09:54
Medlem
selusts avatar
Hotell med 1000 pers i karantän på Teneriffa nu. Kanske en ny Diamond Princess?
Citera
2020-02-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Ja, jag tror inte att viruset är så smittsamt som många hävdar. Tror snarare att anledningen till den höga spridningshastigheten beror på den asymptomatiska spridningen. Vi har haft och kommer att ha ett stort mörkertal. Dessutom är testerna väldigt opålitliga.

Med det som bakgrund: tycker du det är orimligt att tillämpa försiktighetsåtgärder? Tror definitivt att man hade kunnat sakta ned eller rentav stoppa spridningen med relativt enkla åtgärder, förutsatt att ALLA tillämpar dem.

Ja det hade inte blivit någon pandemi om alla länder hade förbjudit resande till och från Kina samma dag då Kina satte Hubei i karantän. Man hade naturligtvis kunnat tillåta resor ändå, men det skulle krävas karantän, minst en vecka.

Samtidigt som flygstoppet infördes skulle hela världen gått in och hjälpt Kina ekonomiskt och med förnödenheter. Hade man gjort detta då så hade vi kunnat sitta lugna idag. Om kanske 3 - 6 månader hade man troligen kunnat öppna upp Kina igen med försiktighet.

Nu har vi i stället ett läge där viruset sprider sig i Europa och Mellanöstern, Australien och Nordamerika. De ekonomiska konsekvenserna är redan mycket större än det skulle blivit med ett flygstopp till Kina. Att vara proaktiv är A och O när det gäller smittspridning.
Citera
2020-02-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det står i tråden att patienten begärt sekretess, och det av typ säkerhetsskäl. Hon är rädd för att bli trakasserad.
Skulle inte förvåna mig om man helt enkelt övertalat patienten att kräva sekretess.

För att anknyta till den ständiga uppgraderingen av offer för kriminalitet - skulle det inte då vara än mer befogat med sekretess av ”säkerhetsskäl” (och då inte enbart för offret)?

Jag tror att det delvis är en kinesisk reaktion. Hon är rädd för att stå ut. Samt hon är i ett främmande land och vet inte hur folk utanför reagerar. Plus patienten har kanske läst Flashback. :-)

Jag tror de har informerat henne om hennes rättigheter och skyldigheter.
Citera
2020-02-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
4 döda av ungefär 3700 ≈ 1 ‰!!

Om alla 35 i kritiskt tillstånd stryker med blir det 40 av 3700, ungefär 1%.

Ett mindre pissigt läge, färre döda.
Ergo, dödlighet i klass med flunsan. 🙂

Din beräkning utgår ju från att alla 3700 ombord skulle vara smittade. Med tanke på alla tester och uppföljningar som görs på dessa personer kan man räkna med att det antal smittade som anges (691 fn) är hyfsat korrekt.
Citera
2020-02-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och det skulle stoppa spridningen menar du? Så jävla tramsigt att skrika efter sådana åtgärder. Det går inte att stoppa viruset genom flygstopp eller gränskontroller.

Flygstopp är bra både för klimatet och vid virusbekämpning.
Citera
2020-02-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror att det delvis är en kinesisk reaktion. Hon är rädd för att stå ut. Samt hon är i ett främmande land och vet inte hur folk utanför reagerar. Plus patienten har kanske läst Flashback. :-)

Jag tror de har informerat henne om hennes rättigheter och skyldigheter.

En annan möjlighet är att hon inte vill åka tillbaka till Kina av någon anledning. Hon vill kanske gå under jord som någon sorts flykting.
Citera
2020-02-25, 10:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, jag tänkte också på det. Ett stort hotell är att jämföra med ett kryssningsfartyg. Hanteringen av Diamond Princess var ingen succé avseende smittspridningen ombord. Förhoppningsvis har man lärt sig något av Diamond Princess. T ex kanske man inte ska låta personalen bo många i trånga hytter/hotellrum och låta dem sköta matdistributionen.

Men ett hotell borde vara mer spatiöst och det kanske finns större utrymmen utomhus så att att de inte behöver bo lika tätt på varandra som på ett kryssningsfartyg. Och ifall ventilationen är ett problem (oklart ifall det var det som var problemet på DP) så borde man till stor del kunna stänga av den. Hotellrum har alltid (nästan) fönster/balkongdörr man kan öppna och stänga. På kryssningsfartyget fanns många inre hytter som troligen var beroende av ventilationen.
Ja, det ser spatiöst ut om kollar man bilder och satellit. Hotellet heter H10 Costa Adeje Palace.
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-25 kl. 10:06.
Citera
2020-02-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hela turistindustrin (och de runtikring den) drabbas ...
Kan även tänka mig att övrig handel påverkas - och då tänker jag inte bara på konsumentprodukter.

Bildelar verkar vara en flaskhals. Såg att det gick ett tåg fullastat med bildelar från för ca en vecka sedan som skulle vara i Minsk efter två veckor. Undrar om det kan vara en leverans till Sverige. Kineserna prioriterar nog sina egna.
Citera
2020-02-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En annan möjlighet är att hon inte vill åka tillbaka till Kina av någon anledning. Hon vill kanske gå under jord som någon sorts flykting.

Hon har väl studentvisa. Så varför ska vara en flykting?
Citera
2020-02-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Hotell med 1000 pers i karantän på Teneriffa nu. Kanske en ny Diamond Princess?

Och två svenskar enligt DI.
Citera
2020-02-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Flygstopp är bra både för klimatet och vid virusbekämpning.

Flygstopp borde vara en självklar åtgärd, men makthavarna är fegisar som inte vågar ta radikala beslut. Man håller sig till internationella överenskommelser och avtal till punkt och pricka. Man är rädda att ekonomin skall ta skada. Men sanningen är ju att ekonomin tar mycket större skada om man inte gör något, för man blir i alla fall tvungen att vidta mycket värre åtgärder när det blir allvar.
Det är alltid bättre att stämma i bäcken än i ån
Citera
2020-02-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Så du hittar på saker ur röven och jag är idioten? Ok

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/23/coronavirus-woman-on-diamond-princess-cruise-ship-tested-positive-after-disembarking

Japansk kvinna testad positiv efter att ha fått lämna båten. Japan ber om ursäkt för slarv, 23 st som fått lämna blev aldrig testade.

https://mobile.worldmaritimenews.com/archives/291436/diamond-princess-crew-allowed-to-return-home-as-coronavirus-claims-3rd-life-in-japan/

55 nya crew, 2 passengers smittade enligt uppdatering igår. Nu totalt 70 crew smittade.

Så, sluta sprida skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in