2020-02-24, 09:48
Medlem
Tjena_67s avatar
Ångest vid fel leder till lärdom och rättelse.
Citera
2020-02-24, 09:59
Medlem
Det kan ha att göra med vad man lägger i ordet ångra. Bara för att man gjort misstag så måste man ju inte känna ånger. Om man inte tillstår att man gjort misstag i livet är man antingen korkad eller en lögnare för misstag gör vi alla. Men alla misstag kanske man inte ångrar. Misstag kan vara lärorika och göra att man växer som person då man tvingas granska sig själv på ett sätt man kanske inte gör när allt går bra. Om man ångrar något så säger man ju att man önskar att misstaget aldrig hade hänt och då hade man aldrig fått de lärdomarna heller.

Är det dock någon annan som skadats (fysiskt eller psykiskt) av ens agerande, ja då kanske det inte är mer än rätt att man ångrar sig hela livet.
Citera
2020-02-25, 06:05
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inteminsak
Mer än en gång förundras jag över denna kommentar i rubriken. Jag ser väldigt sällan på tv. Ser väldigt få soffprogram. Men trots allt så kan man inte undgå en hel del intervjuer i media... Tänk dig ett soffprogram på tv; Någon hyggligt gammal person med ett hyggligt händelserikt liv, och hyggligt känd. Så kommer alltid den där klassiska frågan: "Ångrar du något" (i livet)? Och svaret är alltid lika givet: "Nej inget". Detta förbryllar mig och jag skulle vilja ha era synpunkter. Går jag till mig själv har jag massor med saker jag ångrar... (obs: tanken är inte att detta skall bli ett bekännelseforum med uppräkningar av vad vi ångrar). Är jag verkligen så unik så det bara är jag som gör misstag, eller har jag missuppfattat frågan? Tänkbara scenarion:

1) Intervjuoffret är senil och minns ingenting.
2) Ingen skulle våga svara "ja" av rädsla för följdfrågan.
3) Man vill göra bäst helhetsintryck. Att 'lyckas' är ju tidens norm.

Jag måste säga att jag inte tror fullt ut på att dessa anledningar ovan förklarar allt. Därav min trådstart. Hjälp till pls. Hursomhelst kan jag tycka att intervjufrågan är irrelevant eftersom alla ger samma svar (och jag misstänker att det inte är sant)

Man skulle nog få ett annat svar om frågan formulerades "skulle du göra något annorlunda om du fick chansen att leva om ditt liv". Rimligen borde alla svara ja på den frågan. I begreppet "ånger" lägger man alltså ofta in något mer än föreställningen att allt man gjort är perfekt. Antagligen då att man skulle gå runt och gräma sig över det man inte gjort perfekt.
Citera
2020-02-25, 06:10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Livet tar en från A till B.
Om man ångrar saker så hade man gått genom en annan livslinje och då missat saker som också är positivt.

Har man då denna djupare insikt så har man fått den visdomen att livet blev vad de blev tack vare misstagen.

Men det betyder ju att man är helt nöjd med hur livet är, hur det blev.

Jag ångrar MASSOR. Killar jag låg med, knark jag testade, drinkar jag drack, kurser jag pluggade, kurser jag inte pluggade, resor jag inte gjorde, saker jag gjorde. Jag är visserligen nöjd med livet, men jag är övertygad om att jag kunde gjort bättre val! Jag kunde pluggat något annat, jag borde väntat på min man, jag borde lämnat staden tidigare, vi borde begärt kejsarsnitt redan med första barnet, jag borde inte jobbat så mycket...

Håller med TS. Hur kan man INTE ångra NÅGONTING?!
Citera
2020-02-25, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Jag ångrar MASSOR. Killar jag låg med, knark jag testade, drinkar jag drack, kurser jag pluggade, kurser jag inte pluggade, resor jag inte gjorde, saker jag gjorde. Jag är visserligen nöjd med livet, men jag är övertygad om att jag kunde gjort bättre val! Jag kunde pluggat något annat, jag borde väntat på min man, jag borde lämnat staden tidigare, vi borde begärt kejsarsnitt redan med första barnet, jag borde inte jobbat så mycket...

Du kan se det kort och du kan se det långt.
Klart jag ångrar mig om jag åt något som fick mig att kräkas, men 15 år senare sitter jag inte och tänker att det var jävligt dumt att jag åt den där maträtten för 15 år sedan.

Om du ska ångra saker så hade du fått en annan man och du hade fött ett annat barn, det är en resa genom livet som hade blivit annorlunda om du gjort annorlunda.

För min del så har jag ett stort mål, ett stort uppdrag/ett kall som jag inte vet om jag någonsin uppnår. Men resan ditt måste man begå misstag , jag måste utsättas för svårigheter för att utvecklas och även om saker känns skit så kan det ge mig förståelse och visdom i efterhand.
Det finns ingen karta för mig hur jag skall navigera mig själv genom livet, det finns ingen guide hur man ska göra rätt, jag utforskar livet på egen hand med öppna ögon.
Vad ska jag ångra? jag utforskar livet och påstår mig inte veta vägen till lycka.
Citera
2020-02-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Tack. Ett tag tänkte jag att den här tråden skulle tvärdö eftersom ingen verkade 'förstå' frågan. Tänkte att jag var den enda som funderat i dessa banor. Hamsterboll tror jag tangerar frågan...
Citera
2020-02-25, 20:24
Bannlyst
Citat:
Att ångra sig handlar mer om att man önskar sig ha levt ett annat liv än att tagit lärdom av saker som hänt.
Att lära sig av livet håller jag med dig om att man ska.
Hur ska du kunna ta lärdom om något om du aldrig ångrar dig?
Citera
2020-02-25, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Hur ska du kunna ta lärdom om något om du aldrig ångrar dig?

För att man bildar en uppfattning genom erfarenhet och styr därefter åt det som verkar rätt.
Att ångra sig är att mentalt stega bakåt och inte framåt och bara önska sig en annan verklighet.
Citera
2020-02-25, 20:41
Bannlyst
Citat:
För att man bildar en uppfattning genom erfarenhet och styr därefter åt det som verkar rätt.
Att ångra sig är att mentalt stega bakåt och inte framåt och bara önska sig en annan verklighet.
nej.

för att inse att du gjort fel måste du ångra dig
Citera
2020-02-26, 07:56
Medlem
Jag tror det handlar mer om hur frågan ställs. Givet formatet så öppnar det inte upp för några längre filosofiska resonemang utan handlar i stället om att snabbt svara på frågan. Jag tror de flesta ångrar någonting, om man verkligen får fundera på saken och tar ordet ordagrant.
Citera
2020-02-26, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inteminsak
Tack. Ett tag tänkte jag att den här tråden skulle tvärdö eftersom ingen verkade 'förstå' frågan. Tänkte att jag var den enda som funderat i dessa banor. Hamsterboll tror jag tangerar frågan...

Så, ville du bara hitta medhåll eller ville du diskutera hur det kommer sig att man kan säga att man inte ångrar något? Att folk inte tänker i samma banor som du kan ju ha att göra med att de lägger en delvis annan innebörd i begreppet ångra. Eller att de är bättre på att lägga saker bakom sig och se det positiva i att ha kommit dit de är.
Citera
2020-02-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Så, ville du bara hitta medhåll eller ville du diskutera hur det kommer sig att man kan säga att man inte ångrar något? Att folk inte tänker i samma banor som du kan ju ha att göra med att de lägger en delvis annan innebörd i begreppet ångra. Eller att de är bättre på att lägga saker bakom sig och se det positiva i att ha kommit dit de är.

Tack Mirini. Nej jag försökte bara kommentera att svaret tangerade min fundering. Givetvis har vi olika syn på saken och det är ju anledningen att jag från början ställde frågan. Jag får också medge att jag mest lyssnar på er andra just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in