Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Om TS vill brja enkelt kan han skita i flertrdat, men d mste han se till att det inte blir jttemnga cykler mellan varje repaint. Men mest d fr att f se ngot rra sig. Man gr inga serisa spel p det sttet. Ska man gra ngot annat n ett jttesimpelt spel s mste man sklart ha mer n en trd.
Ja sjlvklart gr det att f saker att "fungera" med diverse fullsningar och brister. Jag tolkade dock att TS ml i frsta hand var att lra sig saker och om det stmmer s r detta definitivt ingen bra vg framt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adgo
Till en brjan hade jag en separat class(trd), i samma fil som koden jag visade, som bestod av keylistener. Man kunde spela tv spelare och sl och sparka varandra. Det r nu i efterhand som jag vela erstta den med ngon sorts automation. Keylistener fanns det mycket att lsa om. Det var ganska enkelt att implementera men att erstta den har varit svrt och det r det jag behver hjlp med
Allts, de missfrstnd du visar (runt ex trdning) hr gr att jag verkligen tycker att du skall vnta med Swing ett tag till. Du r inte redo fr det helt enkelt. Precis som Trollfeeder ocks frgar s tycker jag du skall fundera p vad du vill uppn frst och frmst. Om det r att lra dig Java s ta en sak i taget. Blanda inte in Swing i detta just nu.
Om du exempelvis skulle vara njd med att f din spellogik att fungera s skulle du kunna hlla ned detta till en enkel command line-applikation som simulerar fighten och lser dina inputs (snytingarna) frn System.in och skriver ut vad som hnder p System.out. Sannolikt trkigare n du tnkt dig detta, men antagligen ngot som du kommer ta dig framt bttre med. Allt blir enkeltrdat hr varvid du slipper fundera p det i nulget.
P lngre sikt nr du lrt dig mer s kanske du r redo att gra om den hr koden till en logikmotor att kra i egen trd. I det lget har du en bra grund att bygga en Swing-app ovanp och f en prydlig lsning dr enbart UI-updates krs p eventtrden medans all din spellogik rullar i sin egna separata trd.