2020-02-24, 15:18
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det är absolut inget fel i att kritisera de korrumperade propagandamakarna på SR/SVT. Jag menar bara att sättet man gjorde det på den här gången är otaktiskt. Nu bjuder man ju motståndarna på möjligheten att utmåla Åkesson som en Orban/Erdogan som vill hålla räfst och rättarting med misshagliga journalister.

Jo men alla med något IQ kommer ju förstå att det handlar om svartmålning nu när man kritiserat media. Visst det kanske ger media ammunition men jag är inte helt säkert på att den smutskastningen fungerar längre.

Även fast media ger SD en dålig bild så SYNS SD i media och bara det är positivt. ALLA pratar hela tiden om SD, det gnager in i vårat undermedvetna och när samhället sviker så vet alla vart man ska gå. Kan väl kalla detta Trump-effekten.

De flesta vet också att media är vinklade, speciellt SVT, inget nytt under solen där inte. Sen ville ju SD bara ifrågasätta neutraliteten av public service som alla faktiskt är tvingade att betala. Att media och politiker vinklar det till Orban är bara löjligt.

Jag tror inte vi behöver oroa oss att SD förlorar något på detta.
2020-02-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jo men alla med något IQ kommer ju förstå att det handlar om svartmålning nu när man kritiserat media. Visst det kanske ger media ammunition men jag är inte helt säkert på att den smutskastningen fungerar längre.

Även fast media ger SD en dålig bild så SYNS SD i media och bara det är positivt. ALLA pratar hela tiden om SD, det gnager in i vårat undermedvetna och när samhället sviker så vet alla vart man ska gå. Kan väl kalla detta Trump-effekten.

De flesta vet också att media är vinklade, speciellt SVT, inget nytt under solen där inte. Sen ville ju SD bara ifrågasätta neutraliteten av public service som alla faktiskt är tvingade att betala. Att media och politiker vinklar det till Orban är bara löjligt.

Det är ju alldeles utmärkt att Sverigedemokraterna går ut och ifrågasätter medias opartiskhet. Media är inte opartisk och då kan SD bara att vinna på att lyfta fram deras partiska agenda.

Förstår inte varför de inte gjort det redan tidigare.
2020-02-24, 16:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Kan hålla med lite om att det är en onödig diskussion att ta just nu. Just nu borde SD bara koncentrera sig på områden som välfärdens förfall, invandringens kostnader, kommunernas ekonomi, brottslighet osv. Att lägga fokus på mindre områden som abort tidigare och SVT idag har inte visat sig särskilt framgångsrika tidigare, bättre att lägga fokus på de kärnfrågor som får folk att rösta på SD.

SD lade aldrig fokus på abort; media gjorde det. Media kommer kritisera SD oavsett, hade det inte varit SVT/SR hade det varit han som skjuter djur i Afrika. Låt dem kritisera SD för att de vill ha opartisk public service som de gör nu; några kommer se att SD hade rätt. De som redan är SD håller med SD 100 % i detta.

Dessutom tror jag inte att det är taktik, sverigedemokrater blev förbannade på PS vinklingar när det är rasistiskt våld mot svenskar. Det är bra att begreppen lyfts fram, väljarna måste vänja sig vid att svenskar kan utsättas för rasism. SD måste hela tiden flytta dram positionerna inte nöja sig med det som de normaliserade förra året (Som återvandring). I år skall nya begrepp som svenskfientlighet normaliseras.

SD kanske ökar långsammare på kort sikt men på medellång sikt ökar de mer av att ta striden; att hela tiden visa att de är den enda oppositionen (M och KD la sig ju på rygg inför media som vanligt).

Citat:

SD ökar av att synas; t.o.m. Lena Melin säger ju det. "Järnrörsskandalen" fick SD att öka (Jag tror inte all publicitet är bra publicitet, men att kritisera etablissemangets media tjänar de på). Deras svacka nu senast var för att media skrev om hur M, KD och V pressade regeringen utan att nämna SD.
2020-02-24, 18:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det är ju alldeles utmärkt att Sverigedemokraterna går ut och ifrågasätter medias opartiskhet. Media är inte opartisk och då kan SD bara att vinna på att lyfta fram deras partiska agenda.

Förstår inte varför de inte gjort det redan tidigare.

Antagligen finns det en plan med det.

Kanske kände man att tiden inte var redo och att svenskarna inte var mogna av att ett parti kritiserar media ännu.

Kanske är det strategiskt att just nu gå ut med det efter M/KD öppnat svängdörrarna och gett legitimitet att rösta på SD är OK.
2020-02-24, 18:39
Medlem
Citat:
Antagligen finns det en plan med det.

Kanske kände man att tiden inte var redo och att svenskarna inte var mogna av att ett parti kritiserar media ännu.

Kanske är det strategiskt att just nu gå ut med det efter M/KD öppnat svängdörrarna och gett legitimitet att rösta på SD är OK.
Sannolikt handlade det om att SD vill hålla en folklig/sossig profil.

Att hata SVT brukar normalt associeras med nyliberala stroppmoderater typ Gunnar ”undersköterskor är egoistiska parasiter” Axén, såna där som licensskolkade och kastade ut TV:n i vredesmod.

För Volvo/villa/husvagn-Svennebanan som röstar på SD är SVT/SR ett ankare i det gamla, bättre Sverige där vi kollade på Nöjesmaskinen, Lorry, Razzel, Tipsextra, Hylands hörna, Nygammalt, Glappet och Svenska hjärtan. Förtroendet för SVT ligger trots allt över 70% så det är inte ett öppet mål att gå till attack mot dem. Att kräva total nedläggning är ungefär som att driva Swexit, man har inte ens de egna väljarna med sig.
2020-02-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Att hata SVT brukar normalt associeras med nyliberala stroppmoderater typ Gunnar ”undersköterskor är egoistiska parasiter” Axén, såna där som licensskolkade och kastade ut TV:n i vredesmod.

För Volvo/villa/husvagn-Svennebanan som röstar på SD är SVT/SR ett ankare i det gamla, bättre Sverige där vi kollade på Nöjesmaskinen, Lorry, Razzel, Tipsextra, Hylands hörna, Nygammalt, Glappet och Svenska hjärtan. Förtroendet för SVT ligger trots allt över 70% så det är inte ett öppet mål att gå till attack mot dem. Att kräva total nedläggning är ungefär som att driva Swexit, man har inte ens de egna väljarna med sig.

Exakt. Och om man nu ska kritisera SVT hade det varit mer taktfullt att göra det med konkret kritik framförd i både MSM och sociala medier. Inte genom att kräva att SVT-cheferna ska inställa sig för Gestapoförhör i riksdagen (ja, jag vet att det är en orättvis beskrivning men det är ju så tilltaget nu naturligtvis utmålas).
2020-02-24, 20:12
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Har du länk till denna undersökning? Kan aldrig tänka mig att förtroendet är så högt idag då är verkligen svenskarna dumma i huvudet och icke tänkande.

Jämför det med exempelvis USA där folket har 8% förtroende för media enligt vissa undersökningar.
Senast redigerad av Haddock93 2020-02-24 kl. 20:16.
2020-02-24, 20:19
Medlem
Citat:
Har du länk till denna undersökning? Kan aldrig tänka mig att förtroendet är så högt idag då är verkligen svenskarna dumma i huvudet och icke tänkande.

Jämför det med exempelvis USA där folket har 8% förtroende för media enligt vissa undersökningar.
Här är en t.ex. men det är ju lätt att Googla. Wolodarski brukar ta detta till intäkt för att Svensk MSM står för kvalitetsjournalistik.

En ljuspunkt i bedrövelsen är att de som börjar rösta på SD snabbt blir mycket kritiska till SVT.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-svt-sjunker-till-hoger
Senast redigerad av Friherr 2020-02-24 kl. 20:25.
2020-02-24, 20:44
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Här är en t.ex. men det är ju lätt att Googla. Wolodarski brukar ta detta till intäkt för att Svensk MSM står för kvalitetsjournalistik.

En ljuspunkt i bedrövelsen är att de som börjar rösta på SD snabbt blir mycket kritiska till SVT.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-svt-sjunker-till-hoger

Tack.

Hmm ja för när jag tänker på hur folk i allmänhet ser på SVT tänker jag följande:

https://youtu.be/WW-1GiVWABo

Men det kanske mest är bland yngre generationen och SD-väljare i allmänhet som känner såhär.

Sen tänker jag på typ Lamotte som faktiskt börjat bli rätt folklig och som alltid smutskastats av SR/SVT. De borde folk bli irriterade på ändå, vilket jag alltid ser när jag läser Lamottes kommentarer på FB. Men de kanske ändå röstar SD.

Värt att ha i åtanke är dock att denna undersökning gjordes tidigt 2018, mycket har hänt sedan dess. Kanske därför SD väntade tills nu.
Senast redigerad av Haddock93 2020-02-24 kl. 20:47.
2020-02-24, 21:34
Medlem
Jag har inte hängt med fullständigt men man kan väl säga att SD nu är såpass högt uppe i förtroendesiffror att det var tid att börja ifrågasätta SVT/SR:s opartiskhet. Dessa har ju tidigare vid ett par tillfällen tagit avstånd från SD-uttalanden och synpunkter från SD efter diverse debatter och debattprogram. Man bör dock inte göra det dom 5 sista månaderna före valet 2022 för att inte bjuda motståndarna på poäng dom kan illvilligt utnyttja. Det kan absolut idag inte vara så att 70% av befolkningar har högt förtroende för SVT, min känsla säger det.
Detta är också ett arbete på längre sikt, man skall göra motståndarna osäkra och ifrågasätta, inte sitta stilla och vara nöjda.
Att sprida filmer som redan finns på nätet med är också ett sätt att uppmärksamma problem. Dom som hatar SD kommer alltid att kritisera, det är den grå massan som till slut skall tröttna på att hela tiden stödja samma partier i all evighet.

SD gör nog inget utan att man har stämt av inom partiet.
Hur sjukvårdskriserna och kommunkriserna egentligen slår är osäkert men fler anser nog ändå att den nya sortens bidragsmigration är skadlig för landet.

SD minskar inte just nu. Det är en stabilisering av läget men jag tror att sossarna nu får mycket svårt i opinionen och det gör SD till största parti, det räcker med 23,5% för att vara störst.
2020-02-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte hängt med fullständigt men man kan väl säga att SD nu är såpass högt uppe i förtroendesiffror att det var tid att börja ifrågasätta SVT/SR:s opartiskhet. Dessa har ju tidigare vid ett par tillfällen tagit avstånd från SD-uttalanden och synpunkter från SD efter diverse debatter och debattprogram. Man bör dock inte göra det dom 5 sista månaderna före valet 2022 för att inte bjuda motståndarna på poäng dom kan illvilligt utnyttja. Det kan absolut idag inte vara så att 70% av befolkningar har högt förtroende för SVT, min känsla säger det.
Detta är också ett arbete på längre sikt, man skall göra motståndarna osäkra och ifrågasätta, inte sitta stilla och vara nöjda.
Att sprida filmer som redan finns på nätet med är också ett sätt att uppmärksamma problem. Dom som hatar SD kommer alltid att kritisera, det är den grå massan som till slut skall tröttna på att hela tiden stödja samma partier i all evighet.

SD gör nog inget utan att man har stämt av inom partiet.
Hur sjukvårdskriserna och kommunkriserna egentligen slår är osäkert men fler anser nog ändå att den nya sortens bidragsmigration är skadlig för landet.

SD minskar inte just nu. Det är en stabilisering av läget men jag tror att sossarna nu får mycket svårt i opinionen och det gör SD till största parti, det räcker med 23,5% för att vara störst.

Stabilisering i all ära, men nu håller vi tummarna för att förnedringsrånen gör att Ipsos levererar skrällen SD 25, S 22!
2020-02-24, 22:55
Medlem
Haddock93s avatar
https://samnytt.se/video-gang-stampar-flicka-i-huvudet-doda-henne-wallah/

226,3k delningar, aldrig sett något liknande på alternativa medier.

Det här gav definitivt bränsle för SD i opinionen. Gammelmedia kan nog bara drömma om såna siffror.
Senast redigerad av Haddock93 2020-02-24 kl. 23:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in