2020-02-24, 18:07
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Temperaturen är dock exakt som vår sommar dock...

Har vi tur så har forskarna hittat fungerande medicin tills dess, alternativt att viruset muterar ihjäl sig självt.
Citera
2020-02-24, 18:08
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ännu en läkare säger emot Tegnell om beredskapen:
http://omni.se/a/VbM2Wp
Lite citat

100 000 kan behöva intensivvård

https://www.expressen.se/debatt/lakarens-corona-varning-var-beredskap-racker-inte/
Citera
2020-02-24, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Du mener den siden gir oversikt?
Jeg ser ingen oversikt.

Sidan verkar ha kraschat, fungerar inte just nu.
Citera
2020-02-24, 18:09
Medlem
Kan alla bara lugna ner sig? Vi svenskar lever i princip redan i karantän sedan innan så som den är implementerad i Kina. Det kommer inte bli någon större spridning här.
Citera
2020-02-24, 18:10
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
De vet hur man gör? Hur kan 1.3 miljarder kineser veta hur man gör men inte 10 miljoner svenskar? Naturligtvis är ett skydd bättre än ingenting. Problemet är att det just nu inte går att få tag i några munskydd på svenska apotek.

Kineser har ett mer utvecklat medvetande när det gäller personlig hygien.
Eller har dom?
https://youtu.be/rbHxeOQA1Mc?t=1272
Citera
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ännu en läkare säger emot Tegnell om beredskapen:
http://omni.se/a/VbM2Wp

samma regering som använder en bolibompa minister och alkoholiserad skattesmitare som terrorist bekämpnings vapen #1.

tillåt mig tvivla på att regeringen har beredskap.
Citera
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Kompis till mig som kom hem från Italien ( bodde några få mil ifrån där alla nya fall upptäckts) för några veckor sedan har "luftvägsinfektion" med hosta hög feber och snuva och blivit värre sen en vecka tillbaka.

Kompisen fick ett nummer till någon smittskyddsenhet från 1177 som de skall ringa imorgon. Jag lunchade med kompisen för några dagar sen (innan första fallet i italien ens var upptäckt eller typ samma dag de första fallen upptäcktes) och personen var då snuvig med lätt hosta.

Imorgon skall jag jobba hemma... det enda som talar för att det inte är corona är att personen inte fick känningar på denna sjuka inom 14 dagar utan snarare 17-18 dagar efter hemkomsten från italien där person bott en tid. Min kompis lämnade dessutom Italien innan 1 februari så sjukdomen måste ha härjat bra länge där nere om de har det.

Är inte nervös men tänker mer på hur jobbigt det skulle vara med 14 dagars karantän. Sen har jag något jävligt viktigt på jobbet på tisdag... måste typ gå kan inte jobba hemma. Yikes i will keep you guys up to date med vad som sker. En del av mig tror faktiskt att de inte ens kommer testa kompisen pga de saker jag just nämnde, we will see.

Citat:
Liten uppdatering: Kompisen ringde dom 8 på morgonen och de var ett sånt där system där man hamnar i telefonkö och fick tid på eftermiddagen så de ska ringa upp kompisen snart. Får vi se vad för beslut dom tar. Kommer nog med en ny uppdatering i eftermiddag då jag vet mer.

Citat:
Har inte hört något från kompisen än, de bör ha pratat i telefonen med smittskyddsenheten (eller vad de nu var kompisen ringde). Hursomhelst så ska det bli extra intressant att veta om de ska testa kompisen eller inte baserat på detta jag precis läste i aftonbladet:

"Den som varit i Kina, Italien, Iran eller Sydkorea och uppvisar symptom kommer rekommenderas att testas för coronaviruset. Det har Folkhälsomyndigheten nu bestämt efter ett möte med europeiska ländernas motsvarigheter i dag.
– En viktig del i beredskapen är att ha en låg tröskel för att ta prover på individer som kommit från delar av världen där man kan ha riskerat att bli smittad, säger Karin Tegmark Wisell vid Folkhälsomyndigheten."

Får vi se om de lever upp till sina egna riktlinjer med låg tröskel.

De ska testa min kompis imorgon har de bestämt, även svar kommer imorgon. Jag sitter här med hosta och har meddelat jobbet som tog det superseriöst. Kan ändå inte annat än att känna mig lite nervös fast jag är någorlunda ung, frisk och icke-rökare.

Senast imorgon ikväll vet jag svaret... fyfan jobbig väntan. Men måste tänka realistiskt först ska kompisen vara sjuk, sen smittat mig osv. Aja time will tell.

Sjuk känsla om hur något man läst om som är på andra sidan jorden helt plötsligt känns så nära.
Senast redigerad av Matärgott 2020-02-24 kl. 18:16.
Citera
2020-02-24, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Blir kallt i slutet av veckan
hoppas på -30 fram till sommaren
Citera
2020-02-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Just nu på nyheterna,

1. Regeringen går ut med att Sverige är väl förberett för Corona viruset.
2. Södersjukhuset går i stabsläge

Slutsats, regeringen ljuger.
Finns ju inte ens vårdplatser till dom som är sjuka idag med 0 Corona fall....
Det är väl inte vårdavdelningarna som är problemet på SÖS utan akuten?
Citera
2020-02-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
absolut håller med till 100 %

Italien och Korea förvånar med snabb spridning. Iran med dess låga nivå på sjukvård och kunskap
drabbas extra när dom inte vet eller har utrustning för att hantera virologiska hot.

Länder med mycket resenärer till/från Kina som Japan, Thailand, Taiwan, Singapore verkar ha en
väldigt låg nivå på nya fall
.

Nästan alla grannländer har infört omfattande reserestriktioner. Helt stängda gränser mot Fastlandskina (och inte bara Hubeiprovinsen) sedan slutet av januari. Totalt inreseförbud för kinesiska medborgare med anknytning till de värst drabbade provinserna.

Tyvärr verkar ju det som om smittspridningen beror på att kineser eller resenärer som varit i Kina, och burit på smittan men inte haft symtom, blivit sjuka på annan ort. Och då har den snabbt fått fäste och skördat nya offer.
Citera
2020-02-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Två frågor:

Jag har full privat sjukvårdsförsäkring. På vilket sätt ger det mig fördelar vid ett eventuellt insjuknande?

Har en militär gasmask modell M 90 tror jag den heter. Är den effektiv mot virus? Kanske lite överdrivet att gå omkring med den men skulle det bli riktigt allvarligt kan jag tänka mig att nyttja den på stan.
Det ger dig naturligtvis inga fördelar. Det finns inga isoleringsplatser vikta för dem med privat försäkring.
Citera
2020-02-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Borde man inte göra detta i Sverige också?

"SINGAPORE - More than 95 per cent of general practitioner (GP) clinics in Singapore have been given two week's supply of personal protective equipment (PPE) such as masks, gowns and gloves, said the Ministry of Health (MOH)"
Är du säker på att det inte görs i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in