Citat:
Ursprungligen postat av
Matärgott
Kompis till mig som kom hem från Italien ( bodde några få mil ifrån där alla nya fall upptäckts) för några veckor sedan har "luftvägsinfektion" med hosta hög feber och snuva och blivit värre sen en vecka tillbaka.
Kompisen fick ett nummer till någon smittskyddsenhet från 1177 som de skall ringa imorgon. Jag lunchade med kompisen för några dagar sen (innan första fallet i italien ens var upptäckt eller typ samma dag de första fallen upptäcktes) och personen var då snuvig med lätt hosta.
Imorgon skall jag jobba hemma... det enda som talar för att det inte är corona är att personen inte fick känningar på denna sjuka inom 14 dagar utan snarare 17-18 dagar efter hemkomsten från italien där person bott en tid. Min kompis lämnade dessutom Italien innan 1 februari så sjukdomen måste ha härjat bra länge där nere om de har det.
Är inte nervös men tänker mer på hur jobbigt det skulle vara med 14 dagars karantän. Sen har jag något jävligt viktigt på jobbet på tisdag... måste typ gå kan inte jobba hemma. Yikes i will keep you guys up to date med vad som sker. En del av mig tror faktiskt att de inte ens kommer testa kompisen pga de saker jag just nämnde, we will see.
Citat:
Ursprungligen postat av
Matärgott
Liten uppdatering: Kompisen ringde dom 8 på morgonen och de var ett sånt där system där man hamnar i telefonkö och fick tid på eftermiddagen så de ska ringa upp kompisen snart. Får vi se vad för beslut dom tar. Kommer nog med en ny uppdatering i eftermiddag då jag vet mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Matärgott
Har inte hört något från kompisen än, de bör ha pratat i telefonen med smittskyddsenheten (eller vad de nu var kompisen ringde). Hursomhelst så ska det bli extra intressant att veta om de ska testa kompisen eller inte baserat på detta jag precis läste i aftonbladet:
"Den som varit i Kina, Italien, Iran eller Sydkorea och uppvisar symptom kommer rekommenderas att testas för coronaviruset. Det har Folkhälsomyndigheten nu bestämt efter ett möte med europeiska ländernas motsvarigheter i dag.
– En viktig del i beredskapen är att ha en låg tröskel för att ta prover på individer som kommit från delar av världen där man kan ha riskerat att bli smittad, säger Karin Tegmark Wisell vid Folkhälsomyndigheten."
Får vi se om de lever upp till sina egna riktlinjer med låg tröskel.
De ska testa min kompis imorgon har de bestämt, även svar kommer imorgon. Jag sitter här med hosta och har meddelat jobbet som tog det superseriöst. Kan ändå inte annat än att känna mig lite nervös fast jag är någorlunda ung, frisk och icke-rökare.
Senast imorgon ikväll vet jag svaret... fyfan jobbig väntan. Men måste tänka realistiskt först ska kompisen vara sjuk, sen smittat mig osv. Aja time will tell.
Sjuk känsla om hur något man läst om som är på andra sidan jorden helt plötsligt känns så nära.