2020-02-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Okej. Men hur kommer det sig att tiden upplevs snabbare?
Främst för att det är tidigare inlåsning; 18:30 på 1/2or som kan jämföras med kl 21 på 3or.
Citera
2020-02-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Fan vad tramsigt! En massa vuxna karlar som sitter som kärringar på ett kafferep och skvallrar om vem av grannarna som gjort vad.
Det ska väl dom bara ta och skita i. Samma sorts slödder oavsett.

Sitta där och spela ball för att man har genomfört ett misslyckat rån, och bli ”tjurig” på nån som lappat till tjejen sin. Vafan är det för jävla mellanstadienivå!
Det finns ju en anledning till att folk hamnar på kåken. De är idioter.
Citera
2020-02-17, 21:56
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Främst för att det är tidigare inlåsning; 18:30 på 1/2or som kan jämföras med kl 21 på 3or.
Jaså. Då förstår jag.
Gracias🙏
Citera
2020-02-17, 21:59
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Okej. Men hur kommer det sig att tiden upplevs snabbare?

Det är inte bara inlåsning tidigare som är grejen. Det är allt som har med rutiner att göra - tror jag -.
Mycker mer rutiner och mindre spring. Färre antal du sitter med.
Rutiner gör att det känns som att dagarna går fortare, lika på utsidan.
Citera
2020-02-18, 12:25
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Det är inte bara inlåsning tidigare som är grejen. Det är allt som har med rutiner att göra - tror jag -.
Mycker mer rutiner och mindre spring. Färre antal du sitter med.
Rutiner gör att det känns som att dagarna går fortare, lika på utsidan.
Jo så är det ju. Hört av flera som föredragit klass 1 och 2 anstalter. Då är det klass 2 man vill sitta på verkar det som.

Kan hända att jag kommer få krypa in några månader, har skyddstillsyn i 7 mån till med en särskild behandlingsplan och är ute på hal is just nu men försöker faktiskt sköta mig så gott de går.

Men tenderar det att vara mer lallande på öppna anstalter? Är det något jag skulle ha jävligt svårt för så är det en massa skrik och dagisnivå, speciellt högljudda babbar som går runt och hävdar sig. Såna spyr jag på.

Skulle man hamna på en 3a, har man möjlighet själv att lägga fram förslag om att få sitta på en 2a istället?
Citera
2020-02-18, 12:50
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Jo så är det ju. Hört av flera som föredragit klass 1 och 2 anstalter. Då är det klass 2 man vill sitta på verkar det som.

Kan hända att jag kommer få krypa in några månader, har skyddstillsyn i 7 mån till med en särskild behandlingsplan och är ute på hal is just nu men försöker faktiskt sköta mig så gott de går.

Men tenderar det att vara mer lallande på öppna anstalter? Är det något jag skulle ha jävligt svårt för så är det en massa skrik och dagisnivå, speciellt högljudda babbar som går runt och hävdar sig. Såna spyr jag på.

Skulle man hamna på en 3a, har man möjlighet själv att lägga fram förslag om att få sitta på en 2a istället?

Även om många här påstår att de hellre sitter på 2a/1a skulle jag starkt rekomendera 3a om du får det.

Många 2or och 1or är dubbelbeläggning just nu då det är överbefolkat på svenska anstalter, att sitta inlåst med någon random tjomme på 8m2 12h om dygnet är ingen höjdare. Det mesta är bättre på 3or, förutom rutiner då.

Högljudda apor finns det på 2or med, hamnar du på en liten avdelning -som vissa 2or har med bara 5-7 platser- så är du ju dessutom tvingad att vara med dessa apor. På 3or är de ofta +40 platser och man rör sig fritt, så det är absolut mer idioter där, men också lättare att avstå att umgås med dem.
Citera
2020-02-18, 17:44
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Även om många här påstår att de hellre sitter på 2a/1a skulle jag starkt rekomendera 3a om du får det.

Många 2or och 1or är dubbelbeläggning just nu då det är överbefolkat på svenska anstalter, att sitta inlåst med någon random tjomme på 8m2 12h om dygnet är ingen höjdare. Det mesta är bättre på 3or, förutom rutiner då.

Högljudda apor finns det på 2or med, hamnar du på en liten avdelning -som vissa 2or har med bara 5-7 platser- så är du ju dessutom tvingad att vara med dessa apor. På 3or är de ofta +40 platser och man rör sig fritt, så det är absolut mer idioter där, men också lättare att avstå att umgås med dem.
Alright, då får man kanske försöka se till att skapa rutiner om det skulle bli fallet. Hur ligger det till med gym på kåkar? Är det vanligt med fria vikter, maskiner eller är dom extremt restiriktiva med allt?

Sen undrar jag om du vet du om det är vanligt att det spelas Mulle nuförtiden? Det kan vara ett bra sätt att döda tid på, sen är det ju skit kul med dubbelmulle om man är fler som kan spela.

Jag tackar för ditt svar!
Citera
2020-02-22, 11:35
Medlem
Citat:
Alright, då får man kanske försöka se till att skapa rutiner om det skulle bli fallet. Hur ligger det till med gym på kåkar? Är det vanligt med fria vikter, maskiner eller är dom extremt restiriktiva med allt?

Sen undrar jag om du vet du om det är vanligt att det spelas Mulle nuförtiden? Det kan vara ett bra sätt att döda tid på, sen är det ju skit kul med dubbelmulle om man är fler som kan spela.

Jag tackar för ditt svar!
Fria vikter förekommer inte. Gymutbudet brukar begränsa sig till löpband, träningscykel, rodd och en sådan stor "multiställning" där du kan träna diverse muskelgrupper.

Vissa anstalter fjantar sig med att förbjuda kortlekar (för att det kan leda till spel om pengar (som om man inte kan göra det med vad som helst)), men på de anstalter där kortlekar finns är Mulle sannolikt det vanligaste spelet. Det finns också brädspel på varje avdelning, där Backgammon och Risk hör till de vanligaste.
Citera
2020-02-22, 12:47
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Fria vikter förekommer inte. Gymutbudet brukar begränsa sig till löpband, träningscykel, rodd och en sådan stor "multiställning" där du kan träna diverse muskelgrupper.

Vissa anstalter fjantar sig med att förbjuda kortlekar (för att det kan leda till spel om pengar (som om man inte kan göra det med vad som helst)), men på de anstalter där kortlekar finns är Mulle sannolikt det vanligaste spelet. Det finns också brädspel på varje avdelning, där Backgammon och Risk hör till de vanligaste.
Tjabba. Okej tack jag uppskattar ditt svar. Jisses!..Tycker det definierar ordet "kollektiv bestraffning" väldigt bra faktiskt. Man kan väl gambla om allting om man vill, t. ex. vadslå om hur många steg Jonas tar från ena änden av rummet till den andra, närmast korrekt antal steg vinner den potten. Handleken sten, sax, påse med pengar eller annat av värde som insats kan ju förekomma och då kanske restriktioner gällande vissa typer av rörelser och handtecken bör införas i kampen mot spelförbudet.
Citera
2020-02-24, 16:23
Medlem
Kriminalvården tog idag bort möjligheten att skicka in pengar till häktade och intagna.

https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/pengar-till-intagna/
Senast redigerad av Skumjaevel 2020-02-24 kl. 16:26.
Citera
2020-02-24, 17:20
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Kriminalvården tog idag bort möjligheten att skicka in pengar till häktade och intagna.

Var bland de sjukaste jag hört. Varför får inte de göra det längre?

Många som ringer mycket klarar sig knappast på de pengarna man får där inne, särskilt inte om man sitter häktad. Då får man 90 spänn i veckan (Finns inte jobb åt alla) Hur fan ska de räcka till snus/cigg/telefonkort
Citera
2020-02-24, 17:39
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Ja, jävlar.

Snacka om att det slår hårt mot många men jag tänker även mot de individer som driver kiosken då omsättningen drastiskt måste sjunka över en natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in