2020-02-24, 16:19
  #1
Medlem
Ree81s avatar
https://www.forbes.com/sites/jeffmcmahon/2020/02/24/former-un-climate-chief-calls-for-civil-disobedience/?fbclid=IwAR30FZGhKyeTdypJsFZzPo2LAXMwgELf9BzPxE8x 4ZxhWJOTD-2f3WZxKZk#1b1234703214

Citat:
“Large numbers of people must vote on climate change as their number one priority,” they write. “As we are in the midst of the most dire emergency, we must urgently demand that those who seek high office offer solutions commensurate with the scale of the problem.”
[...]
“Civil disobedience is not only a moral choice, it is also the most powerful way of shaping world politics,” they write, citing scientific resources on the impact of civil disobedience.

“Historically, systemic political shifts have required civil disobedience on a significant scale. Few have occurred without it.”
Personligen tycker jag det är dumt att man ska behöva rösta om något som i praktiken är ett "långsamt krig", som andra världskriget fast i slow-motion. Dag efter dag så rör sig "Nazisterna" (klimatrelaterade katastrofer såsom den här varma vintern) mot vårt land med deras armé som är väldigt mycket mer avancerad än våran, och vi sitter här och gäspar och pekar finger på varandra. I praktiken låtsas vi som om kriget inte sker, eftersom skadorna av det för tillfället "går att hantera".

Majoriteten svenskar accepterar redan vetenskapen, så varför ska vi behöva vänta på att majoriteten svenskar blir så pålästa om krisens konsekvenser för vår framtid att 51% eller fler röstar för insatser i stil med att förbereda sig för ett krig? Det är galenskap. Ledarna måste agera själva oavsett om hypotetiskt gemene svensk tror att "Nazisterna kommer göra livet bra för Sverige". Okunskap är inte ett försvar för att inte agera kraftigt, trots allt.

(Lägger under inrikespolitik då miljöpolitik självklart är del av inrikespolitik.)
__________________
Senast redigerad av Ree81 2020-02-24 kl. 17:12.
2020-02-24, 16:29
  #2
Medlem
tack vare globalistiska internet, så kanske vi borde reformera hur vi ser på "vem som bestämmer". Menar, skicka ut frågan till varenda levande individ : vill du fortsätta leva? -majoriteten lär svara ja, och då är ju faktum att vi vill bekämpa dumheterna som göder förstörelsen och bör göra allt för att stoppa detta.
Utvalda politiker är förlegat, när alla människor har rätt till att yttra sig och kan således göra så - via internet. Däremot var det svårt 1980 och springa till kiruna för att vara med på deras kommunval som skåning.
2020-02-24, 16:33
  #3
Medlem
ArgusOnes avatar
Att protestera löser mycket?

KAnske dags att vi gör verkliga saker för klimatet. Alla åker till Kina och protesterar.

Kul att du fick in nazister i det hela. Hitler var en stor djur, natur och klimatvän.
2020-02-24, 16:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
https://www.forbes.com/sites/jeffmcmahon/2020/02/24/former-un-climate-chief-calls-for-civil-disobedience/?fbclid=IwAR30FZGhKyeTdypJsFZzPo2LAXMwgELf9BzPxE8x 4ZxhWJOTD-2f3WZxKZk#1b1234703214


Personligen tycker jag det är dumt att man ska behöva rösta om något som i praktiken är ett "långsamt krig", som andra världskriget fast i slow-motion. Dag efter dag så rör sig "Nazisterna" (klimatrelaterade katastrofer såsom den här varma vintern) mot vårt land med deras armé som är väldigt mycket mer avancerad än våran, och vi sitter här och gäspar och pekar finger på varandra. I praktiken låtsas vi som om kriget inte sker, eftersom skadorna av det för tillfället "går att hantera".

Majoriteten svenskar accepterar redan vetenskapen, så varför ska vi behöva vänta på att majoriteten svenskar blir så pålästa om krisens konsekvenser för framtid att 51% eller fler röstar för insatser i stil med att förbereda sig för ett krig? Det är galenskap. Ledarna måste agera själva oavsett om hypotetiskt gemene svensk tror att "Nazisterna kommer göra livet bra för Sverige". Okunskap är inte ett försvar för att inte agera kraftigt, trots allt.

(Lägger under inrikespolitik då miljöpolitik självklart är del av inrikespolitik.)

Är inte problemet att det vi kan göra inom landet (vindsnurror, veganmat, cykla till jobbet etc) är helt försumbart, medan användningen av fossila bränslen ökar över hela världen (inte minskar, som de borde)?
https://ourworldindata.org/co2-and-other-greenhouse-gas-emissions#how-have-global-co2-emissions-changed-over-time

Alltså: symbol-handlingar i alla ära, men det gör ju ingen som helst skillnad? Världens befolkning ökar med ett ytterligare Malmö varje dag, och dessutom vill 6 miljarder av jordens befolkning ha det lika bra som den miljard som bor i västvärlden.

Tills Asien, Sydamerika, Mellanöstern och Afrika drastiskt börjar minska sin befolkning (eller åtminstone sina utsläpp) så hjälper det ju inte att Sverige minskat sina till hälften på de senaste 50 åren.
2020-02-24, 16:34
  #5
Medlem
holmiums avatar
Vad denne sk. "Klimatchef" menar är att klimatagendan verkar mindre stötande om man får ut folk på gatorna för att driva storkapitalets agenda.

Har du ställt dig frågan varifrån dessa "klimatchefer" och "klimatalarmistiska forskare" får sina pengar ifrån. Vem finansierar Greta Thunberg-projektet osv.

Om man lyckas med konstycket att skicka ut några 10 000 tals betalda aktivister och sedan skaffa en hype så att en mängd svagsinta individer hänger på, så har man skapat en folkrörelse och en opinion för att införa ökade kostnader på energi, tvinga folk att åka med storkapitalets och statsmakternas kollektivtrafik, samt inte minst öka klyftorna i världen genom att mera resurser allokeras till den lilla clique politique som lever av skatter och avgifter på vanligt folk och på produktion.

Glöm att klimatagendan skulle vara bra för de människor som "klimatchefen" hoppas få ut på gatorna för att driva elitens projekt.
2020-02-24, 17:31
  #6
Medlem
mikaelss avatar
Tänk på att vi ju stänger våra kärnkraftverk, vaskar våra utsläppsrätter och dessutom har infört skatt på plastpåsar. Kraftfulla slag i luften som glädjer Greta och miljömupparna.
FN är en hyfsad kontraindikator, tycker man inte som de gör är man oftast rätt ute.
2020-02-24, 17:45
  #7
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Är inte problemet att det vi kan göra inom landet (vindsnurror, veganmat, cykla till jobbet etc) är helt försumbart
Fast det stämmer inte, alls. Klimatet ser inte landsgränser, och det är bokstavligt talat den rika världen som står för i praktiken allt. Alltså alla som har pengar att spendera har ett väldigt stort CO2-avtryck och måste bättra sig. Att tjata på "Men Kiiina då!" är bara en avledningsmanöver designad att skydda ditt ego, eftersom förändring är något svårt för alla.

Se bild på vart CO2-avtrycket är: https://imgur.com/a/ODnGgfr

Ett annat sätt att se på det är att samtliga mindre länder, med mindre än 1.5% av de totala utsläppen, tillsammans utgör hela 45% av de totala utsläppen. Med den statistiken borde det vara glasklart varför det citerade är ett rent tankefel utan förankring i verkligheten, eftersom om alla i dessa <1.5%-länder tänkte som du så skulle alltså 44% av utsläppen aldrig åtgärdas, då alla bara tänker "Men mitt lilla skitland gör inget".
2020-02-24, 17:53
  #8
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
https://www.forbes.com/sites/jeffmcmahon/2020/02/24/former-un-climate-chief-calls-for-civil-disobedience/?fbclid=IwAR30FZGhKyeTdypJsFZzPo2LAXMwgELf9BzPxE8x 4ZxhWJOTD-2f3WZxKZk#1b1234703214


Personligen tycker jag det är dumt att man ska behöva rösta om något som i praktiken är ett "långsamt krig", som andra världskriget fast i slow-motion. Dag efter dag så rör sig "Nazisterna" (klimatrelaterade katastrofer såsom den här varma vintern) mot vårt land med deras armé som är väldigt mycket mer avancerad än våran, och vi sitter här och gäspar och pekar finger på varandra. I praktiken låtsas vi som om kriget inte sker, eftersom skadorna av det för tillfället "går att hantera".

Majoriteten svenskar accepterar redan vetenskapen, så varför ska vi behöva vänta på att majoriteten svenskar blir så pålästa om krisens konsekvenser för vår framtid att 51% eller fler röstar för insatser i stil med att förbereda sig för ett krig? Det är galenskap. Ledarna måste agera själva oavsett om hypotetiskt gemene svensk tror att "Nazisterna kommer göra livet bra för Sverige". Okunskap är inte ett försvar för att inte agera kraftigt, trots allt.

(Lägger under inrikespolitik då miljöpolitik självklart är del av inrikespolitik.)

Det är tröttsamt med alarmismen och då menar jag inte miljöproblematiken utan det ständiga tjattret om kris samtidigt som INGEN, INGEN av dessa gaphalsar inte ger exempel på hur civilisationen bör ändras för långsiktigt brukande av naturresurser.
Saken är den att det absolut inte finns någon egentlig tyngd i kritiken. INGEN tar steget och analyserar ekonomin, den semifeodala kapitalistiska ekonomin som är helt och hållet beroende av en stödjande stat för att upprätthålla den stordrift som tar död på allt.
Ta skitpartiet MP som exempel, de är för fan en karbonkopia på S fast med fokus på en "grön industri", ha, ha, vilket skämt!

Staten och kapitalismen måste bort, ekonomin socialiseras och decentraliseras utifrån de faktiska begränsningar som finns i närområdena, inte skeppa omkring varor och tjänster jorden runt för att kapitalisterna gjort det möjligt, med statens hjälp, med en koldriven ekonomi.

Vill du och alla andra muppar ha någon förändring får ni helt beakta vår civilisations drivkrafter, hur miljöfrågan intimt hänger ihop med den sociala frågan om jämlika villkor, frågan är om har du ryggraden?
Jag tvivlar på det.
2020-02-24, 17:57
  #9
Medlem
Vansterpartiets avatar
Har det inte varit akut i 20 år nu.
2020-02-24, 18:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tänk på att vi ju stänger våra kärnkraftverk, vaskar våra utsläppsrätter och dessutom har infört skatt på plastpåsar. Kraftfulla slag i luften som glädjer Greta och miljömupparna.
FN är en hyfsad kontraindikator, tycker man inte som de gör är man oftast rätt ute.

Precis.

Samtidigt bygger/planerar Kina 700 nya kolkraftverk.
2020-02-24, 19:03
  #11
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Staten och kapitalismen måste bort, ekonomin socialiseras och decentraliseras utifrån de faktiska begränsningar som finns i närområdena, inte skeppa omkring varor och tjänster jorden runt för att kapitalisterna gjort det möjligt, med statens hjälp, med en koldriven ekonomi.

Vill du och alla andra muppar ha någon förändring får ni helt beakta vår civilisations drivkrafter, hur miljöfrågan intimt hänger ihop med den sociala frågan om jämlika villkor, frågan är om har du ryggraden?
Jag tvivlar på det.
Förstår inte din inställning. Om du förstår problemen och förstår att lösningar behövs, samt lägger fram dem, varför välja att göra mig till fienden? För att jag inte tog upp lösningar i TS? Det känns... konstigt. Jag har självklart åsikter om vilka lösningar som behövs, bara fråga.

Nej, hela pratet om "alarmism" antyder att du kanske känner till problemen men av någon anledning inte vill fixa dem, trots att det är bråttom. För enligt mig använder bara klimatskeptiker ord som "alarmism". Det existerar ingen alarmism, förutom möjligtvis inom corona-pratet.

Men, visst, jag vill personligen ha samma samhälle som "The venus project", som förvisso är aningen utopiskt, men "sikta mot stjärnorna så kommer du landa på månen" åtminstone.

https://www.youtube.com/watch?v=_EkMjTnWk14
2020-02-24, 19:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Fast det stämmer inte, alls. Klimatet ser inte landsgränser, och det är bokstavligt talat den rika världen som står för i praktiken allt. Alltså alla som har pengar att spendera har ett väldigt stort CO2-avtryck och måste bättra sig. Att tjata på "Men Kiiina då!" är bara en avledningsmanöver designad att skydda ditt ego, eftersom förändring är något svårt för alla.

Se bild på vart CO2-avtrycket är: https://imgur.com/a/ODnGgfr

Ett annat sätt att se på det är att samtliga mindre länder, med mindre än 1.5% av de totala utsläppen, tillsammans utgör hela 45% av de totala utsläppen. Med den statistiken borde det vara glasklart varför det citerade är ett rent tankefel utan förankring i verkligheten, eftersom om alla i dessa <1.5%-länder tänkte som du så skulle alltså 44% av utsläppen aldrig åtgärdas, då alla bara tänker "Men mitt lilla skitland gör inget".

Att folk tjafsar om kina är för dom släpper ut dubbelt per capita jmf med Sverige. Så fast vi är rika, har tung basindustri och export - har vi hälften av kinas utsläpp.

Om vi nu ska minska, är det väl bara att börja med lönesänkningar. Om man nu tror på katastrof scenariona.

Vi kan ju slå sönder vår ekonomi totalt, för att göra en tveksam marginalnytta.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in