2020-02-24, 11:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
På vilket sätt?

Området verkar relativt lugnt. Störta problemet är Turkarna i norr.

Kurderna är lojala mot USA, mer lojala än mot Assad. Men USA skall ju inte blanda sig Syriens interna angelägenheter, det är en fråga som skall lösas av folket som bor i Syrien, inga andra.

USA behöver inte göra något för att hindra dialogen, deras militära närvaro räcker för att störa. Det är ju ockupation, de demonstrerar ett potent hot, de har ju faktiskt bombat friskt över hela Syrien.
Sånt glömmer man inte i första taget.

Tydligen kämpar SDF och SAA mot turkiska terrorister i norr, såg jag just.
Citera
2020-02-24, 11:04
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ser ut som SAA kommer att ta m4 innan månadens slut ungefär som Putin sa till Erdogan.

Jag kan tänka mig att Erdogan tuggar fradga över detta. Får se om han tänker leverera på sina hot. Turkiet har ju flyttat in rejält med militär till området.
Erdogan har lugnat sig under helgen, efter samtal med Merkel, Macron och Putin. Jag tror att han kommer att hålla sig i skinnet nu.
Citera
2020-02-24, 11:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kurderna är lojala mot USA, mer lojala än mot Assad. Men USA skall ju inte blanda sig Syriens interna angelägenheter, det är en fråga som skall lösas av folket som bor i Syrien, inga andra.

USA behöver inte göra något för att hindra dialogen, deras militära närvaro räcker för att störa. Det är ju ockupation, de demonstrerar ett potent hot, de har ju faktiskt bombat friskt över hela Syrien.
Sånt glömmer man inte i första taget.

Tydligen kämpar SDF och SAA mot turkiska terrorister i norr, såg jag just.
Kurderna klaga inte över USAs närvaro i deras territorium. Snarare tvärt om. De klagade när USA ville lämna.

Om kurderna vill ha USA där så är det upp till dem. Kurderna behöver någon form av uppgörelse med Damaskus innan USA lämnar annars är det stor risk att hela området blir en krigszon igen.
Citera
2020-02-24, 13:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Kurderna klaga inte över USAs närvaro i deras territorium. Snarare tvärt om. De klagade när USA ville lämna.

Om kurderna vill ha USA där så är det upp till dem. Kurderna behöver någon form av uppgörelse med Damaskus innan USA lämnar annars är det stor risk att hela området blir en krigszon igen.
Nej, det är inte kurderna som bestämmer om USA skall vara där eller inte. Ingenstans, inte i något land medger lagstiftningen att grupper av invånare kan ockupera en del av landet och kalla det sitt eget. Och det hjälper inte att man har en stormakt på sin sida.
Det är ockupation och således olagligt.
Sånt här är saker som alla invånare i ett land skall bestämma över.

Du kan ju jämföra det med om samerna skulle ta hjälp av USA eller Ryssland för att skapa ett eget land i fjällområdet. Skulle du gilla det också?
Citera
2020-02-24, 13:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nej, det är inte kurderna som bestämmer om USA skall vara där eller inte. Ingenstans, inte i något land medger lagstiftningen att grupper av invånare kan ockupera en del av landet och kalla det sitt eget. Och det hjälper inte att man har en stormakt på sin sida.
Det är ockupation och således olagligt.
Sånt här är saker som alla invånare i ett land skall bestämma över.

Du kan ju jämföra det med om samerna skulle ta hjälp av USA eller Ryssland för att skapa ett eget land i fjällområdet. Skulle du gilla det också?
Vad som är "Lagligt" spelar ingen roll i sammanhanget. Diktaturen i Damaskus kan hitta på vad det vill och kalla det lagligt. Om USA hjälper samerna mot ett islamistiskt uppror samt skyddar dem från en finsk invasion medan inbördeskrig råder i resten av landet. Då kommer alla av betydelse fullständigt skita i vad jag tycker om saken.

Men om USA påverkar regionen på ett lugnande sätt medan resten av landet får ordning på sig så har jag ingen rätta att klaga. Hur de beter sig är med andra ord det väsentliga i sammanhanget.

Jag ser inte ens att Damaskus klagar över USA. Det är bara Ryssarna som gnäller över att USA stoppar deras patruller i området. Jag har dock inte förstått varför ryssarna är där och rotar.
Citera
2020-02-24, 14:07
Medlem
Yikes kommer rapporter om att Turkarna och Ryssarna dödar varandra öppet nu.

Två grupper av Ryssar ska ha dött vid Neirab och Ryssland ska ha svarat genom att bomba Turkarna där turkiska soldater dött.

All hell is breaking out.

Trump meanwhile ; Tar bilder i Indien vid Taj Mahal
Citera
2020-02-24, 14:18
Medlem
[quote=Bortamatchen|70399801]Vad som är "Lagligt" spelar ingen roll i sammanhanget. Diktaturen i Damaskus kan hitta på vad det vill och kalla det lagligt. Om USA hjälper samerna mot ett islamistiskt uppror samt skyddar dem från en finsk invasion medan inbördeskrig råder i resten av landet. Då kommer alla av betydelse fullständigt skita i vad jag tycker om saken.

Men om USA påverkar regionen på ett lugnande sätt medan resten av landet får ordning på sig så har jag ingen rätta att klaga. Hur de beter sig är med andra ord det väsentliga i sammanhanget.

Jag ser inte ens att Damaskus klagar över USA. Det är bara Ryssarna som gnäller över att USA stoppar deras patruller i området. Jag har dock inte förstått varför ryssarna är där och rotar./QUOTE]

Det är en hel del du inte begriper. Hela inlägget tyder på att antingen trollar du eller så är du djupt okunnig om konflikten och internationell rätt.
Citera
2020-02-24, 14:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vad som är "Lagligt" spelar ingen roll i sammanhanget.
Lagen är alltid relevant, den skall följas av alla.
Citat:
Diktaturen i Damaskus kan hitta på vad det vill och kalla det lagligt.
Det finns ingen diktatur i Damaskus. Som i alla länder bestämmer regering och parlament och de stiftar lagar, ja, det är deras rätt, för de är valda för det. Precis som i Sverige.
Citat:
Om USA hjälper samerna mot ett islamistiskt uppror samt skyddar dem från en finsk invasion medan inbördeskrig råder i resten av landet. Då kommer alla av betydelse fullständigt skita i vad jag tycker om saken.

Du ville alltså inte svara på min fråga och krånglar dessutom till den. Jag kan svara åt dig då. Du skulle bli heligt förbannad om någon la beslag på någon del av Sverige, oavsett vilka omständigheterna är. Men i andra länder ser du samma sak annorlunda. Det kallas dubbelmoral. "Bara det inte drabbar mig, så är det ok".
Citat:
Fast det gör de ju inte. Det är Ryssland och Syrien är de lugnande krafterna.
USA har ju finansierat, beväpnat och tränat terroristerna, som har skapat kaoset i landet!
Citat:
Jag ser inte ens att Damaskus klagar över USA. Det är bara Ryssarna som gnäller över att USA stoppar deras patruller i området. Jag har dock inte förstått varför ryssarna är där och rotar.
Damaskus har klagat på USA hur många gånger som helst och uppmanat dem att lämna landet. De har aldrig gett medgivande till USA:s militära närvaro. De har nog skickat hundratals anmälningar till FN:s Säkerhetsråd för USA:s otaliga lagbrott i Syrien, inte "bara" den militära närvaron, utan också för bombningar av civila, infrastruktur mm.
Vad kan det bero på att du att du har missat det? Det är väldigt konstigt. Jag tror snarare att du skiter i vad Damaskus säger, eftersom du har en sådan ensidigt negativ inställning till dem.
Senast redigerad av humanlife 2020-02-24 kl. 14:36.
Citera
2020-02-24, 15:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Lagen är alltid relevant, den skall följas av alla.
Om lagen säger det är ok att tortera och döda alla som säger något negativt om den "stora ledare" Då tycker du det är rätt och riktigt att tortera och döda folk?

Citat:
Det finns ingen diktatur i Damaskus. Som i alla länder bestämmer regering och parlament och de stiftar lagar, ja, det är deras rätt, för de är valda för det. Precis som i Sverige.
Jo. Tjena. Folkvald!!
Citat:
Du ville alltså inte svara på min fråga och krånglar dessutom till den. Jag kan svara åt dig då. Du skulle bli heligt förbannad om någon la beslag på någon del av Sverige, oavsett vilka omständigheterna är. Men i andra länder ser du samma sak annorlunda. Det kallas dubbelmoral. "Bara det inte drabbar mig, så är det ok".
Jag målade upp liknande scenario. Men korta svaret är att under liknande förutsättningar så skulle jag antagligen inte klaga.

Jag skulle dessutom ha viktigare saker än att ens fundera över det om något sådant sker.
Citat:
Fast det gör de ju inte. Det är Ryssland och Syrien är de lugnande krafterna.
USA har ju finansierat, beväpnat och tränat terroristerna, som har skapat kaoset i landet!

Damaskus har klagat på USA hur många gånger som helst och uppmanat dem att lämna landet. De har aldrig gett medgivande till USA:s militära närvaro. De har nog skickat hundratals anmälningar till FN:s Säkerhetsråd för USA:s otaliga lagbrott i Syrien, inte "bara" den militära närvaron, utan också för bombningar av civila, infrastruktur mm.
Vad kan det bero på att du att du har missat det? Det är väldigt konstigt. Jag tror snarare att du skiter i vad Damaskus säger, eftersom du har en sådan ensidigt negativ inställning till dem.
Ryssland och Damaskus är för närvarande betydligt våldsammare än USA och SDF. Poängen är att det rådet fullt krig. Du bekymrar dig över legala detaljer huruvida en allians följer olika typer av lagstiftning. Vilket blir fånigt i sammanhanget. Jag tror inte de som blir bombade bryr sig ett dyft i om de som fäller bomberna har lagen på sin sida eller inte. Vad som ska vara lagligt och vem som ska bestämma det är mer eller mindre vad man krigar om.

Vi får se hur USA beter sig när Idlib och Apollo är under Damaskus kontroll och resten av Syrien ska enas.
Citera
2020-02-24, 15:07
Medlem
[quote=MbmA|70400000]
Citat:
Vad som är "Lagligt" spelar ingen roll i sammanhanget. Diktaturen i Damaskus kan hitta på vad det vill och kalla det lagligt. Om USA hjälper samerna mot ett islamistiskt uppror samt skyddar dem från en finsk invasion medan inbördeskrig råder i resten av landet. Då kommer alla av betydelse fullständigt skita i vad jag tycker om saken.

Jag ser inte ens att Damaskus klagar över USA. Det är bara Ryssarna som gnäller över att USA stoppar deras patruller i området. Jag har dock inte förstått varför ryssarna är där och rotar./QUOTE]

Det är en hel del du inte begriper. Hela inlägget tyder på att antingen trollar du eller så är du djupt okunnig om konflikten och internationell rätt.

Du är naiv om du tror att USA har en lugnande effekt. Hade dom inte gått in i området så skulle vi förmodligen ha ett fungerande iraq, ist för ett helt sönderbombat land. Vi skulle inte heller haft IS. Hade inte USA gett stöd still militanta gruperingar i syrien så skulle det förmodligen vara över nu. Ryssarna är där för att man är allierade med syrien, dom rotar ingenstans, dom är där med inbjudan från syrien. Det är USA som är där och rotar bland syriens oljefält och hotar syriens arme och ryssland om dom försöker ta kontrol över oljan. USA hade en möjlighet till att stabilisera situationen i norra syrien, men ist valde man att låta turkiet gå in mot kurderna med sin arme,när man låtsades vara vänner med kurderna. Nu när USA har övergett dom så har man börjat föra samtal med syrien och ryssland.
Citera
2020-02-24, 15:13
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Yikes kommer rapporter om att Turkarna och Ryssarna dödar varandra öppet nu.

Två grupper av Ryssar ska ha dött vid Neirab och Ryssland ska ha svarat genom att bomba Turkarna där turkiska soldater dött.

All hell is breaking out.

Trump meanwhile ; Tar bilder i Indien vid Taj Mahal

Det är oundvikligt, både som friendly fire och även medvetet. Ryssland och Turkiet är på kollisionskurs. Turkiet blockerar Syriens/Rysslands mål, dvs få slut på kriget och bli av med terroristerna. Det finns ingen omväg än att bekämpa Turkiet.

Proxykrig mellan Turkiet och Ryssland är ett faktum. Vi får se om de blossas upp till regelrätt krig mellan staterna.
Citera
2020-02-24, 15:16
Medlem
Finns det någon möjlighet för fred i detta land..

Nu pumpar turkland in ännu mer fordon i Syrien.

https://nemesishd.eu/news/mpike-stin-intlimp-o-toyrkikos-strato/
Senast redigerad av Sokrates77 2020-02-24 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in