2020-02-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror man får skylla sig själv lite grand. Uppenbarligen är han skiträdd över att inte tappa ansiktet - han vill ha kontroll. Om man tappar masken i interna konversationer, och inte är den riddare han vill utmåla sig som, då får han skylla sig själv.

Men jag håller till viss del med dig, han drar in hustrun i sina fantasier. Inte snällt. Ingen skugga skall falla över henne, och de flesta vettiga människor begriper ju det.
Ang det jag fetat:
Det där blev inte helt lätt för mig att förstå. Tappat ansikte vs tappad mask. Hmm..

Gällde inte frågan om man i Sverige borde sekretessa mer av sånt som skulle kunna uppfattas som stötande. Eller som typ omoraliskt..?

Ang ditt resonemang om [ex-]hustrun, dvs HD:
Hon kanske inte är helt vit som snö?
För nåt halvår sedan satt hon anhållen/häktad misstänkt för MORD!
Det tycks, som man säger, kunna gå fort i hockey. Särskilt i Örebro.
Citera
2020-02-24, 13:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Mycket möjligt. Är ändå väldigt nyfiken på hur cachen gick sönder den 5de. Kan SD ha varit så slug att han tog sönder den och därigenom fick LW att flytta på den, för att förbereda fyndplatsen? Jag vet. Rubbad tanke; brottsoffret blev behjälpligt i sitt eget mord. Kroppen hittades inte förrän efter 4 dygn och mycket teknisk bevisning på kroppen gick säkert till spillo.

I någon av konversationerna i FUP mellan JG och SD antyder de väl att den geocachare som loggade My First Six-String samma dag som den "trashats" hade en gås oplockad med dem (och/eller) LW och spekulerade om h*n låg bakom ett eventuellt sabotage?
Citera
2020-02-24, 13:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det kommer nog i någon tidning nära dig mycket snart, speciellt om den är av typen "game changer".

Hmm, du hade rätt NA publicerade ett sammandrag av den men jag vill nog ha den i min hand för att läsa och bedöma själv utan NA,s filter.
Citera
2020-02-24, 13:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
SD tror jag på. Vilken tid var detta - kan man se det?

7 okt-18 skedde sökningarna mellan 12:56- 13:05
10 nov-18 är sökningen 17:37
Det gäller google maps och sökning av skärmklipp Mac.

"Inloggningen som skett den 7 oktober har överlämnats till IT-forensiska avdelningen för IP spårning, vilket redovisas i separat dokument."

"Information om inloggning via IP-nummer den 10 november 2018 har ej gått att få fram."
Citera
2020-02-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du låter mer som väktare av moral än av öppenhet och juridisk transparens.

Vad mer skulle du vilja sekretessa?

Då missförstår du mig. Jag uttryckte min känsla och själv löst det på mitt sätt. Vädrade en möjlig oro då jag läst många FUP under mina år men aldrig med så pass detaljerad info av privat natur.

Hur andra gör är jag totalt ointresserad av.
Citera
Medlem
Citat:
Ang det jag fetat:
Det där blev inte helt lätt för mig att förstå. Tappat ansikte vs tappad mask. Hmm..

Gällde inte frågan om man i Sverige borde sekretessa mer av sånt som skulle kunna uppfattas som stötande. Eller som typ omoraliskt..?

Ang ditt resonemang om [ex-]hustrun, dvs HD:
Hon kanske inte är helt vit som snö?
För nåt halvår sedan satt hon anhållen/häktad misstänkt för MORD!
Det tycks, som man säger, kunna gå fort i hockey. Särskilt i Örebro.
Hon blev släppt. Man kan anhålla utan problem. Man kan häkta någon på skälig misstanke en vecka. Men sen krävs det sannolika skäl - och det fanns inte.
Jag tror vi skall släppa HD - hon är inte den som är åtalad.

Ang SD menar jag att hans profil utåt var nattens riddare - som nån granne sa om honom - som skyddade grannskapet från brott. Rände ute nattetid på gud vet vad för idiotier. Men i mobil och dator hade han ett helt annat liv. Likaså i sitt agerande mot andra människor han kände mycket väl. Men utåt var han den perfekte snälle grannen som ställde upp så fort man behövde honom.

Vi får se vad folk säger i förhör om honom. Andra fupen är på g. Men det tar nåt dygn till.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Instämmer, men typiskt för den manliga karaktären du beskriver är också att han har en väl utvecklad förmåga att lukta sig till vilka kvinnor som är lämpliga sårbara offer för hans makt- och kontrollambitioner. Han söker i första hand efte lämpliga kvinnor som är behagliga och vill försöka vara honom till lags utan att ställa krav på honom.

Lena agerade initialt som hans tröstare och själasörjande vän när Hanna var sjuk. Dvs hon är medkännande och empatisk mot honom, hjälper och stöttar. Sedan ger han henne hopp om att han ska dissa sin fru och det ska bli de två istället, när de inlett en sexuell relation. Det är inte vidare empatiskt varken av Stefan eller Lena. Hanna betraktade Lena som sin vän.

När han svek sitt löfte till Lena och återgick till sin fru hade han dock inte förväntat sig att den tidigare samarbetande älskarinnan skulle utmana honom. Men Lena tolererade inte enbart att vara kastlös i arrangemanget och den undangömda position hon fick. Hon förvandlas övertid och börjar utmana honom, så det ingick aldrig i hans planer. Hur han löste problemet, har de flesta insett.
Om han hade hållit löftet till sin fru om att sluta träffa LW så hade inte LW kunnat utmana honom på något sätt.
LW fortsatte sitt tjat eftersom SD växlade mellan att vilja träffa henne och inte vilja träffa henne, allt för att bryta ned henne och bibehålla kontroll över henne.
Citera
2020-02-24, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var det inte något om att UW hade sagt till polisen att han hade lösenord till LW:s konto och kunde logga in och ändra det.
Tror att det tog polisen nästan ett halvår innan de lyssnade på honom eller innan de juridiska aspekterna på detta hade utretts.
Jag tror att jag skrev någon kommentar om detta.
Det var någon av de första dagarna innan hela FUP:en hade lagts upp.
Jag kommer inte ihåg vilket konto det var, om det var Google eller något annat.

Ja, minns det.

Men det låter väldigt konstigt om UW skulle vara så idiotisk att han via hennes konto började göra sökningar. Möjligen kan något av barnen sökt i misstag.

Det är ju diverse sökningar, inte ändring av lösenord.
Citera
2020-02-24, 13:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var nog SD som skapade HD:s problem.
Nu verkar hon rätt lydig och följsam och har lärt sig att hantera hans manipulationer men tidigare kanske hon bjöd motstånd på samma sätt som LW gjorde.
Då är det inte konstigt om hon också mådde lika dåligt som LW.

SD ville inte ha kvar sin dotter när hon skrek för mycket som spädbarn.
Han ville inte ta ansvar för sin del av den delade vårdnaden därför att tonårsdottern inte lydde hans order.
Vad har hänt alla år mellan dessa händelser?
Vilka krav har han haft på barnen under dessa år?
Hur mycket har HD behövt balansera och försöka dämpa hans elakheter mot barnen?
Det skulle vara konstigt om hon inte blivit sjuk av detta.

SD har haft 20 år på sig att få henne att lyda.

Ofattbart att hon har stannat så länge men starkt att hon lämnade honom.

Instämmer till fullo! Så mycket som har pågått bakom den idylliska fasaden, med det överdrivna julpyntet. Ett fängelse, en känslomässig gisslansituation. Att leva i den toxiska miljön med över 20 års ”äggskalstassande” kan göra vem som helst sjuk. Tror också att HDs sjukdom har sitt ursprung i alt. förvärrats gravt av SD, likaså dotterns bestående magproblem.

Det är nog tryggast för alla, inklusive SD, om han får stanna bakom lås och bom.
Citera
2020-02-24, 13:59
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag blir lite fundersam om inte vissa delar borde vara under sekretess egentligen??? Särskilt med tanke på att SD tycks visa sig ha tendens åt mytomani.

Citat:
Du låter mer som väktare av moral än av öppenhet och juridisk transparens.

Vad mer skulle du vilja sekretessa?

Är det inte så att Remark ifrågasätter den rådande sekretessen? Att hen menar på att det inte borde vara sekretess eftersom det skulle kunna vara lögner eller påhitt?

Jag tolkade det så.
Citera
2020-02-24, 13:59
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Tvivlar på att han är bästa vännen nu. Inte lätt att se genom skiten när man står för nära heller. Nej, jag har svårt att lägga skulden på JG. Han var lika mycket under SDs nagel som alla andra. Han blev utnyttjad för SDs egen skull. Han ANVÄNDER människor. Han använder t o m sina barn. Han GER aldrig något. Han gör inget osjälviskt. Så fort han gör något, så är det för att få något ut av det själv. Andra existerar inte.
Du har rätt.. fel av mig att skuldbelägga JG.. meen att smyga om kring nattetid i hans garage är en knepig sak att göra när LW precis har försvunnit JG säger sig veta att det är annorlunda. (Chatt conversation runt 15-16 Maj) Skulle inte bli förvånad om dom skyller på JG..
Citera
2020-02-24, 14:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, minns det.

Men det låter väldigt konstigt om UW skulle vara så idiotisk att han via hennes konto började göra sökningar. Möjligen kan något av barnen sökt i misstag.

Det är ju diverse sökningar, inte ändring av lösenord.
UW gjorde det i samarbete med polisen för att hindra andras inloggningar på hennes konto om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in