Citat:
Ursprungligen postat av
myki7992
Jag vet att jag bör kontakta min bank för att få det bästa svaret, men jag vill gärna få lite förkunskaper av er som redan har erfarenheter. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde svara på min fråga. Jag försökte söka information på nätet, men jag kan inte hitta något bra svar.
1. Jag funderar på att sälja min nuvarande bostadsrätt och köpa en ny bostadsrätt för att bo större. Jag har redan kontaktat min mäklare för att sälja min nuvarande bostadsrätt.
2. Priset på min nuvarande bostadsrätt är cirka 1,750,000 kr (jag köpte den för 1,650,000 kr) i dagsläget enligt min mäklare. Priset på en ny bostadsrätt som jag vill köpa är cirka samma pris.
3. Jag har ett bundet bolån på cirka 1,000,000 kr nu. Jag vill behålla bolånet hos banken när jag köper en ny bostadsrätt.
4. Vad är det första steget? Ska jag kontakta min bank för att ansöka om ett lånelöfte på nytt?
5. Om jag inte har råd med kontantinsatsen och handpenningen, kan banken hjälpa mig?
6. Om priset på en ny bostadsrätt blir lite högre än min förväntning, kan man utöka bolånet?
1. Köp innan du säljer för att inte riskera att stå utan bostad. Du kan ändå ordna med mäklaren så ni är beredda att lägga ut gamla bostaden när du skrivit på för den nya. I köpekontraktet klämmer du in en klausul att nuvarande bostad ska ha sålts innan tillträde.
2. Du ska alltid söka lånelöfte. Du kan ange vad din mäklare värderat bostaden till och hur mycket lån du har i den.
3. Du kan flytta lånet. Är det en tid mellan tillträde och frånträde kan handpenningen finansieras med överbryggningslån. Banken vill i allmänhet se säljkontraktet på gamla bostaden innan slutligt beviljande.
4. se 2.
5. Kontantinsatsen har du i gamla bostaden. Handpenningen för nya bostaden (10%), se 3.
6. Ansök alltid om maximalt löfte så du vet hur högt du kan bjuda på en ny bostad. Räcker inte gamla lånet kan du komplettera med ett nytt lån.
Källa: mig själv efter att ha köpt 6 och sålt 5 bostäder. Lite luttrad kanske.