2020-02-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Borde vara förbjudet att "hamstra" men det kanske är så kapitalismen fungerar, halva befolkningen ska äta ihjäl sig och den andra hälften svälta ihjäl.
Nej. Man ansvar för sitt eget liv. Givetvis kommer de som är förutsägande bunkra. De som sitter på röven får gå hungriga en stund.
Citera
2020-02-24, 13:04
Medlem
arbetets avatar
Liverapportering från The China-WHO Joint Mission on COVID-19:

Live: Technical briefing by China-WHO Joint Mission on COVID-19 中国—世卫组织联... https://youtu.be/UX4AMS9_pdE via @YouTube
Citera
2020-02-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det har den säkert redan gjort. Men inga tester görs. Under tiden 21 jan - 21 feb gjordes bara 414 tester i hela USA. It does not include people who returned to the U.S. via State Department-chartered flights.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/cases-in-us.html

Dock har de många under övervakning när de hittar ett fall. I washington While there has only been one confirmed case of coronavirus in Washington state, there are 712 people who are under supervision for the illness, according to the department. That number includes people who are close to others that have confirmed laboratory cases of coronavirus and people who have returned from China in the past 14 days.

https://thebl.com/us-news/712-people-in-washington-under-public-health-supervision-for-coronavirus.html

Dessutom har de 14 dars karantän för kinaresenärer samt ska börja testa även influensafall.
Citera
2020-02-24, 13:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det har den säkert redan gjort. Men inga tester görs. Under tiden 21 jan - 21 feb gjordes bara 414 tester i hela USA. It does not include people who returned to the U.S. via State Department-chartered flights.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/cases-in-us.html

Nej jag vet! Och det är nog ett problem i hela världen. Om man verkligen skulle börja masstesta, så skulle man förmodligen hitta virus i många länder. Jag skulle bli mycket förvånad om vi inte redan har smittspridning här. Det handlar inte om att vara alarmistisk utan realistisk.
Citera
2020-02-24, 13:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Ni som pratar om att bunkra upp med flera månaders mat och att isolera er länge. Är ni seriösa?
Ni låter ju som att apokalypsen är på väg hitåt, och inte en sjukdom med typ 1-2% dödlighet...

20-25% blir ordentligt sjuka. Så länge det finns vårdplatser o resurser så är dödligheten låg. När de är upptagna o materialet förbrukat så stiger dödligheten drastiskt.

Det är mycket farligt med en mentalitet av: Det är ingen fara Corona är inte speciellt farligare än en förkylning, det drabbar inte mig...

Det är så sjukdomen sprids.
Det är så den blir svår att besegra.
Citera
2020-02-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Hur ska deras produkter skydda någon mot virus? Känns väldigt långsökt.

Vad är det som är långsökt?
Citera
2020-02-24, 13:09
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Borde vara förbjudet att "hamstra" men det kanske är så kapitalismen fungerar, halva befolkningen ska äta ihjäl sig och den andra hälften svälta ihjäl.

Så alla ska bli smittade och riskera personliga tragedier för att regeringen är slapp?

Regering vet om att det går åt helvete och försöker bara dämpa så det inte blir som du säger.

Men jag sitter hellre med mat på bordet inför en karantän än tvärt om.
Citera
2020-02-24, 13:10
Medlem
Citat:

Kapitalismen har gett mänskligheten längre livslängd, minskad dödlighet i sjukdomar, mindre andel extremt fattiga, ökad BNP/capita, större andel som får skolutbildning (framförallt flickor), osv osv

Kommunismen har gett oss 60-80 miljoner döda p g a folkmord genom svält, dödsstraff, tortyr, slaveri, sjunkande medellivslängd, ökad andel som dör av alkoholism, osv
Citera
2020-02-24, 13:11
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Ni som pratar om att bunkra upp med flera månaders mat och att isolera er länge. Är ni seriösa?
Ni låter ju som att apokalypsen är på väg hitåt, och inte en sjukdom med typ 1-2% dödlighet...

Det värsta som kan hända för en själv om man bunkrar upp med mat är att inget händer och man har mat för ett par månader som ändå ska ätas upp. I bästa fall så har du mat så du klarar dig när det är kaos i Sverige och matbrist.

Även om värsta scenariot bara är på några procents sannolikhet så är det ingen dålig investering. Jag skulle tillochmed hävda att man är korkad om man inte köper upp sig för ett par veckor iallafall.
Citera
2020-02-24, 13:12
Medlem
Jag har varit rejält orolig sedan detta startat och var tidigt insatt i att försöka tyda svårtolkade prognoser och data från Kina. Började preppa redan i mitten av januari och hade ett gäng FFP3-beställda, förberedde helt enkelt för att leva uteslutande i vår bostad i 3 månader minst för att i lugn och ro vänta ut saker o ting och se hur det artade sig.

Måste säga att för egen del känner jag betydligt större lugn nu och att detta kan tas med större ro än jag tidigare hade anledning att känna.

Självklart har riskgrupper kanske fortsatt anledning till oro men det är inget undantag från andra virus/säsongsinfluensor. Dödligheten är snäppet högre här, men det verkar främst som 70+ har anledning till oro. Och det har de vad det än gäller - allt från benbrott till infektioner osv osv...

Jag har beslutat att jag och min familj kommer att vara vaksamma, ta hand om hygien och inte utsätta oss för onödiga risker, men annars kommer vi inte ändra på livet pga covid-19.
Citera
2020-02-24, 13:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Vad är det som är långsökt?
Tror du virus ska läcka in genom ventilationen och att luftrenaren ska fixa dessa virus?
Citera
2020-02-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Liverapportering från The China-WHO Joint Mission on COVID-19:

Live: Technical briefing by China-WHO Joint Mission on COVID-19 中国—世卫组织联... https://youtu.be/UX4AMS9_pdE via @YouTube
Va jobbigt att försöka följa den rapporteringen, den kinesiska tolken verkar behöva dubbelt så många ord för att översätta engelskan korrekt till kinesiska .
varför sitter ordföranden med tillsynes ett vanlig munskydd som typ kirurger har vid operationer , jag tycker det ger fel signaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in