2020-02-23, 23:20
  #5821
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vilken avdelning tillhör ni, avdelning 141 i Danderyd? Får ni resa själva eller i grupp?


Folk får väl resa som de själva vill? Du ljög ju om dina egna resor så varför ifrågasätter du andras? Kan det vara för att du tvingades flyga i grupp och inte fick resa första klass då du var på dårhuset?

För övrigt så kommer jag aldrig flyga med SAS igen. Bolaget kan omöjligen missat vad som pågår i samhället och nu har det tagit ställning. Obehagligt med flygbolag som tar ställning politiskt. Tänk om det står en vidrig dåre där och frågar om politisk hemvist i samband med en nödsituation.
Citera
2020-02-23, 23:26
  #5822
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Låter inte så seriöst att ta upp något liknande på ett veckomöte. Om de sällan är billigast och bäst så är det märkligt att ni valt dem så ofta tidigare. Kanske på grund av poängen?

Borde inte alla företag som vill sälja något skandinaviskt ta upp denna reklam som skräckexempel på veckomötet? Billigast är aldrig bäst. SAS har väl aldrig varit billiga eller ens bra? Snarare ett exempel på allt som är fel i samhället. Det skulle förklara projektionen.
Citera
2020-02-24, 08:48
  #5823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Filmen har redan ändrats från att vara en nyhet till att bli ett av många exempel på kulturellt självhat, jag har redan länkat till exempel på när den används just så. Där man inte visar själva filmen utan bara nämner den som ett exempel som de flesta redan känner till.

Visst är det så att man "skiter i filmen", det gör de flesta redan. Däremot har varumärket SAS för ganska många blivit associerat med något man ogillar. Så att klicka i en annan ruta än SAS när man bokar biljetter kommer inte att handla om att man drar sig till minnes hela den här cirkusen. Det handlar istället om att varumärket SAS blivit negativt laddat, på samma sätt som med Gillette, Neurosedyn eller Union Carbide.

För det är så reklam är tänkt att fungera. När du står i butiken & väljer så spelar du inte upp en massa reklamfilmer för ditt inre öga när du skall välja produkt. Du fattar ett sekundsnabbt beslut baserat på vilket varumärke som känns bäst just då. I detta beslut spelar givetvis reklam, rekommendationer, tidigare erfarenhet, företagets rykte osv. in.

Nu har SAS varumärke för många fått en mer negativ laddning & det kan ni inte fantisera bort hur mycket ni än försöker.

Som reklamkampanj för ett företag betraktat så var detta ett praktfiasko, som kommer att diskuteras länge inom marknadsföringsutbildningar.

Instämmer.
Och när man läser vad utländsk media och utländska reklambyråer har skrivit så har 90% skrivit samma sak; "SAS har gjort bort sig", "SAS har gjort helt fel".

Och själv kommer jag aldrig flyga SAS igen. Norwegian och Finnair hyllar det nordiska, står upp för det inhemska. Dessa bolag blir det framöver för min del.
Citera
2020-02-24, 09:46
  #5824
Medlem
Giant Squids avatar
En sak som känns skandinavisk som SAS hade kunnat lyfta fram, är när man boardar ett SASplan efter en tid i djungeln och man får svenskt kaffe, wasaknäckebröd, en skandinavisk öl och skandinavisk inspirerad mat, fina ariska värdinnor, varma svenska dagstidningar, trevliga skötsamma medresenärer.
Det känns redan som man är i svedala innan planet lättat
Men det verkar som om en del vill spä på sitt självplågeri.
Citera
2020-02-24, 09:56
  #5825
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
En sak som känns skandinavisk som SAS hade kunnat lyfta fram, är när man boardar ett SASplan efter en tid i djungeln och man får svenskt kaffe, wasaknäckebröd, en skandinavisk öl och skandinavisk inspirerad mat, fina ariska värdinnor, varma svenska dagstidningar, trevliga skötsamma medresenärer.
Det känns redan som man är i svedala innan planet lättat
Men det verkar som om en del vill spä på sitt självplågeri.
Enligt en av deras piloter (fr Expressen Ekonomi, tror jag) så är filmen en del i det strukturella arbetet att ta bort just det du skriver som förknippat med SAS innan de byter ut kabinpersonal mot lågprisfolk som inte kan svenska, danska eller norska.
Citera
2020-02-24, 11:11
  #5826
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Enligt en av deras piloter (fr Expressen Ekonomi, tror jag) så är filmen en del i det strukturella arbetet att ta bort just det du skriver som förknippat med SAS innan de byter ut kabinpersonal mot lågprisfolk som inte kan svenska, danska eller norska.
Jag tror inte att de har för avsikt att vilja avskandinivisera sin profil som är deras främsta kännetecken.
Därimot så är deras svenska pilotkår kända för att vara bortskämda barnrumpor som gick ut i strejk en gång för att de inte skulle få nya pilotbrillor gratis.
Citera
2020-02-24, 11:28
  #5827
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Såsom att skriva 77 inlägg i en tråd om en reklamfilm, som du inte ens har sett.

Filmen är bara ett par minuter lång, tänk så mycket tid du hade sparat på att faktiskt se filmen & kunna komma med underbyggda kommentarer.
Reklamfilmen är helt ointressant, jag flyger med dom som erbjuder mig bäst tjänster.
Men ur reklam och marknadssynpunkt så finner jag de sverigehatande reaktionerna underliga, men de ingår väl i ett större propagandaspel.
Citera
2020-02-24, 11:28
  #5828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Undrar vem idioten är som sitter och kollar på reklamfilm. Jag utnyttjar min tid till andra saker jag finner mer givande.

Fast du har ju slösat enormt med tid på att läsa och svara i denna tråd utan att ha sett reklamfilmen vilket gör dig till en riktigt tappad stackare.
Jag tror att jag talar för samtliga i tråden när jag säger att det är bland det dummaste på länge. Du kommentar saker och ting som du inte ens sett, hahahaha.
Citera
2020-02-24, 11:34
  #5829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det skulle vara mycket mer givande om du kunde bidra med något konstruktivt som tillför något till ämnet än att kalla alla som inte delar din åsikt för idioter.

Är det konstruktivt att sitta och och vara kärring mot strömmen i denna tråd utan att ha sett reklamfilmen som vi diskuterar? Vad är det du inte begriper, du gör dig till åtlöje.
Citera
2020-02-24, 11:37
  #5830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Slösat?
Jag använder den tid jag har till media att vara på flashback, det finner jag mer givande än att kolla på reklam.
Efterdom dina bidrag här inte tillför något så kan du väl fortsätta kolla på tv-shop.

Haha du begriper ju ingenting, reklamfilmen är diskussionsunderlaget och du har inte sett den, herregud.
Har du någon som helst känsla för logik?
Citera
2020-02-24, 11:48
  #5831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tror att jag har fåttt underlaget mkt, väl beskrivet utav trådens deltagare.
Nu gick min tid ut för att underhålla ditt intetsägande tjafsande, nu ska gå och dricka en öl.
Ha en bra dag framför reklamfilmerna.


Haha så otrolig lamt svar så du litar på vad alla andra säger samtidigt som du inte håller med oss i någonting annat, det finns ingen logik alls i att inte se reklamfilmen som diskuteras och sedan själv bilda sig en uppfattning, alla andra i tråden har ju gjort det. Sanningen är ju att du bara vill käfta emot och ämnet spelar ingen roll.
Du och alla andra muppar som försökt försvara filmen är ju helt och hållet tillintetgjorda och de andra är dessutom avstängda, haha.
Citera
2020-02-25, 00:00
  #5832
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Undrar vem idioten är som sitter och kollar på reklamfilm. Jag utnyttjar min tid till andra saker jag finner mer givande.

Det är ingen som sitter och kollar på reklamfilm. Vi är dock några som tittat på filmen som tråden handlar om. Detta för att man ska veta vad man skriver om och inte framstå som en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in