2020-02-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Hur kan det vara med stor säkerhet?

Huruvida företaget är kollektivt anslutet eller ej påverkar ju inte chansen för den anställde att vara det.

Jag tror att chansen är större att en medarbetare är fackligt ansluten om det finns ett kollektivavtal, ja.
Citera
2020-02-23, 22:01
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag tror att chansen är större att en medarbetare är fackligt ansluten om det finns ett kollektivavtal, ja.

Varför det?
Finns kollektivavtal finns det bra mycket färre anledningar till att vara med i facket och betala en massa avgifter i onödan.
Citera
2020-02-23, 22:04
Medlem
Citat:
Varför det?
Finns kollektivavtal finns det bra mycket färre anledningar till att vara med i facket och betala en massa avgifter i onödan.
Nää, facket ser ju till att både kollektivavtal OCH lagar följs.
Bryter AG mot dessa kan ett fack föra talan i AD. Det kan du inte som privatperson.
Citera
2020-02-23, 22:30
Medlem
Citat:
De flesta företag som inte är kollektivt anslutna har ändå försäkringar, så det du skriver är lögn.

Vad menar du att de har för försäkringar?
Nu menar jag ingen lite försäkring som betalar ut 50 000 kr om någon skadar sig på jobbet, utan mycket pengar, det kan handla om flera hundratusen kronor om man skadar sig på jobbet.
Om en anställd skadar sig på jobbet betalar Afa försäkring ut förlorad arbetsinkomst, så länge personen är sjukskriven. De betalar även all vård och mediciner så länge personer är sjukskriven. Blir personen sjukskriven i 10 år, så betalar afa försäkring inkomstförlusten.
Blir den skadade utförsäkrad från FK, då täcker Afa ändå ut den summan de förlorar i inkomstförlust. Tyvärr gäller detta inte folk som är anställda hos privata företag
https://www.afaforsakring.se/privatp...mer-och-anmal/

Bedöms personen få bestående lyte och men, så utreds det efter 1 år ungefär, ersättningen är samma som trafikskadade får
https://www.trafikskador.se/ersattning-trafikskada/

Det är alltså mycket pengar som man VET att man får om man arbetar på en arbetsplats som har kollektivavtal.

Nu är jag jättenyfiken på vilka försäkringar dess arbetsgivare har.
Alltså de som inte är kollektivanslutna och vad som skyddar den anställde vid skador.

Du påstår att jag ljuger så, upp till bevis att arbetsgivare utan kollektivavtal är lika måna om sin personal som de kollektivanslutna.
Citera
2020-02-23, 23:19
Medlem
OB i restaurang inte alls som i Butik. Hon får typ 20:- extra i timmen eller nått.
Citera
2020-02-23, 23:31
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-Kurka
Ett företag som vill ansöka om anställningsstöd måste uppfylla vissa kriterier. Ett är att den lägsta lön som kan erbjudas, skall vara i paritet med avtalslön. Då man löneredovisar till skatteverket varje månad numer, så gåre int att komma runt med fejkade löner. De måste in med skatten och minsta lilla avvikelse och eventuella stöd dras in. Det blattarna istället numer gör, är att följa alla regler och bestämmelser. De betalar åxå ut avtalsenliga löner till den anställde. Men därefter måste den anställde plocka ut deg från kontot via bankomat å casha åter arbetsgivaren.

Vad menar du med att arbetstagaren måste betala arbetsgivaren? Har denne fått lön ska den väl inte återbetalas? Får inte arbetstagaren någon lön alls?
Citera
2020-02-23, 23:40
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nää, facket ser ju till att både kollektivavtal OCH lagar följs.
Bryter AG mot dessa kan ett fack föra talan i AD. Det kan du inte som privatperson.

Men facket håller koll även om du inte är medlem om företaget har kollektivavtal...
Citera
2020-02-23, 23:53
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Nu menar jag ingen lite försäkring som betalar ut 50 000 kr om någon skadar sig på jobbet, utan mycket pengar, det kan handla om flera hundratusen kronor om man skadar sig på jobbet.
Om en anställd skadar sig på jobbet betalar Afa försäkring ut förlorad arbetsinkomst, så länge personen är sjukskriven. De betalar även all vård och mediciner så länge personer är sjukskriven. Blir personen sjukskriven i 10 år, så betalar afa försäkring inkomstförlusten.
Blir den skadade utförsäkrad från FK, då täcker Afa ändå ut den summan de förlorar i inkomstförlust. Tyvärr gäller detta inte folk som är anställda hos privata företag

Bedöms personen få bestående lyte och men, så utreds det efter 1 år ungefär, ersättningen är samma som trafikskadade får

Det är alltså mycket pengar som man VET att man får om man arbetar på en arbetsplats som har kollektivavtal.

Alltså de som inte är kollektivanslutna och vad som skyddar den anställde vid skador.

Du påstår att jag ljuger så, upp till bevis att arbetsgivare utan kollektivavtal är lika måna om sin personal som de kollektivanslutna.

Tyvärr kan jag inte redovisa vilka försäkringar jag har som anställd, av integritetsskäl, men jag har samma, och i flera fall bättre, villkor som afa ger.

Jag har en finfin sjukvårdsförsäkring, bra skadeförsäkring, bra sjukförsäkring, inkomstförsäkring och så vidare. Jag har bra pensionsavsättningar med god rådgivning.

Det är inte så dyrt med försäkringar som du verkar tro. Det är en liten kostnad jämfört med lönekostnaden som helhet.

Det finns gott om skitföretag som inte har vettiga försäkringar och villkor, men det är inget automatiskt i det.
Och ju längre från låglönejobben man kommer, desto sällsyntare blir de.
Det fina med ickeanslutna bolag är att det går att förhandla, förutsatt att du är i en position där du kan det.

Kollektivavtal är bra i vissa sektorer och på vissa nivåer, men det är även individuella förhandlingar.
Citera
2020-02-24, 01:42
Medlem
Citat:
Tyvärr kan jag inte redovisa vilka försäkringar jag har som anställd, av integritetsskäl, men jag har samma, och i flera fall bättre, villkor som afa ger.

Jag har en finfin sjukvårdsförsäkring, bra skadeförsäkring, bra sjukförsäkring, inkomstförsäkring och så vidare. Jag har bra pensionsavsättningar med god rådgivning.

Det är inte så dyrt med försäkringar som du verkar tro. Det är en liten kostnad jämfört med lönekostnaden som helhet.

Det finns gott om skitföretag som inte har vettiga försäkringar och villkor, men det är inget automatiskt i det.
Och ju längre från låglönejobben man kommer, desto sällsyntare blir de.
Det fina med ickeanslutna bolag är att det går att förhandla, förutsatt att du är i en position där du kan det.

Kollektivavtal är bra i vissa sektorer och på vissa nivåer, men det är även individuella förhandlingar.

Nu är det ju låglönejobb det handlar om. I det här fallet en tjej som börjat på ett nystartsjobb.

Löner och försäkringar går ju inte att jämföra med restaurangbranschen som har de sämsta lönerna, med dålig OB och enormt slitigt för kroppen.

Du pratar om toppjobb, där den anställde kanske inte kan ersättas lätt och smidigt. Fina förmåner och självklart bättre försäkringar eftersom den typen har en helt annan budget.

Det är ju skillnad på folk och fä. Skulle ts flickvän börja fråga om försäkringar, så får säkert chefen en tjej med bidrag.
Ts tjej kommer inte få någon saftig fallskärm vid avsked, som en höjdare får.
Citera
2020-02-24, 09:46
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967

Du kan vara med i Fora vilketsom, med kollektivavtal eller ej.
Citera
2020-02-24, 10:15
Medlem
OB är inte lagstadgad. Det innebär att företaget själva kan välja om de vill betala OB eller inte.
Detta ska dock stå skrivit på kontraktet. Det är dock inget man kan komma efteråt och säga att ingen OB utbetalas.
Citera
2020-02-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gowild
OB är inte lagstadgad. Det innebär att företaget själva kan välja om de vill betala OB eller inte.
Detta ska dock stå skrivit på kontraktet. Det är dock inget man kan komma efteråt och säga att ingen OB utbetalas.

När menar du att lagstadgad OB försvann?
Hotell- och restaurangfacket har demonstrerat utanför restauranger som inte varit anslutna till facket och inte betalde rätt löner.

Även om det är många år sedan nu, mitten på 1990-talet, så protesterade Handels utanför leksaksaffären Toys'Rus eftersom de inte följde Handels riktlinjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in