2020-02-24, 09:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Själv anser jag det vara suspekt. Inga avgörande bevis men helt klart suspekt. Men det hänger väl lite på vad han sagt i övrigt också. Den informationen finns kanske att tillgå i FUP? Om han tex sagt att han kom hem, mejlade, chattade och sedan gick och la sig så är det mycket märkligt att lägga in reparation utav cykel på sovtiden så att säga.

Nej just vid ett försvinnande kan en anhörig vara så orolig att den inte kan tänka klart och komma på mer och mer information efter hand. Men i SD:s fall var det ju knappast av oro för Lena utan för att åka fast som han lade till ny info 🤮
Citera
2020-02-24, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hon såg hans dåliga sidor, kallade honom psykopat och narcissist men hade ändå svårt att avstå från de smulor av kärlek hon kunde få. Hon ansåg sig vara sjuk, ha problem sedan barndomen med anknytning och separation och verkade desperat att få terapi mot sin ”självdestruktivitet”. Kvinnojouren hade hon också kontaktat men de kunde inte hjälpa henne så länge hon valde att stanna kvar.

ok har inte kommit så långt i läsningen. Dessa kontakter med kvinnojour, präst och vänner som hon delgav hoten och känslor -- hon kände alltså att något var fel och sökte stöd och hjälp åtminstone indirekt men hon kan inte ha förstått allvaret. Och det där att man kallar någon psykopat och narcissist ja hon tyckte nog så men blev mest skällsord, fortfarande så trodde hon nog inte att det skulle gå så långt, så illa - för han hade ju ett begär till henne...(var hon övertygad om tänker jag)
Synd att ingen tog tag i hennes axlar och skakade om henne ordentligt.
När han mordhotade hennes son och henne och beskrev att det skulle bli en långsam död och "vem skulle han ta först" -- hon borde verkligen ha frågat sig vad det är för människa som säger så.
Citera
2020-02-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Vem vet, det finns säker delar du kan ha rätt i? Själv försöker jag endast dra en slutsats av materialet som helhet utifrån deras direktkommunikation. Jag har ingen agenda, annat än att försöka förstå motivet. Initialt manipulerar Stefan Lena genom fjäsk, men det avtar alltmer under det sista året och blir ett sällsyntare inslag. Till slut verkar hans enda intresse rörande henne angå och bevaka så att hon inte avslöjar hans dubbelspel för Hanna. De träffas inte ens längre speciellt ofta. Han verkar ointresserad av att träffas. Medan hon är mycket intresserad.

Jag har under de senaste två åren haft fel i mycket av mina gissningar och antaganden om detta fall. Men det finns en enda sak jag som en röd tråd har hävdat, misstänkt och fått bekräftat. Både symtomatiskt i detta fall och i bra många andra fall där kvinnor blir ihjälslagna. Det är inget försök att skuldbelägga, normalisera brott och motiv utan rör hur man med största möjliga sannolikhet har chans att undvika och istället tillhöra de överlevandes skara. I det fallet är jag bara som en läkare vars första prioritet är att skydda och rädda liv.

Backa ut ur destruktiva relationer, konfrontera inte, bry dig inte om rätt och fel och hävda inte din rätt. Sök inte konflikt, utan släpp greppet. Skydda ditt liv och sök skydd om det behövs. Försök inte segra av rädsla för att vara en förlorare. Livet är dyrbaraste gåvan du fick.

Lena å sin sida intog ställning, gick ner i krypskyttegraven och deltog i inbördeskriget mellan henne och Stefan. När man läser deras loggar är de inte överens speciellt ofta. Han behåller kontakten, men har sparsamt med tid och utrymme för henne. En stor del av kontakten handlar om det pågående kriget dem emellan. Stefan å sin sida är jag övertygad tog ihjäl henne i det kriget. Det finns inga vinnare.

Jag tänker som jag brukar. Om jag är besatt av en människa som bara utnyttjar mig och inte vill ha mig, då är det bättre gå än stanna kvar och förlora självaktningen. Kan aldrig komma något bra ur det. Jag kan aldrig tvinga en annan människa att älska mig för det är destruktivt och dysfunktionellt. Människan har en fri vilja.

Det är djupt "deprimerande" att Lena inte förstod bättre, på allvar - i tid.
Citera
2020-02-24, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej just vid ett försvinnande kan en anhörig vara så orolig att den inte kan tänka klart och komma på mer och mer information efter hand. Men i SD:s fall var det ju knappast av oro för Lena utan för att åka fast som han lade till ny info 🤮

Rent generellt kanske. Tycker i chattar att SD inte är speciellt orolig för LW och då pratar han ändå med närstående.

Moralensväktare har ju även i ett tidigt skede sagt att han slirat på sanningen och ändrat sin historia under tidens gång så jag tror att det handlar snarare om detta och att vi kommer få höra fler exempel framöver.
Citera
2020-02-24, 09:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonada
Vad jag förstår så var det endast SD som blev nekad och häktad.
Lite mer från en Viber-konversation mellan HD och JS. Aktbilaga 165, sida 659.
JS
Mm
Vad händer om S inte släpps in i USA?
Och du gOr det
2018--05-16
12:28:18(UTC+2)
...
HD
Ja du. Vad gör jag då?
2018-0$-16
12:29:30(UTC+2)

HD
Stannar nog
2018-0S-16
12:29:37(UTC+2)

HD
Möter upp andra sim ska på GIGA?
2018-0$-16
12:29:49(UTC+2)
Men hon stannade inte.
Undrar om det berodde på att hon inte blev insläppt, inte ville åka ensam eller inte fick åka ensam för SD?
Citera
2020-02-24, 09:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Exakt detta har jag också funderat på. Nu är vi alla människor inte lika, men jag hade inte prioriterat att fixa min cykel natten innan jag skulle resa till USA. Om det inte va så att jag hade lovat att låna ut cykeln under tiden jag skulle vara borta eller liknande. Om jag inte minns fel så vattnade SD även gräsmattan mitt i natten. Min gissning är att han spolade av något snarare än att vattna gräset. Dock ska man ha i åtanke att denna sommaren va en väldigt varm sommar och SD kanske tänkte att det va klokt att vattna gräsmattan kvällstid istället för på dagen så att inte allt bara förångades i solen. Men tycker ändå att det finns några frågetecken här.

Ja, jag tycker det blir uppenbart i kommande förhör att han lagt till cykeln för att gardera sig ifall någon sett honom ute vid tiden för mordet.
Jag känner mig övertygad om att han är skyldig.
Citera
2020-02-24, 09:46
Medlem
Hej alla!

Idag sätter vi stopp för bankinbetalningarna. I dagsläget, vi kollade på morgonen, har vi mer än väl till Puttenots soppapengar. Det är stora avstånd att köra för att hämta och lämna i två omgångar. Inte nästgårds, om man säger så.

Vi är imponerade vilket engagemang det blev! Det har skänkts lite större belopp och lite mindre. Allt efter egen kassa. Många bäckar små.

När vi känner att bankerna kört sina filer, tror det blir på onsdag (i övermorgon) så redovisar vi varenda krona.

Andra halvan av fupen - hur går det med den då? Jo, Puttenot ringer tingsrätten idag och hör om fupen är färdigtryckt. Puttenot rapporterar förhoppningsvis - eller så gör jag det. Men då hämtas denna och körs till Krmkr, som glädjande nog, får ytterligare 8-9 timmar framför scannern.

// Picasso2 och Krmkr
Citera
2020-02-24, 09:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Exakt detta har jag också funderat på. Nu är vi alla människor inte lika, men jag hade inte prioriterat att fixa min cykel natten innan jag skulle resa till USA. Om det inte va så att jag hade lovat att låna ut cykeln under tiden jag skulle vara borta eller liknande. Om jag inte minns fel så vattnade SD även gräsmattan mitt i natten. Min gissning är att han spolade av något snarare än att vattna gräset. Dock ska man ha i åtanke att denna sommaren va en väldigt varm sommar och SD kanske tänkte att det va klokt att vattna gräsmattan kvällstid istället för på dagen så att inte allt bara förångades i solen. Men tycker ändå att det finns några frågetecken här.

Jag uppfattar texten i åtalet som att åklagaren vill visa att SD INTE har varit ute och vattnat den 14-15 maj.

Vederlägga skriver hon. Inte jättetydlig mening då det blandas ihop med diskussionen om 19 maj.
Jag tror att SD menat att han varit ute i trädgården (vittne sett honom?) men åk har en till punkt i stämningsansökan där hon visar att SD en tid efter önskar låna en vattenspridare av en granne för hans är trasig.

Vittnesförhör med Anette Ström (förhörsbilaga 5) gällande att Stefan Davidsson velat låna en vattenspridare av henne den 22 maj 2018, att Stefan Davidsson diskuterat eventuellt alibi för natten den 14-15 maj 2018 samt att Stefan Davidsson redan den 19 maj 2018 skriver till An*tte Str*m att det är Lena Wesström man hittat till vederläggande av att Stefan Davidsson på natten den 14-15 maj 2018 vattnat gräsmattan samt till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman.

Sid 8:
https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Återigen stort tack till er som bidragit till att göra FUP lättillgänglig för allmänheten och oss! Mycket fint samarbete och bra jobbat! Så imponerad!
Citera
2020-02-24, 09:53
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hej alla!

Idag sätter vi stopp för bankinbetalningarna. I dagsläget, vi kollade på morgonen, har vi mer än väl till Puttenots soppapengar. Det är stora avstånd att köra för att hämta och lämna i två omgångar. Inte nästgårds, om man säger så.

Vi är imponerade vilket engagemang det blev! Det har skänkts lite större belopp och lite mindre. Allt efter egen kassa. Många bäckar små.

När vi känner att bankerna kört sina filer, tror det blir på onsdag (i övermorgon) så redovisar vi varenda krona.

Andra halvan av fupen - hur går det med den då? Jo, Puttenot ringer tingsrätten idag och hör om fupen är färdigtryckt. Puttenot rapporterar förhoppningsvis - eller så gör jag det. Men då hämtas denna och körs till Krmkr, som glädjande nog, får ytterligare 8-9 timmar framför scannern.

// Picasso2 och Krmkr

Fantastiskt! Bra jobbat!
Citera
2020-02-24, 09:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Ja frågan är om det var hans egen cykel, nedan från cykelrekonstruktionen:
"MT: Och vänster igen. Och här får man både en bra eh .. tryck(ohörbart) i uppförsbacken .. ser inte så mycket ut men det är faktiskt så man får gå ner på lite lägre men sen kommer då en lång raksträcka där man .. om man vill testa dom små .. små dreven.. ni får gärna påstå att jag är en pedant med .. mina cyklar. Men vi cyklar året runt alla i familjen eh och då behövs det bra ordning.

GS: Men det förstår jag.

MT: Om man ska få tonåringar och cykla till skolan så .. då ska det va' lätt
. "

Tydligen hade han hållit på med den flera kvällar och att det var därför han hade svårt att minnas exakt hur han cyklat den aktuella kvällen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-02-24 kl. 10:01.
Citera
2020-02-24, 09:58
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ingenting? Hur står det till med din slutledningsförmåga? Om Lena är "mamman" på s. 522 borde det inte vara svårt för dig att räkna ut vem som är "mamman" med det andra mobilnumret.

SD hade som du vet både LW och HD som "mamma".

OT: Det är inget slut på dina otrevligheter mot vissa postare i såväl denna som andra trådar. Märkligt nog råkar samtliga dessutom vara postare som är av utländsk härkomst.
Är det inte så att mamma på whats up är Lena och i en annan chat HD. Eller är det tvärtom?
Citera
2020-02-24, 09:59
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Visst börjar väl huvudförhandlingen på onsdag?
Är sjukt sugen på att åka dit, men det har uppstått förhinder.
Nån annan som ska dit? Vore spännande med lite rapportering därifrån!

Tack alla som jobbat med FUPen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in