2020-02-23, 18:52
Medlem
skool-suckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är också ssk och kan närsomhelst bli omplacerad till infektion. Jag skulle tycka det vore meningsfyllt att jobba med att rädda liv, i så fall. Däremot skulle jag kräva skyddsutrustning och annat som ger mig skydd mot svår sjukdom.

Jag håller helt med dig, jag skulle inte tveka en sekund att jobba med Corona-smittade. Om jag har relevant skyddsutrustning. Och den kommer ta slut väldigt snabbt - vad gör vi då ? Jag tillhör en riskgrupp och har en gravid sambo. Därav frågan om hur vi som arbetar inom vården ska hantera potentiellt Corona-smittade när vi saknar relevant skyddsutrustning. Kan vi distriktssköterskor helt enkelt säga nej ? Jag förstår att det låter förfärligt och att någon här liknade det vid en polis som vägrar åka på en uttryckning om rån - men om polisen åker till det pågående rånet utan skyddsväst och tjänstevapen, kan man inte då förstå hans tvekan ?
Citera
2020-02-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Aerosolsmitta är just luftburen - och nej jag nämnde inte mässlingen nu. Det är en annan diskussion.

Och droppar färdas genom luften också, betyder inte att den är luftburen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
157 nya fall i Italien på väldigt kort tid alltså. Och svenska MSM tidningar som t.ex. AB har inte ens med detta, eller något alls rörande viruset, någonstans på sin synliga tablå.

Att svenska myndigheter och media mörkar och beter sig väldigt underligt borde det iaf inte råda några tvivel om vid det här laget.

Myndigheter och media samverkar helt klart, då det gäller att tysta ner.
Vore bättre att förbereda folk och göra dem krismedvetna istället, om de vill undvika panik och kaos när eller om viruset slår till.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
157 nya fall i Italien på väldigt kort tid alltså. Och svenska MSM tidningar som t.ex. AB har inte ens med detta, eller något alls rörande viruset, någonstans på sin synliga tablå.

Att svenska myndigheter och media mörkar och beter sig väldigt underligt borde det iaf inte råda några tvivel om vid det här laget.
Nja. Italien är långt bort och alla vet att italienare är lite mer "hetlevrade".
Om och när viruset uppträder i Sverige eller i våra grannländer lär det bli fart på myndigheter och redaktioner. Men där är vi inte.
Citera
2020-02-23, 18:54
Medlem
Det vore av allmänintresse att veta vilka som åkte DN-tåget till corona-Venedig. Wolodarski har lagt ut en bild på folk på sin twitter. Är det några kända här?

https://twitter.com/pwolodarski/status/1231484460987830272/photo/3

När dessa 400 har kommit tillbaka till Stockholm och börjat sprida virus så skulle jag i alla fall vilja veta var de bor. Har börjat fundera på att avboka biljetter till en teaterföreställning, då man kan misstänka att någon från gruppen eller någon närstående kan dyka upp där.
Citera
2020-02-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige vidtar försiktighetsåtgärder ifall misstanke om smitta uppstår, man kan inte behandla alla individer som potentiellt smittade. Tegnell har fått mycket oförtjänt kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det finns europeiska länder som satt upp asiatiska länder på karantänlista för betydligt färre drabbade per capita*, bland annat Italien själva. Går det något snack alls - i tråden eller på andra ställen - om förbud mot direktflyg till Italien och karantän för de som har varit i Italien de senaste 2 veckorna? Om inte, då börjar det lukta rasism.

*Italien idag motsvarar en lindrigt drabbad kinesisk provins vid förra månadsskiftet. Typ. Och det resulterade ju i ett jävla hallå.

Ja har du missat det? Bland annat när det gäller de glada Pk-resenärerna som åkt på tågresa ner till Italien där de befinner sig i detta nu???
Citera
2020-02-23, 18:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Italien har nu gått in i nationellt krisläge, och leder nu arbetet från ett nationellt kriscenter.

Här är en bild på hur det ser ut:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/2020_coronavirus_task_force.jpg

Säga vad man säga vill, men Italien och Anders Tegnell har inte rikigt samma bild av läget...
Citera
2020-02-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst men så är det ju alltid när man byter arbetsplats; Man får fortbildning och sedan gå bredvid någon erfaren ssk.
jag tror inte man får fortbildning av användandet av skyddsutrustning, verkar vara en hel del hålla rätt på, tvätta händerna efter varje moment, fast man har skyddshandskar på och även efter. Går nog inte bara sådär "vips klockrent jag förstår" behöver nog öva några ggr.
Citera
2020-02-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skool-sucks
Jag håller helt med dig, jag skulle inte tveka en sekund att jobba med Corona-smittade. Om jag har relevant skyddsutrustning. Och den kommer ta slut väldigt snabbt - vad gör vi då ? Jag tillhör en riskgrupp och har en gravid sambo. Därav frågan om hur vi som arbetar inom vården ska hantera potentiellt Corona-smittade när vi saknar relevant skyddsutrustning. Kan vi distriktssköterskor helt enkelt säga nej ? Jag förstår att det låter förfärligt och att någon här liknade det vid en polis som vägrar åka på en uttryckning om rån - men om polisen åker till det pågående rånet utan skyddsväst och tjänstevapen, kan man inte då förstå hans tvekan ?
Nej det har du alldeles rätt i. Vi ska kräva skyddsutrustning. Jag har även föreslagit virusprofylax (som har visat effekt mot det här viruset) men det har debunkats som verkningslöst.

EDIT: Man rekommenderar Lopinavir och Ritonavir

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20160701000168

Citat:
Ritonavir and lopinavir are sold by AbbVie as a combination therapy for HIV under the brand name Kaletra. Chinese health authorities noted the current lack of effective drugs for the new virus and recommended the use of lopinavir and ritonavir.

https://www.clinicaltrialsarena.com/news/china-covid-19-trials/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-23 kl. 19:05.
Citera
2020-02-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
jag tror inte man får fortbildning av användandet av skyddsutrustning, verkar vara en hel del hålla rätt på, tvätta händerna efter varje moment, fast man har skyddshandskar på och även efter. Går nog inte bara sådär "vips klockrent jag förstår" behöver nog öva några ggr.
Nej man får naturligtvis skrivna PM som man kan plugga in, förutom praktiska övningar.

Men det är ju lika för alla som börjar på infektion.
Citera
2020-02-23, 19:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Italien har nu gått in i nationellt krisläge, och leder nu arbetet från ett nationellt kriscenter.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/2020_coronavirus_task_force.jpg

Säga vad man säga vill, men Italien och Anders Tegnell har inte rikigt samma bild av läget...

Nej det inte så ut. Antagligen kommer alla svenska chefer att dra när det väl kommer till Sverige med någon dålig ursäkt. Tegnell får kanske sitta själv och önska att han hade tagit ett annat jobb.
Citera
2020-02-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Oj. Inga glada miner där inte...
Jag UTGÅR ifrån våra myndigheter planerar för fullt och har möten och sammankomster. Fast de ligger lågt med detta för att hjulen ska fortsätta snurra i landet. (Försöker tänka positivt..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in