2020-02-23, 18:03
Medlem
happilappis avatar
Kommer bli total kaos i Sverige när den når hit i stor skala, med tanke på att sjukhusen redan är överbelastade. Om corona blir en pandemi vilket mycket talar för, så kan nog inbördeskriget eller iallafall enormt eskalerat våld ske snabbare än vad jag trott i detta instabila och sköra land.

Tanken att köpa upp konserver och vatten så man klarar sig några månader börjar bli mer och mer sannolik.
Citera
2020-02-23, 18:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du ska kunna utrusta dessa med personal/material också.
https://www.dagenssamhalle.se/blogg/2020/02/svensk-vard-kan-varda-100-corona-fall-sen-tar-det-stopp-31588

Vi har skyddsutrustning för 100 personer som vardera vårdas i 14 dagar (1 400 vårddygn). Ska väl nämnas i sammanhanget att kvinnan i Jönköping är inne på sin fjärde vecka av vård nu - dessa patienter (de som behöver sjukvård) kommer i många fall att vara oerhört resurskrävande.

Citat:
Ursprungligen postat av justina
Verkligen underligt. Varför skriver de ingenting? Min fråga är inte ironisk. Jag förstår inte, är det känsligt? På vilket sätt isåfall?

Jag vet att FHM blev arga på apoteket som informerade om att handsprit är effektivt på coronavirus. Är det något liknande detta? Att man inte får nämna corona för svensken kan bli orolig?
Det är inte alls säkert att handsprit neutraliserar viruset. Därför kan det vara farligt med sådana kampanjer.
Grundlig handtvätt med ordentlig tvål är vad jag personligen skulle rekommendera.
Citera
2020-02-23, 18:05
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ja det stämmer, äldre och svaga behöver man inte räkna in i statistiken, de hade nog ändå dött snart, och de som inte får optimal vård måste man oxå räkna bort, för de hade nog inte dött här inte. Här kommer ju alla få optimal vård, garanterat. Sen måste man alltid räkna med ett enormt mörkertal oxå, så vi kan få ner dödligheten nånstans under 2%, så folk inte får panik. Helt rätt.

Tror du missa min poäng men det är lugnt. Men för att förtydliga, vad är dödligheten på de som är fullt friska och dör av viruset. Det är av intresse.
Senast redigerad av Reidji 2020-02-23 kl. 18:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skool-sucks
Hej allesammans !

Jag arbetar som distriktssköterska på en vårdcentral i en mellanstor stad i Svealand. Vi har fått information från Regionen om de förberedelser som gjorts och i vår stad så ska potentiellt smittade hänvisas till akutmottagningen för provtagning om det skulle bli aktuellt - ingen ska alltså egentligen till vårdcentralen då vi saknar skyddsutrustning av rätt kaliber och heller inte kan genomföra provtagning för Corona. Men de flesta i staden som får hosta och feber söker oss ändå, ofta för att de tror att antibiotika hjälper mot virusinfektioner eller helt enkelt för att man är sjuk och då ska man ju ringa sin vårdcentral. Det här med att stanna hemma och satsa på egenvård är inte lika självklart längre, särskilt inte i vår utlandsfödda befolkning.

För mig är yrket en profession och inte ett kall, mina kollegor resonerar likadant. Vi vårdar gärna sjuka, det är ju därför vi utbildat oss, men bara under förutsättning att vi inte löper en uppenbar risk att själv bli sjuka. Detta är relativt; givetvis bedömer jag tonsilliter och åker jag på det själv så hör det till jobbet, det är inte hela världen. Men Corona är ju något annat. Jag är beredd att dö för min familj, men inte för mina patienter. Min fundering gäller vad arbetsgivaren kan ställa för krav på mig; om det värsta händer och sjukvården havererar (och det tror jag den gör ganska omgående vid ett utbrott) och infekterade patienter i desperation söker vård på alla nivåer, alltså även primärvård, måste jag då ändå träffa dom ? Utan rätt skyddsutrustning och rutiner ? Är det arbetsvägran, eller kan jag åka hem och ta hand om min familj ? Jag förstår ju att arbetsgivaren tilldelar arbetsuppgifterna och att inte alla som i så fall söker oss med hosta, feber och nedsatt allmäntillstånd har Corona - men samtidigt har väl arbetsgivaren en laglig skyldighet att skydda sina arbetstagare ?

Just patienter med hosta och feber bedömer jag rutinmässigt - men måste jag göra det vid Coronamisstanke ?
Jag är också ssk och kan närsomhelst bli omplacerad till infektion. Jag skulle tycka det vore meningsfyllt att jobba med att rädda liv, i så fall. Däremot skulle jag kräva skyddsutrustning och annat som ger mig skydd mot svår sjukdom.
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
150 fall i italien nu, 3:e hårdast drabbade landet , om man bortser från Diamond Princess. från 3 bekräftade fall för ett par dar sen...

Det finns europeiska länder som satt upp asiatiska länder på karantänlista för betydligt färre drabbade per capita*, bland annat Italien själva. Går det något snack alls - i tråden eller på andra ställen - om förbud mot direktflyg till Italien och karantän för de som har varit i Italien de senaste 2 veckorna? Om inte, då börjar det lukta rasism.

*Italien idag motsvarar en lindrigt drabbad kinesisk provins vid förra månadsskiftet. Typ. Och det resulterade ju i ett jävla hallå.
Citera
2020-02-23, 18:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Kina sätter de som tillfrisknar i karantän då de uppenbarligen kan smitta igen. Lurigt virus

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3051966/coronavirus-wuhan-quarantine-all-cured-patients-14-days-after
Citera
2020-02-23, 18:06
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Of 76 Koreans who traveled to Israel for religious pilgrimages in February, 18 tested positive for the deadly coronavirus upon returning home, local health authorities said Sunday.

http://m.koreaherald.com/view.php?ud=20200223000209
Citera
2020-02-23, 18:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det finns europeiska länder som satt upp asiatiska länder på karantänlista för betydligt färre drabbade per capita, bland annat Italien själva. Går det något snack alls - i tråden eller på andra ställen - om förbud mot direktflyg till Italien och karantän för de som har varit i Italien de senaste 2 veckorna? Om inte, då börjar det lukta rasism.

Borde gå att blocka alla vägar över alperna tex förutom att stoppa flyget.
Citera
2020-02-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Verkligen underligt. Varför skriver de ingenting? Min fråga är inte ironisk. Jag förstår inte, är det känsligt? På vilket sätt isåfall?

Jag vet att FHM blev arga på apoteket som informerade om att handsprit är effektivt på coronavirus. Är det något liknande detta? Att man inte får nämna corona för svensken kan bli orolig?

Expressen skriver om corona idag senast 14.22.

https://www.expressen.se/nyheter/experter-varnar-pandemi-ar-nara-/

DN har coronaviruset som en egen kategori flera artiklar idag

https://www.dn.se/om/det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-02-23, 18:08
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Taskigt av USA att inte upphäva sanktionerna mot Iran men vad ska man förvänta sig av ett land som kanske har med smittspridningen att göra?

Exakt. Det roliga med Irans version av viruset verkar vara att det inte har någon koppling till Wuhan varianten heller. Den måste därför vara planterad separat.

Eller så är det bara ett "sammanträffande"
Citera
2020-02-23, 18:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
150 fall i italien nu, 3:e hårdast drabbade landet , om man bortser från Diamond Princess. från 3 bekräftade fall för ett par dar sen...
DP hade 57 nya fall varav 55 personal. Stackarna har väl fått serva häcken av sig åt rika turister, utan adekvat skyddsutrustning.
Citera
2020-02-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du vet att svenne lyder lagarna va? Om facken skulle ha lagstadgad rätt att t ex vägra låta sina medlemmar jobba där man kan komma i kontakt med smittade, kommer sådant att åtlydas? Hur kommer sådant att beivras från statligt håll? Vet du svaret, berätta gärna för mig också.
man kan ju fråga sig genomsnittsålder på "de handlingsförlamade"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in