2020-02-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Men för fan. Det här är tramsinlägg. Polisen har naturligtvis kollar uret. Det är polisen som konstaterat att att uret gick en minut för sent och att han stämplade ut vid den exakta tiden.

Nu finns det ju en del som även pekar åt konspirations-hållet. Kan inte någon journalist fråga KP om dom ens stämt av med Holmers x-fru? Jag misstänker att man inte gjort det utan att det är en pajasutredning.

Varför godtas då Engströms tiduppgift om att han stämplade ut 23:23 i hovrätten?

Varför hävdar ens Engström att han stämplar ut 23:23 i hovrätten när han i tidiga förhör säger 23:19?
Citera
2020-02-23, 18:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Absolut. För egen del krävs det ordentlig bevisföring för att jag ska bli övertygad oavsett vad Peterson kommer med för förklaring framåt våren.

Vad krävs egentligen för att Peterson ska kunna bevisa att Skandiamannen var gärningsman?

Det skulle sannolikt åtminstone krävas ett vapen.

Varför finns inga andra uppgifter om att Skandiamannen var innehavare av ett vapen?

Hade han haft en revolver hade säkerligen hans fru eller någon bekant känt till det. Varför har ingen lämnat sådana uppgifter under årens lopp?

Skulle vapensamlaren lånat ut en revolver till Engström och sedan inte reagerat när Palme skjuts till döds med en revolver som mordvapen och Engström sägs vara första vittne på plats?

Om det skulle visa sig att SE är GM så är det väl inte osannolikt att han antingen hade ett eget vapen eller tillhandahölls ett vapen, ser inget konstigt i det.

Jag tror inte på att mordvapnet kom ifrån en vapensamlare. Det krånglar bara till saken.

Det är väl knappast en orimlig tanke att det även 1986 florerade ett antal vapen som inte var registrerade eller som var på villovägar, tänker jag. Åtminstone kan det ha funnits vapen i det allmännas ägo, men som inte var offentliga så att säga, naivt att tro annat.

Så mycket som tycks ske i det fördolda, märkligt om det inte också skedde under åttiotalet.
Citera
2020-02-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det skulle visa sig att SE är GM så är det väl inte osannolikt att han antingen hade ett eget vapen eller tillhandahölls ett vapen, ser inget konstigt i det.

Jag tror inte på att mordvapnet kom ifrån en vapensamlare. Det krånglar bara till saken.

Det är väl knappast en orimlig tanke att det även 1986 florerade ett antal vapen som inte var registrerade eller som var på villovägar, tänker jag. Åtminstone kan det ha funnits vapen i det allmännas ägo, men som inte var offentliga så att säga, naivt att tro annat.

Så mycket som tycks ske i det fördolda, märkligt om det inte också skedde under åttiotalet.

Ok. Håller med om att det känns långsökt med vapensamlaren och att Engström skulle ha lånat ett vapen.

Men tror du isåfall Engström införskaffat ett vapen i syfte att mörda statsministern eller hade han den bara ändå?

Hade han vapnet i förvaring på kontoret på Skandia, hade han det alltid med sig eller brukade han förvara det hemma?
Citera
2020-02-23, 18:46
Avstängd
Ksenia74s avatar
Stig Engström beskriver i förhör hur han har en aktiv roll och lägger statsministern i framstupa sidoläge.

Men ingen av de tre ungdomar som konstaterats ha haft denna aktiva roll har i förhör beskrivit någon fjärde person – som Engström – på platsen.

En då 23-årig man – som gav mun mot mun-metoden – visas i förhör bilder på Engström.

Han säger sig då vara "helt säker" på att han inte sett honom och säger sig "icke ha något minne av att denne man skulle ha varit på platsen".

Han ljög om det mesta den här SE
Citera
2020-02-23, 18:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ok. Håller med om att det känns långsökt med vapensamlaren och att Engström skulle ha lånat ett vapen.

Men tror du isåfall Engström införskaffat ett vapen i syfte att mörda statsministern eller hade han den bara ändå?

Hade han vapnet i förvaring på kontoret på Skandia, hade han det alltid med sig eller brukade han förvara det hemma?

Det kan jag knappast ha en uppfattning om, kan ju ha haft vapnet var som helst, ganska ovidkommande också tycker jag.

Jag tror på en konspiration, och då är det inte osannolikt att SE tillhandahölls ett vapen.

Han kan ju också ha ägt ett olagligt vapen, inget konstigt, många som har vapen utan tillstånd.

Och var han del av någon hemlig organisation säger det sig nästan själv att han kan ha haft ett vapen som inte kunde kopplas till honom.

Jag förstår faktiskt inte hur man utan bevis kan hävda att det är uteslutet att SE var en del av en hemlig organisation. Jag påstår inte att han var det, men vissa utesluter att han var det, jag undrar, på vilka grunder då?

GM kan ha varit någon annan, jag vill understryka det, men just nu tycker jag att det är intressant att titta på SE och hur han eventuellt kan ha varit en del av en konspiration.
Citera
2020-02-23, 18:47
Bannlyst
Citat:
Med tanke på att Engström är den just nu mest omskrivne som misstänkt mördare av Olof Palme i landets alla stora medier får du nog logga ut från internet om du vill undvika att bli förbannad isåfall.

Engström kommer fortsätta diskuteras i denna tråd tills dess någon annan lösning som är definitiv kan presenteras eller tills dess Engström med säkerhet kan uteslutas som gärningsman.

Det är bara du vänjer dig.
Sedan när fan har medier haft någon koll på palmemordet?
Citera
2020-02-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Sedan när fan har medier haft någon koll på palmemordet?

Det finns gott om journalister i såväl Sverige som andra länder som är väl insatta och bra uppdaterade inom palmemordet. Konstig vore annars.
Citera
2020-02-23, 18:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Men för fan. Det här är tramsinlägg. Polisen har naturligtvis kollar uret. Det är polisen som konstaterat att att uret gick en minut för sent och att han stämplade ut vid den exakta tiden.

Nu finns det ju en del som även pekar åt konspirations-hållet. Kan inte någon journalist fråga KP om dom ens stämt av med Holmers x-fru? Jag misstänker att man inte gjort det utan att det är en pajasutredning.

Visa källa från polisen att stämplingstiden var då. Enkelt
Citera
2020-02-23, 18:55
Medlem
Citat:
Det kan jag knappast ha en uppfattning om, kan ju ha haft vapnet var som helst, ganska ovidkommande också tycker jag.

Jag tror på en konspiration, och då är det inte osannolikt att SE tillhandahölls ett vapen.

Han kan ju också ha ägt ett olagligt vapen, inget konstigt, många som har vapen utan tillstånd.

Och var han del av någon hemlig organisation säger det sig nästan själv att han kan ha haft ett vapen som inte kunde kopplas till honom.

Jag förstår faktiskt inte hur man utan bevis kan hävda att det är uteslutet att SE var en del av en hemlig organisation. Jag påstår inte att han var det, men vissa utesluter att han var det, jag undrar, på vilka grunder då?

GM kan ha varit någon annan, jag vill understryka det, men just nu tycker jag att det är intressant att titta på SE och hur han eventuellt kan ha varit en del av en konspiration.

Om Engström var del av en konspiration blir hans agerande efter mordet sannerligen intressant.

Var det andra människor inom konspirationen som gav order om att han skulle träda fram i media och göra en egen rekonstruktion på mordplatsen eller agerade han på eget initiativ i det avseendet?
Citera
2020-02-23, 19:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om Engström var del av en konspiration blir hans agerande efter mordet sannerligen intressant.

Var det andra människor inom konspirationen som gav order om att han skulle träda fram i media och göra en egen rekonstruktion på mordplatsen eller agerade han på eget initiativ i det avseendet?

Spontant så tänker jag att om det var en konspiration så jobbar man samordnat, så ja, GM agerande är ju då sannolikt styrt, i min bok.

Jag tänker mig att, om polis är inblandad så fanns ju sannolikt förutsättningar att anpassa sig efter utvecklingen både utifrån och inifrån så att säga.
Citera
2020-02-23, 19:04
Avstängd
Ksenia74s avatar
Det här med utstämplingstider kan man bara glömma för MP såg SE utanför Grand och att det var SE som följde efter makarna Palme och SE visste exakt var han skulle utföra mordet nämligen utanför Skandiahuset där han kände till en bakdörr att smita in genom efter dådet.
Citera
2020-02-23, 19:07
Medlem
Citat:
Spontant så tänker jag att om det var en konspiration så jobbar man samordnat, så ja, GM agerande är ju då sannolikt styrt, i min bok.

Jag tänker mig att, om polis är inblandad så fanns ju sannolikt förutsättningar att anpassa sig efter utvecklingen både utifrån och inifrån så att säga.

Splittrades den här konspirationen efteråt och alla försvann åt olika håll?

Jag får uppfattningen att Engström har levt ett väldigt ensamt liv efter skilsmässan från sin andra fru. Blev han utesluten från gemenskapen i konspirationen?

Kan Engström fått betalt för att utföra mordet?

Kan palmeutredningen ha spårat en banktransaktion som kommit in på Engströms konto?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in