2020-02-23, 15:52
Medlem
Bambambis avatar
😢😢😢😢Hoppas iaf, någon har väl flyttat delarna 🤔https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gk4Qq/aklagaren-har-gett-upp-hoppet-om-att-hitta-wilmas-kropp
Citera
2020-02-23, 15:55
Medlem
Kan mycket väl bli en Mats Alm-dom av det här, brott mot griftefriden 18-24 månader. Lär bli svårt att bestämma dödsorsak utifrån endast en kroppsdel.
Citera
2020-02-23, 15:56
Medlem
Vad är det för kroppsdel dom hittade?
Citera
2020-02-23, 16:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Blir svårt att döma honom för just mord. Men frikänd tror jag inte han blir, baserat på hur åklagaren uttalat sig.

Sen kommer vi se både en och tre konstigheter innan dom träder i kraft. Jag räknar med att fallet går till HR, åtminstone, så mycket kan ändras på vägen.

Nån hundägare eller båtägare kanske upptäcker kroppen framåt försommaren, vad händer då?

I fallet Marina Johansson, Spekeröd hittades kroppen gömd långt senare och då kunde mördaren fällas. Blev resning i HD om jag inte minns fel.
Citera
2020-02-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milchedud
Vad är det för kroppsdel dom hittade?
Det får vi veta när FUP offentliggörs. I mitten av april, troligen.
Citera
2020-02-23, 16:52
Medlem
GT, till skillnad från AB, citerar åklagaren angående "hoppet" att hitta kroppen:

Citat:
– Vi har inte hittat kroppen och inga nya eftersökningar är planerade. Men jag har inte gett upp hoppet om att hitta den, säger åklagaren Jim Westerberg

Han säger också, apropå de många dykinsatser som gjorts:

Citat:
– Men det är inte alls säkert att kroppen ligger i vatten. Den kan vara nedgrävd eller ha dumpats på land, uppger Westerberg.

Angående misstankarna mot Tishkos anhöriga:

Citat:
Kvarstår de misstankarna?

– Ja, det gör de. Men det är för tidigt att säga om jag kommer att väcka åtal också i de här fallen, säger Jim Westerberg.

Källa:

https://www.expressen.se/gt/krim/aklagaren-inga-planer-pa-nya-sokningar-efter-wilma/

Åklagaren har tidigare utlovat åtal och nu antyder han att Tishko är subjektet i det löftet. Det innebär rimligtvis att bevisningen mot Tishko är adekvat - åklagaren har skäl att tro på någon slags fällande dom.
Senast redigerad av Olbars 2020-02-23 kl. 17:18.
Citera
2020-02-23, 16:57
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Blir han frikänd så är detta ett fall pöbeln måste ta sig an på ett adekvat sätt... Hoppas hon har släkt och vänner som kan åta sig detta och skipa rättvisa. Hur kan det ens vara en möjlighet att han kan bli frikänd, så bra som bevisläget hela tiden sagts vara?

Var fann man den enda kroppsdel som man funnit? Räcker inte detta? Det lät på åklagare för inte så länge sedan att det "absolut" inte behövdes en kropp för att få honom fälld och att det stod i olika tidningar att fallet hela tiden stärkts mot pojkvännen, vad med detta nu? När fasiken blev blattar mästare på att gömma kroppar - så impulsiva som dessa är?

Fy, fasiken att vara släkt och vänner nu och behöva leva med tanken att "pojkvännen" möjligtvis släpps fri, mitt i allt sorgearbete. Bara detta torde rendera i ett livstidsstraff - precis som Wilma och familjen fick!
Citera
2020-02-23, 17:08
Medlem
tomyhockeys avatar
min teori är att tishko kommer få dömmmas till rätt psykiatrisk vård och så småningon frikännd .
Citera
2020-02-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ne19
Står att dom spårat hans gps till något vattendrag och sökt där flera gånger utan resultat och därför ger upp sökandet nu.

Kan inte allmänheten hjälpa till att finkamma området där då? Dom som har möjlighet.

När tex Madelene ekfalk försvann så hittades hon ju sen på samma plats som dom redan sökt av...
Lätt o missa något.
O om man hjälpas åt o finkamma det området kanske man kan hitta något spår..

Känns så tragiskt att dom ska sluta leta...

Tänkt samma tanke. Om polisen fick anvisa plats och låta FIKK/MP organisera, låt säga att det gick att få ihop 1000 personet. Tror att det går att få ihop med lite annonser. Fast det måste ju finnas någonstans för polisen att sätta in dessa på. Är ju meningslöst att bara ge sig ut och leta på måfå.
Citera
2020-02-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Tänkt samma tanke. Om polisen fick anvisa plats och låta FIKK/MP organisera, låt säga att det gick att få ihop 1000 personet. Tror att det går att få ihop med lite annonser. Fast det måste ju finnas någonstans för polisen att sätta in dessa på. Är ju meningslöst att bara ge sig ut och leta på måfå.
Om polisen fortfarande tror att kroppen finns i området bör sök anordnas där. Sen handlar det väl om att väga riskerna - men i det här läget får polisen allt mindre att förlora. I slutändan vore det bäst om kroppen återfanns.
Citera
2020-02-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det får vi veta när FUP offentliggörs. I mitten av april, troligen.
Det är huvudet som hittats
Citera
2020-02-23, 18:03
Bannlyst
Olika budskap:

Expressen: https://www.expressen.se/gt/krim/aklagaren-inga-planer-pa-nya-sokningar-efter-wilma/

"Vi har inte hittat kroppen och inga nya eftersökningar är planerade. Men jag har inte gett upp hoppet om att hitta den, säger åklagaren Jim Westerberg"

Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gk4Qq/aklagaren-har-gett-upp-hoppet-om-att-hitta-wilmas-kropp

"Åklagaren: Har gett upp hoppet om att hitta Wilmas kropp.
– Vi har inte hittat kroppen och inga nya eftersökningar är planerade, säger Jim Westerberg."

Jag vet inte heller vad det säger att åklagaren pratar om "kropp". Det borde väl betyda att de inte har hittat bålen?
För om det hade varit bålen de har hittat, och de letar efter armar, ben och/eller huvud, då borde han väl ha sagt att han inte har gett upp hoppet om att hitta "resten av kroppen"?

Och om det är så att de inte har hittat bålen, då måste det nästan vara så att de har hittat huvudet, eller annan livsnödvändig kroppsdel/organ. För de har ju konstaterat att hon är död, och det kan man inte göra med hundra procent säkerhet om man bara har hittat armar och/eller ben. För en människa kan ju få båda sina armar och ben amputerade och ändå överleva.
Och det finns sjuka människor i Sverige, seriemördartyper, och människor kan ha inspirerats av olika kriminalserier/filmer. Men det finns också religioner som tillämpar amputation som straff:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Amputation

"I vissa delar av världen används amputation som ett straff, exempelvis länder som tillämpar Sharia."
Senast redigerad av vemsa 2020-02-23 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in